رییس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد در راستای ارزآوری، پیشرفت‌های عرصه پزشكی را به سمتی سوق دهیم كه به جای خروج بیماران از كشور برای درمان، بیماران سایر كشورها جهت درمان به ایران مراجعه كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، دكتر غلامعلی حدادعادل درمراسم روز پزشك در محل مركز همایش‌های صدا و سیما با اشاره به اهمیت حرفه پزشكی گفت: یك خصوصیت رشته پزشكی رابطه آن با خداشناسی است. وی افزود: پزشك با یكی از پیچیده‌ترین مخلوقات الهی سر و كار دارد و معرفتی كه پزشك به حكمت و علم خداوندی دارد، قابل قیاس با دیگران نیست. پزشك دائما قدرت و حكمت خدایی را در آیینه وجود انسان تماشا می‌كند.
حدادعادل در ادامه انسان را یك آیینه خدانما دانست و گفت: پزشكی فرصتی گرانبهاست برای كسی كه بخواهد معرفت به آیات الهی پیدا كند، به همین جهت پزشكی با حكمت و فلسفه همیشه در طول تاریخ همراه بوده و كلمه حكیم دارای دو معناست كه در ریشه با هم اتصال دارند. در خانواده پزشك مسلط، در گذشته حكیم اطلاق می‌كردند و حكیم از كلمه حكمت گرفته شده است و نمونه آن ابوعلی سیناست.
رئیس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین گفت: بوعلی سینا همان طور كه نزد شما طبیبان سرآمد طبیبان اسلامی است، نزد محصلان اسلامی نیز سرآمد فیلسوفان اسلامی است. این نشان می‌دهد پزشك متخصص در ردیف متخصصان دیگر نیست، این حرفه انتظاری را در جامعه ایجاد كرده است.
وی در ادامه تصریح كرد: پزشكی با دانش و پژوهش همراه است و ارتباط مستمر دارد، شاید وسیع‌ترین عرصه در بسیاری كشورها عرصه زیست‌شناسی، بهداشت و درمان و پزشكی و ... باشد، پزشكی از یك سو هم با اخلاق و عواطف سر و كار دارد، كمتر رشته‌ای است كه دركنار استحكام علمی این اندازه با عواطف و اخلاق درگیر باشد.
نماینده تهران هم‌چنین گفت: در واقع تنها ابزار تخصص پزشكی، كافی نیست، هم‌چنین پزشك با جامعه و مسایل اجتماعی در ارتباط است و می‌توان گفت این حرفه جدا از اقتصاد و حقوق هم نیست. جامعه از نظر حقوق در خیلی جاها محتاج نظر شما (پزشك‌ها) است.
وی در ادامه با تاكید بر رسیدگی مناسب به معلولان و جانبازان در حیطه كار پزشكی گفت: با فاجعه‌ای كه در عراق هر روز رخ می‌دهد، نیاز به رشته شما بیشتر معلوم می‌شود، چه زمان این ملت ستمدیده می‌خواهد به این همه معلولی كه در انفجارها روی دست شان باقی می‌ماند، رسیدگی كند.
حدادعادل تصریح كرد: هر جا انسان بوده و هست پزشك و پزشكی هم وجود دارد؛ یعنی قدمت كار شما به قدمت عمر بشر بوده، وسعت كار شما به وسعت جغرافیای بشر است.
وی در ادامه با بیان این كه رشته شما با فرهنگ و سنت ما عجین است، گفت: نامگذاری روز تولد ابن سینا به نام روز پزشك نشان می‌دهد جامعه پزشكی ما اعتماد به نفس پیدا كرده تا بگوید پزشكان كشوری هستیم كه مثل ابن سینا را تربیت كرده است.
وی خطاب به پزشكان گفت: به جای آن كه دنبال بخش‌های منسوخ شده طبابت ابن سینایی باشیم، دنبال چیزی باشیم كه امروز به دردمان می‌خورد، دراقع در باب نگاه كلی او به انسان برسیم. نكته مهم این است كه طبیبان قدیم نگاه كل نگر به بدن داشتند، درحال حاضر اندك هستند طبیبانی كه به كل بدن انسان به عنوان علم پزشكی توجه داشته باشند، تخصص به حدی مورد توجه است كه خود انسان در این میان گم شده است.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه تشخیص و مداوا را با درك كلی از بدن مورد تاكید قرار داد و گفت: رشته پزشكی رشته پیچیده‌ای بوده و پزشكی با بخش‌های مختلف در ارتباط است، لذا در اینجا ضرورت سازمان دادن در امر پزشكی درك می‌شود، اگر مثلثی ایجاد كنید كه یك ضلغ آن پزشكان باشند ضلع دیگرمردم، ضلع دیگر دولت است و مجلس نیز می‌تواند مركز آن مثلث باشد، چون از یك طرف با دولت برای الزام او به قانون و از طرفی با مردم و سازمان نظام پزشكی در ارتباط است.
حدادعادل با بیان این‌كه در مجلس سعی شده این نقش به خوبی ایفا شود، گفت: چرا كه همه مردم از ما انتظار دارند؛ اكثرتذكرات كتبی نمایندگان در خصوص تذكرات پزشكی است، كمیسیون بهداشت در كل مجلس كارنامه خوبی دارد ازجمله دربیمه روستاییان كه اعتبار آن در دوره هفتم مجلس 5 برابر شد، سرانه درمان نیز در این دوره به 5000 هزار تومان رسید، هم‌چنین قانون نظام پزشكی و تعیین تعرفه را در این مجلس به تصویب رساندیم و نگذاشتیم وضع از آن چه هست بدتر شود.
وی مبارزه با مواد مخدر، طرح سقط جنین، اختصاص 200 میلیون دلار برای تجهیز بیمارستان‌ها و افزایش مرخصی زایمان به 6 ماه، بیمه درمانی روستاییان، اصلاح خدمات پزشكان و اختصاص 600 میلیارد تومان در سال گذشته از سوی مجلس برای جلوگیری از توقف كار بیمارستان‌ها در متمم بودجه را از دیگر اقدامات مجلس برشمرد.
وی در پایان با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته درحوزه پزشكی كشور گفت: باید راه را برای ورود و درمان بیماران خارجی در كشور باز كرد به جای آن كه بیماران برای درمان خود به خارج روند و از این طریق ارز از كشور خارج شود؛ باید با جدیت در پی آن باشیم كه بیماران برای درمان وارد ایران شوند تا از این طریق ارز وارد كشور شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha