سلامت نیوز : به چند داروخانه سر زده بود اما نتوانسته بود اسپری‌های تنفسی تجویزی پزشکش را پیدا کند، تا اینکه پس از مراجعه به داروخانه‌ای در شمال غرب تهران آن را می‌یابد ، به خانه که می‌رسد در کمال تعجب پس از بازکردن جعبه‌ها با اسپری‌هایی روبرو می‌شود که بدنه‌شان پر از خطوط کج و معوج است، گویی چند سال است استفاده شده‌اند.

پس از مراجعه به سازمان غذا و دارو روشن می‌شود که خانم دکتر داروساز، اسپری تنفسی قاچاق پاکستانی را به جای داروهای اصلی به او فروخته است!

دکتر سید حیدر محمدی، کارشناس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه بازرسان این سازمان بلافاصله به داروخانه مورد نظر اعزام شدند، می‌گوید: این داروخانه اقلام غیرمجازی داشت که همگی جمع آوری شده‌اند و نامه داروخانه متخلف برای معرفی به دادسرا ارسال شده است.

وی در توضیح چگونگی برخورد با داروخانه‌هایی که اقدام به نگهداری و فروش داروهای غیرمجاز و قاچاق می‌کنند، اظهار می‌کند: اگر داروخانه‌ای، داروی غیرمجاز داشته باشد، ابتدابه‌ساکن پلمپ نمی‌شود، بلکه مرتبه اول تذکر دریافت می‌کند و نامه‌شان به دادسرا ارجاع می‌شود و دادسرا نیز داروخانه متخلف را جریمه نقدی می‌کند.

کارشناس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه عرضه داروهای قاچاق در داروخانه‌ها در مقایسه با گذشته کاهش قابل توجهی پیدا کرده است، می‌گوید: قبل‌ترها این میزان بسیار بالا بود. اما اکنون شمار داروخانه‌هایی که داروی غیرمجاز دارند کم است، ضمن آنکه همین تعداد اندک هم نمی‌توانند حجم بالایی از داروهای غیرمجاز را در داروخانه نگه‌داری کنند.

برخی داروخانه‌دارها داروهای غیرمجاز را در صندوق عقب اتومبیلشان مخفی می‌کنند

وی می‌افزاید: متاسفانه شاهد هستیم که برخی از آنها داروهای تقلبی و قاچاق را در صندوق عقب اتومبیل‌شان نگه می‌دارند تا بازرسان ما نتوانند آنها را بیابند و جمع‌آوری کنند. به همین خاطر گاهی ناچار می‌شویم حکم قضایی بگیریم تا اتومبیل داروخانه‌دار را هم بگردیم و حتی اگر انبار شخصی هم داشته باشد آن را باز کنیم.

هیچ داروخانه‌داری جرات نگه‌داری داروی قاچاق را در محل داورخانه ندارد

محمدی ضمن تاکید بر اینکه اکنون هیچ داروخانه‌داری این جرئت را ندارد که داروی قاچاق را در محل داروخانه نگه دارد، عنوان می‌کند: محال است داروخانه‌ای را بیابید که مستقیما دارو نگه دارد. همان گونه که گفته شد معمولا ممکن است داروها را در مکان‌های دیگری پنهان کنند که معمولا با حکم قضایی آنها را نیز می‌یابیم.

افزایش نیرو و تشدید بازرسی از داروخانه‌ها

وی با اشاره به تقویت بازرسی‌ها از ابتدای سال جاری، از افزایش و بکارگیری نیروی تازه در سازمان غذا و دارو به منظور دو تا سه برابر شدن حجم بازرسی‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: البته علاوه بر این معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی هم به طور روتین از داروخانه‌ها بازرسی می‌کنند و اگر تخلف ببینند، با آن برخورد می‌کنند و اگر تخلفات چندین مرتبه تکرار شود، بازرسان ما وارد عمل شده و اقدام جدی‌تری در قبال آنها در پیش گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha