سلامت نیوز : کاظم ندافی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: عوامل زیادی در تولید آلاینده‌های هوا به خصوص در کلانشهرها دخالت دارند و به جز خودروهای شخصی،ساختمان سازی، خودروهای دیزلی و نیروگاههای تولید برق نیز در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند.

وی اضافه کرد: متأسفانه در فصل زمستان به علت کمبود گاز بسیاری از نیروگاههای تولید برق فسیلی از سوخت سنگین مازوت استفاده می‌کنند به همین علت بخش مهمی از آلاینده‌ها و ذرات معلق در هوا، منشاء معدنی دارند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بخش مهمی از آلاینده‌های هوا نیز از طریق هوا از مناطق دیگر از داخل و خارج کشور به سمت مناطق مسکونی و شهرهای بزرگ می‌آیند که راه حل کاهش این نوع آلاینده‌ها توسعه جنگل کاری و فضای سبز است.

ندافی اضافه کرد: در مورد بنزین نیز هنوز متأسفانه به تولید بنزین استاندارد یورو 4 در کشور موفق نشده‌ایم و این کار هنوز در کشور به نتیجه عملی نرسیده است، قرار بود بنزین استاندارد یورو 4 در پالایشگاه اصفهان تولید شود که هنوز طرح توسعه این پالایشگاه شروع نشده است.

وی افزود: البته پالایشگاه اراک و تهران قدمهایی برای تولید این نوع بنزین برداشته‌اند اما برای خودروهای شهرهای بزرگ کفایت نمی‌کند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در زمینه کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی نیز تاکنون هیچ اقدامی در کشور انجام نشده است، کاهش آلایندگی این نوع خودروها مستلزم بکارگیری دستگاه adblue است که با استفاده از ترکیب آب و اوره گازهای آلاینده این خودروها تصفیه می‌شود.

ندافی گفت: هنوز در کشور ما تولید و عرضه این دستگاه بسیار ساده انجام نمی‌شود و این خودروها تولید کننده اصلی دی اکسید نیتروژن در هوا هستند و متأسفانه انجام این کار و تولید و عرضه این وسیله بسیار ساده در کشور هیچ متولی ندارد و این خودروها بی مهابا به تولید انبوه آلودگی در کشور ادامه می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha