سلامت نیوز : اگر هر فرد حق داشته باشد فقط یک عامل را برای سلامت قلب خود برگزیند آن عامل ترک سیگار است. سیگار پس از فاکتور افزایش سن، قویترین عامل بروز بیماری های قلب و عروق است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسین کریم، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با  بیان این مطلب و با اشاره این نکته که 45 درصد مرگهای مردم در سراسر جهان به طور مستقیم بر اثر مصرف سیگار است، افزود: حتی 8 درصد مرگ و میر کسانی که سیگاری نیستند اما در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند بر اثر همین عامل است.

وی افزود: در بیماری‌های قلبی سیگار موجب افزایش فشار خون نیز شده و با تحریک سیستم سمپاتیک، باعث بالا نگه داشتن سطح استرس افراد شده و نیز مقاومت به انسولین را بالا می برد و احتمال ایجاد لخته در نواحی مختلف بدن همچون قلب و مغز را بالا می‌برد.

کریم، مهمترین روش ترک سیگار را مشاوره در مراکز مشاوره و دارو درمانی عنوان کرد و با اشاره به نقش همسر فرد به عنوان مهمترین عامل در راه ترک سیگار تأکید کرد: ثابت شده است همسران پس از مشاوره‌های لازم تا 67 درصد در ترک سیگار شریک زندگی شان موثر بوده‌اند.

این متخصص بیماری‌های داخلی و فوق تخصص بیماریهای قلب و عروق با اشاره به اینکه تعدادی به کم کردن مصرف سیگار روی می‌آورند خاطرنشان کرد: کم کردن سیگار تأثیری در محافظت قلب ندارد و معمولًا کم کردن تعداد سیگارهای مصرفی به منظور ترک کردن با موفقیت همراه نیست.

وی خاطر نشان کرد: ترک سیگار همت قوی و آنی نیاز دارد اما کم کردن سیگار، این قوت و همت را به همراه ندارد. لذا به مردم توصیه می‌کنم سیگار کشیدن را ترک کنند نه کم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha