سلامت نیوز : وقتی صحبت از واکسن به میان می‌آید اکثر مردم به یاد آنفلوآنزا می‌افتند، در حالی که امروزه واکسن‌هایی وجود دارند که به پیشگیری از سرطان‌ها کمک می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ به علاوه بسیاری از متخصصان و کارشناسان علوم طب هم‌اکنون در تلاش برای مهار کردن سیستم دفاعی بدن برای تولید واکسن‌هایی هستند که بتوانند به درمان سرطان کمک کنند.

دکتر لیندا لیائو، رییس برنامه تومور مغزی در دانشگاه کالیفرنیای لوس‌آنجلس در این باره اظهار داشت: اساسا واکسن‌های مخصوص درمان سرطان، نقطه اوج دانش پزشکی فردی هستند. دکتر لیائو در حال حاضر مشغول مطالعه و آزمایش برای تولید یک واکسن سرطان مغز است.

از سوی دیگر دکتر جفری هارداکر که با ایده‌های لیائو موافق است، می‌گوید: این حوزه از دانش پزشکی هنوز در ابتدای دوران طفولیت خود است.

هارداکر، استادیار جراحی و رییس بخش جراحی پانکراس در مرکز سرطان «سیدمن» دانشگاه غربی «ریزرو» در کلیولند که این روزها در حال مطالعه روی تولید واکسن سرطان لوزالمعده است در این باره متذکر شد: استفاده از سیستم دفاعی بدن روشی بالقوه برای مقابله با انواع سرطان‌ها است.

کارشناسان انستیتو ملی سرطان آمریکا در این باره اظهار داشتند: واکسن‌های سرطان شامل دو نوع پیشگیری‌کننده و درمان کننده هستند. واکسن‌های پیشگیری‌کننده یا به اصطلاح Prophylactic همانطور که از عنوان آنها مشخص می‌شود، مانع از بروز سرطان برای اولین بار می‌شوند.

اما واکسن‌های درمانی موسوم به Therapeutic اغلب برای افرادی استفاده می‌شوند که به سرطان مبتلا شده‌اند و به منظور جلوگیری از عود کردن سرطان و بازگشت بیماری به فرد مبتلا تزریق می‌شوند. تا امروز سازمان غذا و داروی آمریکا چند واکسن پیشگیری کننده را تایید کرده است که می‌توانند مانع از ابتلا به انواع سرطان‌های دهانه رحم و انواع خاصی از سرطان‌های کبد شوند. نحوه اثرگذاری و عملکرد این واکسن‌ها نیز بسیار شبیه به سایر واکسن‌های استاندارد است به طوری که به سیستم دفاعی بدن آموزش می‌دهد که چطور ویروس مرتبط با بروز سرطان را مورد هدف قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha