سلامت نیوز :طاهره سماوات امروز در یک نشست خبری در وزارت بهداشت در مورد اینکه وزارت رفاه اصل راه‌اندازی مراکز مشاوره‌ ژنتیک را قبل از ازدواج به عهده دارد، گفت: مشاوره ژنتیک هدفش کاهش مرگ و میرهاست و اداره ژنتیک وزارت بهداشت، عهده‌دار این هدف است و منابع موردنیاز را با تعامل سایر ادارات برنامه‌ریزی کرده‌ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: مشاور ژنتیک حلقه‌ای از خدمات سلامت است اما به تنهایی باعث کاهش مرگ و میر نمی‌شود. شناسایی موارد باید به درستی انجام شود و به این منظور مجبوریم موارد را شناسایی کرده و به صورت سیستمی و فراگیر با مراجعه به مشاوره‌ها انجام گیرد که در غیر این صورت کفایت نمی‌کند.

سماوات با اشاره به اینکه قبل و بعد از تشخیص مشاوره باید اقداماتی انجام گیرد گفت: مشاوره ساختار استاندارد و تعریف بین‌المللی دارد. مشاوره بعد از تشخیص به آزمایشگاه‌ها نیازمند است تا پس از آن موارد را به متخصصان رشته‌های مختلف که به علم ژنتیک آشنایی دارند، ارجاع شود.

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت گفت: صرف تشخیص، معلولیت‌ها را کاهش نمی‌دهد بلکه مراقبت ژنتیک لازم است، به عنوان مثال در بیماری تالاسمی برای هر خانواده حدود 25 سال مراقبت انجام می‌گیرد.

سماوات گفت: مشاوره ژنتیک خدمت مستقلی نیست، بخشی از برنامه ژنتیک است و سازمانی باید آن را انجام دهد که ساز و کارش را دارد و وزارت بهداشت به لحاظ رسالت و هدف تشکیل عهده‌دار وظایف مشاوره ژنتیک است.

وی گفت: اگر هدف ما کاهش مرگ و میر، معلولیت‌ها و خدمت به بیماران است، باید ساز و کار لازم را ایجاد کنیم و اگر تمام این ساز و کارها در وزارت بهداشت مهیا است، نیاز به کار موازی در وزارت رفاه نیست.

سماوات افزود: وزارت رفاه دارای ارزش‌های مشخصی است. بخشی از سلامت به حوزه اجتماعی مربوط است و وزارت رفاه در تأمین سلامت مردم بهتر است دخالتی نکرده و در بخش اجتماعی به دلیل داشتن ساز و کار لازم ورود کند. همان طور که وزارت بهداشت اگر در حوزه اجتماعی دخالت کند، اشتباه است.

وی با تأکید بر تعامل مناسب میان این دو وزارتخانه، گفت: راه‌اندازی اداره مشاوره ژنتیک در سازمان بهزیستی به نظر می‌رسد به این دلیل که خدمت مستقیم ژنتیک معنا ندارد ضروری نباشد. بستر لازم در وزارت بهداشت موجود است و مشاوره ژنتیک ۱۰۰درصد موضوعی پزشکی است نه اجتماعی.

سماوات گفت: مراکز مشاوره در سازمان بهزیستی مورد توجه وزارت بهداشت است چرا که با نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی اداره می‌شود اما بهتر است در وزارت بهداشت ساز و کارهای مناسب تعیین شود.

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت در مورد افزایش موارد ژنتیک در کشور، گفت: به دلیل کاهش مرگ و میر نوزادان فرصت بقای نوزادان بیشتر شده و در نتیجه بیماری‌های ژنتیک افزایش یافتند و به عبارتی بیماری‌های کشنده اطفال کنترل شده اما درصد بیماری‌های ژنتیک افزایش یافته‌اند.

سماوات در مورد کنترل بیماری‌های ژنتیک، گفت: کنترل به شدت به تشخیص وابسته است و چنانچه خانواده‌ای موارد بیماریش شخیص داده نشود، اقدامات پیشگیری به خوبی اجرا نمی‌شود.

وی از کنترل و پیشگیری سرطان پستان در زنان خبر داد و گفت: سرطان کولون نیز به شدت کنترل شده و 40 درصد بیماری‌های عروق کورنر به دلیل اجرای برنامه‌ها قابل شناسایی و درمان است.

سماوات در مورد برنامه ژنتیک اجتماعی گفت: در این برنامه گروه بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شود به عنوان مثال بیماری هموفیلی که شایع‌ترین بیماری خونریزی دهنده است، در این برنامه وارد شده و در اصفهان به صورت پایلوت درحال اجرا است.

سماوات گفت: همچنین در بسته بیماری خونی ارثی مانند تالاسمی و متابولیسم ارثی برنامه‌هایی را به صورت پایلوت در قالب ژنتیک اجتماعی در تهران در حال اجراست.

سماوات همچنین اعلام کرد: 5 درصد تولدهای زنده نقص هنگام تولد وجود دارد و این نواقص عمدتاً‌ شامل ناهنجاری‌های مادرزادی و تک ژنی است. به طوری که هر 10 مورد در هزار نفر دارای بیماری تک ژنی بوده و 5 در هزار تولد زنده نواقص کروموزونی دارد.

وی گفت: ازدواج خویشاوندی معلولیت‌ها را ۲ برابر می‌کند و این درحالی است که از میان ناهنجاری‌های مادرزادی 70 درصد آنها ارثی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha