سلامت نیوز :  یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به عوامل محیطی ایجاد کننده بیماری ام اس در افراد، گفت: ثابت شده که سیگار یک عامل ایجاد کننده و تشدید کننده بیماری ام اس است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر بهناز صدیقی، کمبود ویتامین D را از دیگر عوامل محیطی ایجاد کننده ام اس در افراد دانست و اظهار کرد: اگر یک فرد عادی در شرایط معمولی حداقل روزانه 10 دقیقه خود را در معرض نور آفتاب قرار دهد، کمبود ویتامین D نخواهد داشت.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب بیان کرد: متاسفانه در افراد سالم جامعه نیز حدود 70 تا 80 درصد کمبود ویتامین D دارد.وی نور خورشید را مهمترین منبع ویتامین D عنوان و توصیه کرد: روزانه 10 دقیقه نور آفتاب برای اینکه کمبود ویتامین D در فرد ایجاد نشود، ضروری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه گفت: در ابتدای ابتلای فرد به بیماری ام اس علائم این بیماری حالت رفت و برگشت دارند و فرد دچار علائمی می‌شود و این علائم می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن باشد.

وی ادامه داد: یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری که فرد می‌تواند خود احساس کند علائم حسی است که این علائم به شکل سوزن سوزن شدن و بی حسی در قسمت‌هایی از بدن ایجاد می شود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه استرس نیز نقش ویژه در بروز بیماری ام اس دارد، افزود: این بیماری به سیستم ایمنی مربوط است و استرس به دلیل اینکه سیستم ایمنی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد یکی از عواملی است که باعث بروز بیماری ام اس می شود.

وی در مورد علائم بیماری ام اس، گفت: ضعفی که با عملکرد معمول شخص مغایرت دارد، دو بینی همراه با سرگیجه و عدم تعادل از علائم این بیماری به شمار می رود.صدیقی با تاکید بر اینکه تشخیص بیماری ام اس توسط متخصص امکانپذیر است، گفت: در صورت قطعی شدن بیماری، مهمترین اصل، تشخیص زودرس همراه با درمان زودرس است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: تشخیص بیماری ام اس فقط در حیطه متخصص مغز و اعصاب است و هرکسی مبتلا به بیماری ام اس نخواهد شد.وی در پایان خاطرنشان کرد: علی رغم همه پیشرفت‌هایی که در علم داشته‌ایم علت قطعی ایجاد بیماری ام اس در افراد مشخص نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha