سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای "اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج"، گفت: اجباری شدن مشاوره از لحاظ کارشناسی و حقوقی در حال بررسی است و در این زمینه هنوز به تصمیم قطعی نرسیده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر کوروش اعتماد در نشستی خبری ضمن تشریح سیاست‌های کلی وزارت بهداشت در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر، گفت: بیش از نیمی از مرگ‌های منتسب به جمعیت عمومی و همچنین معلولیت‌ها، متوجه بیماری‌های غیر واگیر است. با توجه به تلاش‌های وزارت بهداشت در کنترل بخش عمده‌ای از بیماری‌های واگیر، امروزه فراوانی بیماری‌های غیرواگیر بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: از طرف دیگر متوسط طول عمر افراد جامعه افزایش یافته است. در کنار این مباحث، تغییرات رفتار انسان‌ها، جدا از عوامل خطر محیطی منجر به افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر شده است.

اعتماد، کاهش فعالیت فیزیکی، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات و سوء مصرف الکل را از جمله عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد و گفت: برای کنترل بیماری‌ها، سه سطح پیشگیری لازم است. در سطح اول لازم است کنترل عوامل خطر صورت گیرد و جمعیت عمومی از عوامل خطر بیماری‌ها فاصله بگیرند، مانند اصلاح وضعیت تغذیه و اصلاح فعالیت فیزیکی.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: در سطح دوم پیشگیری نیز تشخیص زودرس بیماری‌ها قبل از استقرار کامل بیماری لازم است، مانند تشخیص زودرس سرطان‌ها و یا کم‌کاری مادرزادی تیروئید. سطح سوم پیشگیری نیز ویژه بازتوانی است. این اقدامات در برخی از بیماری‌های ژنتیک و سرطان‌ها کاربرد داشته و اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد: تغذیه نامناسب، کاهش فعالیت فیزیکی و دخانیات از جمله عوامل خطر مشترک در اغلب بیماری‌های غیرواگیر هستند، اما در برخی دیگر از بیماری‌های غیرواگیر، کنترل عوامل خطر باید به صورت اختصاصی انجام شود.

اعتماد به انعقاد تفاهم‌نامه میان وزارتخانه‌های بهداشت و صنعت و معدن در سال گذشته برای همکاری‌های مشترک اشاره کرد و گفت: در این زمینه شش کارگروه در زمینه بیماری‌های مختلف به صورت مشترک میان دو وزارتخانه تشکیل شده تا به عوامل خطر خاص بیماری‌ها پرداخته شود تا در صورت امکان، مداخلات لازم صورت گیرد.

گسترش غربالگری سرطان پستان به سراسر کشور در انتظار تامین اعتبار

وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده برای تشخیص زودرس برخی بیماری‌ها، گفت: به عنوان مثال دستورالعمل و راهنماهای مربوط به غربالگری سرطان پستان تدوین شده و غربالگری این سرطان در چند استان کشور به اجرای آزمایشی گذاشته شده است و جهت گسترش این برنامه، منتظر تخصیص این منابع هستیم. در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی نیز کنترل فشار خون همچنان ادامه دارد و به دنبال استقرار نظام ثبت سکته‌های قلبی، تاکنون بیش از 10 هزار مورد سکته در سامانه مربوطه ثبت شده است. برنامه دیابت شهری نیز به 17 شهر گسترش یافته و سامانه ثبت دیابت نیز فعال است.

اعتماد با اشاره به ماده 37 برنامه پنجم توسعه و منع تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان سلامت، گفت: اقدام در جهت ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان سلامت به وزارت بهداشت تکلیف شده است. در این زمینه کارگروهی با وزارتخانه‌های مرتبط تشکیل شده است.

وی همچنین به اقدامات انجام شده در جهت کاهش مرگ و میر نوزادان اشاره کرد و گفت: به دنبال کاهش مرگ و میر نوزادان، موارد بیماری‌های ژنتیکی که قبلا یا تشخیص داده نمی‌شده‌اند و یا نوزاد به دلیل آن فوت می‌کرد، افزایش یافته است. در برخی برنامه‌ها مانند تالاسمی به دنبال مداخلات انجام شده، تعداد موارد جدید بروز تالاسمی از 1200 مورد به 250 مورد کاهش یافته است، اما باید گفت اگر یک مداخله یا استراتژی در یک مقطع زمانی موثر بوده است، الزاما ادامه آن در زمان‌های بعدی موثر نخواهد بود.

وی تاکید کرد: ساختار تدوین شده برای ژنتیک اجتماعی متناسب با برنامه پزشک خانواده است.

اعتماد به تدوین برنامه ژنتیک اجتماعی در مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، اشاره کرد و گفت: با توجه به تعیین ماهیت بیماری‌ها و محدودیت منابع مالی و انسانی، سیاست جدیدی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر اتخاذ شد. هدف برنامه ژنتیک اجتماعی تنها بیماری‌های ژنتیکی نیست، بلکه استراتژی است که می‌تواند بیماری‌های دیگر مانند سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز تحت کنترل قرار دهد. محور عمده برنامه‌های ژنتیکی در قالب برنامه ژنتیک اجتماعی و پزشک خانواده قابلیت ارائه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مشاوره ژنتیک نیز گفت: از آنجا که پیشگیری از بیماری‌ها در سه سطح قابل انجام است، مشاوره ژنتیک هم می‌تواند در سه سطح انجام شود. از آنجا که با توجه به ساختار کنونی، نگهداری بخشی از معلولان، بر عهده سازمان بهزیستی است، شاید بتوان گفت پیشگیری‌های سطح سوم و مشاوره مربوطه، در این سطح موثرتر خواهد بود.

اجباری شدن مشاوره ژنتیک در حال بررسی کارشناسی و حقوقی است

اعتماد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، گفت: اجباری شدن مشاوره از لحاظ کارشناسی و حقوقی در حال بررسی است و در این زمینه هنوز به تصمیم قطعی نرسیده‌ایم. پیش شرط اجباری شدن مشاوره آن است که باید سازمان و ارگان مربوطه بتواند تمام خدمات مورد نیاز را در قالب بسته‌های کنونی مشاوره‌های قبل از ازدواج، ارائه کند و نیازی نباشد که زوجین برای دریافت مشاروه ژنتیک، به مرکز دیگر مراجعه کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: از طرف دیگر باید مشخص شود آیا هزینه کردن برای اجباری کردن این مشاوره منجر به آن می‌شود که اهدافی که به دنبال آن هستیم را تامین کند یا خیر؟ پاسخ این سوالات در وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه در دست کارشناسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha