دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۸
سلامت نیوز :  با اقدام قاطع و سریع دستگاه قضا در کمتر از 2 ماه پس از رسیدگی و سیر تشریفات قانونی پرونده زورگیران خشن که فیلم سرقت آنها در اینترنت منتشر شده بود، با اعدام دو نفر از آنان در ملاء عام بسته شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ داستان این زورگیری زمانی اوج گرفت که فیلم زورگیری از فردی به نام «جواد» از سوی 4 جوان موتورسوار در اینترنت پخش شد. روز ۱۱ آذر، هنگامی که جواد قصد داشت از بانک به خانه‌اش برگردد ۴جوان با 2 موتوسیکلت و درحالی که 2 نفر از آنها قمه به دست داشتند، اموال او را که شامل کارت‌های عابربانک، پول نقد، مدارک و لباس‌هایش می‌شد را پس از زخمی کردن «جواد» به سرقت برند.

پس از ارایه شکایت از سوی مالباخته و با توجه به حساسیتی که پخش این فیلم دراینترنت ایجاد کرده بود، پرونده‌ خاصی دراین رابطه تشکیل و رسیدگی به آن از سوی تیم های ویژه عملیاتی برای شناسایی و دستگیری آغاز شد. به دلیل حساسیت این پرونده، آیت الله لاریجانی رییس قوه قضاییه نیز دستور رسیدگی خارج از نوبت به این پرونده را صادر کرد.
درجریان چهره نگاری و تحقیقات پلیس، پاتوق یکی از متهمان به نام «مهدی» معروف به «خرچنگ» درچایخانه‌ای واقع درخیابان ۱۷ شهریور شناسایی شد. «مهدی خرچنگ» در بازجویی‌های انجام شده پس از اعتراف به جرم خود، از همدستی 3 نفر از دوستانش به نام‌های «علیرضا»، «میلاد» و «مهرداد» در این زورگیری‌ها خبر داد. پس از دستگیری و اعترافات مهدی، محل اختفای علیرضا واقع در یوسف آباد شناسایی شد. علیرضا نیز پس از دستگیری و اعتراف به جرم خود، محل اختفای میلاد و مهرداد که هر 2 برادر بودند را فاش کرد.پس از دستگیری سریع 4 متهم، رسیدگی به پرونده آنها در دستورکار قرارگرفت.

نهم دی ماه، در دادگاهی به ریاست قاضی ابولقاسم صلواتی به اتهامات این افراد رسیدگی شد. روز دادگاه هر 4 متهم که میانگین سنی‌شان زیر ۲۵ سال بود، درحالی‌که به شدت گریه می‌کردند، از کارهای انجام داده ابراز پشیمانی کردند. متهم ردیف اول پرونده که متولد سال ۱۳۶۸ بود، فقر و نیاز شدید مالی را دلیل سرقت و زورگیری‌های خود عنوان کرد و گفت: 3 فقره سابقه کیفری دارم. جرمم را قبول دارم، اما مادرم مریض بود و برای عمل جراحی احتیاج به ۴ میلیون پول داشتم. خواستم کمک حال مادرم باشم، اما نشد. پدرم چند سال پیش فوت کرد و مادرم درخانه‌های مردم کارمی‌کرد، اما به خاطر مریضی‌اش دیگر نتوانست کار کند. ما تحت پوشش نهادهای حمایتی هستیم. برای تهیه پول درمان بیماری مادرم، دست به این کار زدم و الان به شدت از کاری که کرده‌ام پیشمانم.

متهم ردیف دوم پرونده نیز پس از تفهیم اتهام درجایگاه قرار گرفت و در دفاع ازخود گفت: من متولد سال ۱۳۷۱ هستم و برای اولین باراست که دستگیر می‌شوم. تا سوم راهنمایی درس خواندم و دراین ماجرا فریب دوستم را خوردم. احتیاجی به پول نداشتم و هرچی پول می‌خواستم مادرم به من می‌داد. پدرم زنده نیست. روزحادثه هم در چایخانه نشسته بودم که متهم ردیف چهارم از من خواست همراهشان بروم تا از شاکی با تهدید چاقو سرقت کنیم. ازکل این قضایا حدود ۱۰ تا ۱۵هزار تومان پول نصیب من شد، اما نمی‌دانستم که به‌خاطر آن اعدام خواهم شد. من را مجازات کنید چون مرتکب جرم شدم اما اعدامم نکنید. متهم ردیف سوم پس از تفهیم اتهام سرقت مسلحانه درجایگاه حاضر شد و عنوان کرد: «من متولد ۱۳۷۰ هستم و یک سابقه کیفری دارم. روز حادثه در چایخانه نشسته بودم که متهم ردیف اول به آن‌جا آمد، حالش بد بود و وقتی علتش را سوال کردم، گفت برای عمل مادرش نیاز به پول دارد. من هم آن زمان با مشکل مالی روبه‌رو بودم به همین خاطر تصمیم به سرقت گرفتیم.»

متهم ردیف چهارم هم در دفاع ازخودش گفت: «متولد سال ۶۸ هستم و هیچ سابقه کیفری ندارم. به من گفتند تو فقط ترک موتور بنشین و نمی‌خواهد از موتور پیاده شوی.» براساس حکم دادگاه که 13 دی ماه دادستانی تهران آن را اعلام کرد متهمان ردیف اول و دوم پرونده به اعدام محکوم شدند و 2 متهم ردیف سوم و چهارم نیزعلاوه بر محکومیت به 10 سال حبس، هرکدام به 5 سال تبعید و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. دادگاه درپایان هر 4 متهم را به رد اموال مسروقه به شکات محکوم کرد.سرانجام روز گذشته 2 محکوم به اعدام پای چوبه دار قرارگرفتند و درملاءعام به دار مجازات آویخته شدند. محل اجرای حکم آنها ضلع شمال غرب پارک هنرمندان بود. حدود ساعت 5 صبح 2 جرثقیل برای اجرای حکم وارد محوطه شدند. 5 و 30 دقیقه جمعیت زیادی درمحل اجرای حکم جمع شده بودند.

درگوشه ای ازمحوطه اجرای حکم نیز خانواده 2 پسراعدامی ایستاده بودند که تا زمان اجرای حکم ساکت بودند و فقط گاهی پسرهای خود را صدا می‌کردند. امیر 23 ساله که ساکن خیابان خردمند، محل سرقت متهمان بود گفت: اجرای حکم این 2 سارق خشن نشان داد قوه قضاییه با مجرمان شوخی ندارد وآنها را به سزای عمل خود می رساند. زن میانسالی که قربانی زورگیری شده بود هم درادامه گفت: چند روزقبل درخیابان سپهبد قرنی داشتم راه می رفتم که 2 موتورسوار با تهدید چاقو کیفم را سرقت کردند. این ماجرا خیلی سریع رخ داد و من تا مدتی درشوک بودم. در این میان، حاضران از رییس قوه قضاییه می‌خواستند با همه زورگیران به شدت برخورد شود و به هیچ عنوان اجازه ندهند این مجرمان با اقدامات مجرمانه خود، امنیت شهروندان را به خطر بیاندازند.ساعت 5 و 48 دقیقه آمبولانس پزشکی قانونی به همراه پزشک در محل اجرای حکم حاضر شد. 2 دقیقه بعد هم متهمان با خودروی پلیس آگاهی همراه قاضی اجرای احکام دادسرای جنایی تهران وارد محوطه اجرای حکم شدند. درحالی که وحشت در چهره 2 پسر زورگیر موج می زد، سعی می کردند خود را خونسرد نشان دهند.

محمدعلی که 20 سال سن داشت با دیدن طناب دار دیگر نتوانست خودش را کنترل کند. علیرضا گفت: قبول دارم اشتباه کردم، اما نمی دانستم حکمم اعدام است.محمدعلی هم گفت : من نیازی به پول سرقتی نداشتم و فریب دوست ناباب را خوردم. 2 پسراعدامی را بالای جرثقیل بردند و طناب دار را برگردن آنها انداختند. پس از قرائت قرآن، نماینده دادسرای جنایی تهران شروع به قرائت حکم کرد. درحالی که شمارش معکوس برای اجرای حکم آغاز شده بود، محمدعلی تقاضای آب کرد که ماموران بلافاصله برای او آب آوردند.عقربه های ساعت 6 و 15 دقیقه صبح را نشان می‌داد که با دستور قاضی اجرای احکام حکم اعدام اجرا شد و 2 پسر زورگیر با طناب سفید به دار مجازات آویخته شدند. پس از 17 دقیقه اجساد آنها پایین کشیده شد و با تائید مرگشان از سوی پزشک، به پزشکی قانونی منتقل شدند.بنا بر اظهارات کارشناسان اقدام قاطع و سریع دستگاه قضایی در رسیدگی به این پرونده علاوه بر عبرت آموزی سایر زورگیران، احساس امنیت را در مردم افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha