سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات سوختگی با تاکید بر اینکه بیمارستانی مجهز برای درمان سوختگی در کشور وجود ندارد، گفت: متاسفانه به دلیل هزینه‌های بسیار سنگین و عدم وجود بیمارستانی مجهز برای درمان سوختگی در کشور، درصد بسیاری از بیماران سوختگی جان خود را از دست می دهند.

دکتر محمد جواد فاطمی در گفت و گو با ایسنا ؛ با اشاره به اینکه عوامل زیادی در پیشگیری از سوختگی دخیل هستند، افزود: فرهنگ عمومی، سطح رفاه اجتماعی، استاندارد بودن فضاهای عمومی و مسکونی، استاندارد بودن وسایل گرمازا، پخت و پز و آموزش مناسب از این موارد است و تقریبا تمام این موارد در ایران دچار ناهنجاری و اشکال بوده و به همین دلیل شیوع سوختگی در ایران بالا است.

وی ادامه داد: از طرفی می بینیم که افراد می سوزند چون ارگانهای زیادی وظایف خود را درست انجام نمی دهند. وقتی فرد می سوزد مشکل فقط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحمیل می شود که در این زمینه بودجه و امکانات کافی ندارد.

بودجه کافی برای احداث بیمارستان مجهز سوختگی در کشور وجود ندارد

دکتر فاطمی با بیان این مطلب که درمان سوختگی مشکل، زمان بر و هزینه بر است، تصریح کرد: با توجه به اینکه درمان سوختگی بیمار باید تا پایان عمر ادامه داشته باشد بیمارستانی با طراحی خاص و مجهز در این زمینه در کشور نداریم که شامل مراحل درمان حاد و سپس درمان عوارض سوختگی است.

وی همچنین مرگ و میر بیماران سوختگی در کشور را بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه هزینه کافی برای ساخت بیمارستانی با تجهیزات و پرسنل کافی برای درمان سوختگی در کشور وجود ندارد، مرگ و میر و عوارض ناشی از سوختگی در کشور بسیار بالا است به طوری که مسئولان و ارگان‌های دخیل تنها صورت مساله را پاک و در این زمینه اقدامات لازم را انجام نمی دهند.

رییس مرکز تحقیقات سوختگی با اشاره به اینکه بیمه‌های دولتی و تکمیلی تنها هزینه‌های معمولی درمان سوختگی را می پذیرند، افزود: بیمه ها، پانسمان‌های جدید، بعضی آنتی بیوتیک‌ها، لباس‌های مخصوص پیشگیری از عوارض اسکار و گوشت اضافه، پمادها و داروهای کاهش دهنده عوارض و اعمال جراحی ترمیمی را تحت پوشش نمی برند و دلیل آن را هم قیمت زیاد این محصولات مطرح می کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اغلب بیماران سوخته از قشر ضعیف جامعه هستند و توانایی کافی برای تکمیل درمان خود را ندارند، بنابراین یا می میرند یا دچار عوارض جدی و ناتوان کننده می شوند.

دکتر فاطمی با بیان اینکه عوامل زیادی بر هزینه های درمان سوختگی اثر می‌گذارند، گفت: در بسیاری موارد درصد و عمق بالای سوختگی، بیماریهای زمینه‌ای، ضایعات همراه و ... طول درمان را طولانی و نیازمند داروها و تجهیزات بیشتر می کند؛ لذا هزینه یکسان برای یک بیمار را نمی توان مطرح کرد و فقط می‌توان گفت هزینه بالایی نیاز است.

بیمارستان‌های خصوصی به ازای هر درصد سوختگی دو میلیون تومان پول دریافت می‌کنند

وی تصریح کرد: بر اساس برخی شنیده‌ها، بیمارستان‌های خصوصی برای درمان سوختگی به ازای هر درصد دو میلیون تومان دریافت می‌کنند به عنوان مثال برای یک بیمار 70 درصدی در ابتدا 140 میلیون طلب می‌کنند، البته این برای شروع است و بعدا هم در خواست واریزی می‌کنند.

صدا و سیما و مدارس آموزش‌های لازم را در پیشگیری از سوختگی به جامعه ارائه نمی دهند

وی با تاکید بر این مطلب که استاندارد سازی فضاهای زندگی، کار و تحصیل و نیز استاندارد کردن وسایل گرمازا و پخت و پز در پیشگیری از سوختگی اهمیت بیشتری دارد، اظهار داشت: با این همه با آموزش مناسب می توان به مقدار قابل توجهی از سوختگی کاست که در این زمینه هم اقدام جدی انجام نشده است.

رییس مرکز تحقیقات سوختگی ادامه داد: رسانه‌ها از جمله صدا و سیما و مدارس به نوعی در عدم ارائه آموزش‌های پیشگیری از سوختگی مقصر هستند چرا که در مدارس اصلا به این امر پرداخته نمی شود و صدا و سیما هم پخش این موارد را خشن و بیننده گریز مطرح می‌کند و به آن نمی‌پردازد و پخش تبلیغات درآمدزای شامپو و خوراکی‌ها جاذب‌تر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فضاهای کار و زندگی در ایران تنها روی کاغذ استاندارد شده است و در واقعیت و اجرا رعایت نمی‌شود چون اکثر حوادثی که اتفاق می‌افتد از قبیل برق گرفتگی‌ها، آتش سوزی‌ها، گاز گرفتگی‌ها و غیره در فضاهای غیراستاندارد اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha