سلامت نیوز : یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآروده‌های نفتی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در کشور حدود 60 میلیون لیتر روزانه بنزین مصرف می شود که 35 درصد کل آن 20 میلیون لیتر می شود و چنین حجمی از متانول در کشور تولید نمی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: یعنی اگر بخواهیم به کل بنزین کشور 35 درصد متانول اضافه کنیم اصلا متانول کافی برای تولید بنزین 35 درصدمتانول در اختیار نداریم چراکه همه تولید متانول کشور به صورت ماکزیمم 3 تا 5 میلیون لیتر است که این میزان برای اضافه کردن کمتر از 10 درصد متانول به بنزین کفایت می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما به دنبال مجوزهای لازم برای افزودن میزان اندکی متانول به بنزین هستیم، اضافه کرد: در وهله اول به دنبال گرفتن مجوز افزودن 5 درصد متانول به بنزین هستیم که معادل روزانه 3 میلیون لیتر متانول است.

وی تصریح کرد: بر این اساس در شرایط فعلی بحث افزودن 35 درصد متانول به بنزین جای بحث و نگرانی ندارد.

وی در ادامه گفت: علاوه بر این، خود بنزین هم آلاینده است و ضرر و زیان خاص خود را دارد و باید درباره نحوه آلایندگی سوخت‌های متفاوت به درستی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: افزودن 35 درصدمتانول به 10 درصد بنزین تولیدی کشور یعنی 6 تا 7 میلیون لیتر بنزین هم بدون ایجاد پیش شرط‌های لازم ، اخذ مجوزها و هماهنگی با خودروسازی‌ها غیر ممکن است؛ یعنی اینگونه نیست که ما بخواهیم به سرعت این کار را انجام دهیم و تنها یک جا این نوع بنزین را توزیع کنیم.

وی اضافه کرد: در واقع ما تلاش می کنیم به کل بنزین تولیدی کشور درصد اندکی متانول اضافه کنیم که هیچ خطری را متوجه کسی نمی کند و حتی به لحاظ زیست محیطی، کارآیی در سلامت موتور ماشین و امثال آن نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه درصد اندکی متانول در بنزین حل و بسیار رقیق می شود عمدتا خطرات زیست محیطی و آسیب به موتور بنزین را در پی نخواهد داشت.

این مقام مسئول اضافه کرد: ضمن اینکه همه تست های لازم انجام شده است و ما مطمئن هستیم که خطری متوجه کسی نیست و در عین حال اگر ما کل متانول تولیدی کشور را جذب کنیم باز هم ترکیب 35 درصدی کل بنزین با متانول امکان پذیر نیست.

به گزارش فارس، اخیرا با اعلام یکی از مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره برنامه‌ریزی این شرکت برای تولید و توزیع بنزین با ترکیب 35 درصد متانول خبر داده است.

اظهار نظر این مقام مسئول با واکنش خودروسازان مواجه شده و دبیر انجمن خودروسازان طی نامه‌ای 5 بندی درباره خطر استفاده از این نوع بنزین هشدار داد و تاکید کرد که ترکیبی با این حجم متانول باعث کوری و مشکلات کلیوی می‌شود.

نامه نعمت‌بخش با استقبال شدید رسانه‌های مورد حمایت دشمنان ایران قرار گرفت به گونه‌ای که بعضا از تیترهایی با این مضمون که بنزین تولید ایران 35 درصد متانول دارد و مردم را کور می‌کند، برای انتقال این خبر استفاده کردند.

با این حال روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با انتشار گوشه‌ای از تحقیقات شرکت متانکس درباره استفاده از متانول به عنوان سوخت و استفاده از متانول با درصدهای مختلف از 10 تا 100 درصد مخلوط با بنزین در بعضی استان‌های کشور چین، مدعی شده است همه پژوهش‌های لازم در این باره در ایران انجام شده است.

در عین حال در گزارش روابط عمومی پالایش و پخش به خودروسازان هشدار داده شده است که خود را برای تولید خودروهایی با امکان استفاده از درصد بالای متانول آماده کنند.

بر این اساس، به نظر می‌رسد بعضی مدیران نفتی در پالایش و پخش در توهم شدیدی درباره رفتار خودروسازان ایرانی به سر می‌برند چنانکه پز تبلیغاتی آنها درباره بنزین 35 درصد متانولی که احتمالا تلاشی برای شبیه سازی موفقیت تولید بنزین در پتروشیمی‌ها برای مقابله با تحریم‌ها است تا یک برنامه‌ریزی جامع، با یک نامه‌نگاری ساده یک مدیر خودرویی به راحتی به بحرانی برای آنها تبدیل شد.

*متانول نمی‌تواند بیش از 5 درصد در بنزین حل شود 

بر اساس این گزارش، به شکل طبیعی، الکل متانول که ماده‌ای کاملا سمی است نمی‌تواند بیش از 5 درصد در بنزین حل شود و برای حل شدن آن با درصد بیشتری در بنزین باید از حلال‌های واسطه دیگری استفاده شود. حلال‌های واسطه نیز باید قابلیت سوزانده شدن در موتور خودروها را داشته باشند.

از سوی دیگر متانول با درصد بالا خاصیت خورندگی شدیدی دارد و پیش از حل مشکل خورندگی در سوخت و همچنین تطبیق خودروها با این مشکل و برنامه‌ریزی موازی و مفصل در این باره سخن گفتن از توزیع بنزین با 35 درصد متانول بیشتر به یک گاف تبلیغاتی شباهت دارد تا برنامه‌ریزی واقعی برای مقابله با پیشی گرفتن مصرف بنزین بر تولید آن در کشور.

ظاهرا اطلاع‌رسانی ناقص، غیر شفاف، انحصاری و غیر فنی در کنار تبلیغات زودهنگام برای خریدن افتخار پروژه هایی که حتی فاز مطالعاتی آنها نیز تکمیل نشده است، دوباره کار دست نفتی‌ها داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha