دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 65576

سلامت نیوز : محققان با انجام تحقیقات جدید هشدار دادند که افرادی که بعد از یک نوع سکته مغزی با عنوان خونریزی ساب آراکنوئید زنده ماندند با خطرات بیشتری از مرگ و میر بر اثر سیگار کشیدن و فشار خون و کلسترون بالا مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ خونریزی ساب آراکنوئید خود به خودی (غیر تروماتیک)، Spontaneous Non-traumatic٬ یعنی خونریزی به داخل فضای ساب آراکنوئید٬ معمولاً ناشی از پارگی یک آنوریسم سرخرگی مغز(ruptured cerebral arterial aneurysm) یا یک مالفوراسیون سرخرگی- سیاهرگی (AVM) است.

وجود خون در فضای ساب آراکنوئید می‌تواند ناشی از خونریزی داخل مغزی٬ سکته مغزی در پی آمبولی و تروما نیز باشد.محققان دریافتند که در این تحقیقات 233 نفر در فنلاند پس از مبتلا به خونریزی ساب آراکنوئید زنده ماندند.

این بیماران به مدت 9 سال مورد بررسی و پیگیری قرار گرفتند. در آن زمان 88 نفر (حدود 38 درصد) از بیماران فوت کردند. میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به خونریزی ساب‌آراکنوئید در حدود دو برابر جمعیت عمومی بوده است.

افزایش خطر مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به خونریزی ساب آراکنوئید صرفاً ناشی از مشکلاتی با گردش خون در مغز، مانند سکته مغزی یا خونریزی داخلی بود.

خطر مرگ و میر به ویژه در میان بیمارانی که در زمان قبل از خونریزی ساب آراکنوئید، سیگار می‌کشیدند و از فشار خون و سطح کلسترول خون بالایی برخوردار بودند، بیشتر بوده است.

محققان دانشگاه هلسینکی دریافتند که خطر مرگ درمیان بازماندگان بیماران مبتلا به خونریزی ساب آراکنوئید 31 نفر از هر هزار نفر در سال از میان مردم در جمعیت عمومی که سیگار نمی‌کشیدند و فشار خون و سطح کلسترول پایینی داشتند، بیشتر بوده است.

میکا کورجا، نویسنده این تحقیقات و جراح مغز و اعصاب گفت: به عبارت دیگر، اگر 20 نفر از 100 غیر سیگاری با افت فشار خون و کلسترول در 10 سال آینده جان خود را ازدست خواهند داد،‌ این رقم برای بیماران مبتلا به خونریزی ساب آراکنوئید به 51 می‌رسد.

وی افزود: این یافته‌ها نشان داد که بسیار مهم است که بیماران مبتلا به خونریزی ساب آراکنوئید با صرفنظر از سن از سیگار کشیدن خودداری کنند و مراقب فشار خون و سطح کلسترول خود باشند که این موارد از عوامل اصلی در افزایش خطر مرگ و میر محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha