سلامت نیوز :  رئیس هیات نظارت مرکزی بر ششمین دوره از انتخابات نظام پزشکی، به صورت غیر مستقیم نام «شهاب‌الدین صدر» را در میان ردصلاحیت شده‌ها می‌آورد اما تاکید می‌کند که اسامی ردصلاحیت شده‌ها در دست اعضای هیات نظارت شهرستان‌هاست. او در گفت‌وگوبا آرمان، سیاسی بودن انتخابات نظام پزشکی را جوسازی افراد توصیف می‌کند. او می‌گوید: «در میان ردصلاحیت شده‌ها، از جناح‌های مختلف سیاسی، نام و نشانی دیده می‌شود. بنابراین انتخابات سیاسی نبوده است.»

در خبرها به نقل از شما عنوان شده که «شهاب‌الدین صدر»، رئیس فعلی سازمان نظام پزشکی، ردصلاحیت شده. این موضوع بسیار دور از انتظار بود. جریان این ردصلاحیت‌ها چیست؟

من نامی از هیچ یک از کاندیداها نیاورده‌ام که ردصلاحیت شده باشند، به هر حال صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات، از سوی هیات نظارت بر انتخابات شهرستان‌ها بررسی شده است، از این رو اگر کسی صلاحیتش مشکلی داشته، اسمش در لیست هیات نظارت استان‌هاست نه هیات نظارت مرکزی. البته این هیات‌ها نیز اسامی کسی را نباید اعلام کنند. ما نیز از هیات نظارت شهرستان‌ها لیستی نخواسته ایم.

منظور از اینکه صلاحیتش مشکل داشته به چه معناست؟

به هر حال هر کس که نامش در لیست تایید نشده‌ها باشد می‌تواند به عنوان کسی تلقی شود که صلاحیتش مشکل داشته اما این به معنای ردصلاحیت نیست. مشکلی که منجر به ردصلاحیت فرد می‌شود، نیز به خودش اعلام می‌شود، ما پیش از این با استناد به قانون دلایل ردصلاحیت را عنوان کرده‌ایم که از جمله آن التزام به نظام جمهوری اسلامی، حسن شهرت، شرایط فرد، دین و ... است. اگر کسی تمام این شرایط را احراز کرده باشد، تایید صلاحیت می‌شود، هیات نظارت شهرستان‌ها نیز تمام این بخش‌ها را از سازمان‌ها و نهادهای مختلف استعلام می‌کند.

با اینکه 29 و 30 دی ماه زمان تعیین شده برای تعیین صلاحیت افراد بوده، در حال حاضر لیست تایید شده و نشده‌ها مسخص است؟

هنوز به ما چیزی اعلام نشده، نباید هم اعلام شود، ما زمانی در جریان موضوع قرار می‌گیریم که فردصلاحیتش تایید نشده و اعتراض نیز کرده، اما به‌دلیل ردصلاحیت مجدد، در هیات نظارت مرکزی موضوع را پیگیری می‌کند. آن زمان است که در جریان موضوع قرار می‌گیریم. از این رو نام تمام کسانی که تایید یا ردصلاحیت می‌شوند در هیات نظارت بر انتخابات شهرستان‌ها وجود دارد. درست نیست ما اسمی را اعلام کنیم.

کسانی که به قول شما صلاحیتشان برای کاندیدا شدن مشکل داشته باید چه اقدامی کنند؟

هر کس در صلاحیتش برای شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدا مشکلی وجود داشته باشد، باید اعتراض کند. اسامی کسانی که صلاحیتشان مشکل داشته در تاریخ 29 و 30 دی ماه به خود آنها اعلام شده، ما 190 هیات نظارت بر شهرستان‌ها داریم که موضوع صلاحیت افراد را با استعلام از مراکز مختلف دنبال می‌کرده و حکم به تایید یا ردصلاحیت فرد می‌دهند. افراد ردصلاحیت شده نیز از اول بهمن ماه فرصت دارند تا نسبت به نظر هیات نظارت اعتراض کنند. برای این کار نیز سه روز فرصت دارند و تمام این اقدامات در هیات نظارت شهرستان‌ها صورت می‌گیرد، اگر مشکل همچنان باقی مانده باشد به هیات نظارت مرکزی اعلام می‌شود. از سوم بهمن ماه نیز به مدت 10 روز این موضوع بررسی می‌شود در صورت ردصلاحیت مجدد، افراد می‌توانند از دوازدهم بهمن ماه این شکایت را بار دیگر پیگیری کنند.

اسامی این افراد چه زمانی اعلام می‌شود؟

اسامی کسانی که تایید شده یا نشده‌اند به مرور به خود آنها اعلام می‌شود.

تعداد بالای ردصلاحیت‌ها و نگاهی به اسامی آنها نشان می‌دهد که جهت گیری‌های سیاسی افراد در تعیین صلاحیتشان تاثیر داشته است، بنابراین نگرش سیاسی در انتخابات نظام پزشکی به گونه‌ای حاکم بوده است.

ما انتخابات را سیاسی نکرده ایم، خودشان سیاسی می‌کنند، ما به هیچ وجه اشاره نکردیم که انتخابات نظام پزشکی سیاسی برگزار می‌شود، قبلا هم گفته‌ایم که یک روند قانونی برای تایید صلاحیت باید طی شود، زمانیکه می‌گوییم التزام به جمهوری اسلامی این موضوع خود روشن کننده بسیاری از مسائل است. ما رادیکال‌های سیاسی تعریف شده‌ای برای تایید یا ردصلاحیت افراد در این انتخابات تعیین نکرده ایم، هر صحبتی که شده نیز برداشت شخصی بوده است و برخی بدنبال جوسازی بوده‌اند. هیچ چیز سیاسی وجود ندارد. اگر برخی نیز به فکر جناح و سیاسی کاری بودند، باید توجه کنند که افراد از جناح‌های سیاسی مختلف ردصلاحیت می‌شوند، صلاحیت‌ها بر اساس قانون تعیین می‌شود، روابط و موضع گیری‌های سیاسی تاثیری در تایید یا ردصلاحیت ندارد. به هر حال ما بر این موضوع نظارت نمی‌کنیم، این گزارش‌ها با استعلام از بخش‌های مختلف بدست می‌آید.

تا چه زمانی لیست نهایی تایید شده‌ها اعلام می‌شود؟

اعلام لیست نهایی تایید شده‌ها تا قبل از بیست و سوم بهمن ماه که آغاز تبلیغات است، باید اعلام شود.

هیچ منع قانونی برای اعلام اسامی ردصلاحیت شده وجود دارد؟

به هر حال شخصیت افراد محترم است، مخصوصا افرادی که در هیات نظارت مرکزی هستند و اکثر قریب به اتفاق آنها پزشک هستند، تلاش ما این است که اسامی ردصلاحیت شده‌ها اعلام نشود، تنها هیات نظارت شهرستان‌ها در جریان این موضوع قرار دارد. لیست تایید شده‌ها تا 23 بهمن اعلام می‌شود و مشخص است کسانی که در لیست نیستند، ردصلاحیت شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha