سلامت نیوز: اندومتریوما که یک کیست حاوی ماده ای شکلاتی رنگ در تخمدان است به عنوان تظاهر اندومتریوز تخمدانی مطرح و عامل دردهای مزمن لگنی و ناباروری در سنین باروری محسوب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فن آوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا، براساس مطالعۀ صورت گرفته در این پژوهشگاه كه نتایج آن به صورت كامل در كنگره كشوری اندومتریوز ارائه خواهد شد، اندومتریوما که یک کیست حاوی ماده ای شکلاتی رنگ در تخمدان است به عنوان تظاهر اندومتریوز تخمدانی مطرح و عامل دردهای مزمن لگنی و ناباروری در سنین باروری محسوب می شود.
در این مطالعه گذشته نگر، اطلاعات 416 بیمار مبتلا به اندومتریوز كه ابتلای ایشان توسط لاپاراسکوپی و پاتولوژی تایید شده بود، بین سالهای 85 تا 90 مورد بررسی قرار گرفت و 264 نفر از بیماران، به اندومتریوما یا اندومتریوز تخمدانی مبتلا بودند. این بیماران تحت عمل لاپاروسکوپی قرار گرفته و آمار حاصله از ویزیت های پیگیری حاکی از بهبود علایم، افزایش باروری و عدم عود کیست های اندومتریوزی و نهایتا افزایش کیفیت زندگی در این بیماران است.
لازم به ذكر است كه دومین كنگره كشور اندومتریوز از تاریخ 3 الی 5 بهمن ماه در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار خواهد شد و نتایج آخرین یافته ها در خصوص این بیماری شایع در بین زنان توسط اساتید و متخصصین متبحر ارائه می شود.
این كنگره از 13 امتیاز بازآموزی برای متخصصین زنان وزایمان، جراحی عمومی، آسیب شناسی، رادیولوژی، پزشکی اجتماعی، روانپزشکی، جراحی کلیه و مجاری ادراری – تناسلی، پزشکی قانونی، علوم آزمایشگاهی، ژنتیک انسانی، ایمنی شناسی، اپیدمیولوژی، علوم تغذیه، روانشناسی بالینی، بهداشت باروری، مهندسی بهداشت محیط، پزشکان عمومی، و 12 امتیاز برای رشته های مامایی و پرستاری برخوردار می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha