سلامت نیوز :  رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: خوشبختانه تا کنون هیچ گونه فعالیت مشکوکی از گسل‌های دیده نشده است ولی با توجه به تنوع زمین لرزه‌ها نمی‌توان پیش بینی دقیق از عملکرد گسل‌های تهران ارائه کرد چرا که در بسیاری از مواقع خبری از پیش لرزه و یا زمین لرزه‌های خفیف نیست.

فرهنگ احمدی گیوی در گفت‌و‌گو با ایلنا در رابطه با نحوه ایجاد ایستگاه‌های لرزه‌نگار جدید در کشور، گفت: هر سال بنا بر بودجه دولت و حمایت استانداری‌ها، تعداد این ایستگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند و ما می‌بایست ظرفیت لازم را برای افزایش نیروی متخصص جهت ایجاد ایستگاه‌های جدید داشته باشیم.

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ادامه داد: با توجه به وضعیت موجود ما توان لازم را برای فراهم کردن نیروی فنی و متخصص در ایستگاه‌های جدید داریم.

وی با بیان اینکه تعداد ایستگاه‌های لرزه‌گار در کشور یک پنجم تعداد لازم است، افزود: در حال حاضر در سراسر کشور ۱۰۴ ایستگاه وجود دارد و ما در حال تلاش هستیم با حمایت دستگاه‌های مربوطه این تعداد را به ۲۰۰ ایستگاه در سراسر کشور برسانیم ولی تعداد استاندارد این مراکز برای کشور باید حدود ۵۰۰ مرکز لرزه‌نگاری باشد.

احمدی گیوی با اشاره به ضرورت استخدام نیروهای متخصص در ایستگاه‌های لرزه‌نگاری، تاکید کرد: باید دولت مجوز استخدام کار‌شناس برای هر ایستگاه را تسهیل کند تا در ایستگاه‌های جدید بتوانیم از تجربیات و دانش این افراد استفاده کنیم.

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه بیشترین کمبود ایستگاه‌های لرزه‌نگاری مربوط به شرق و جنوب شرقی کشور است، اظهار کرد: جهت بررسی و ثبت دقیق زمین‌لرزه‌ها باید ایستگاه‌های لرزه‌نگاری با توجه به مکان گسل‌ها قرار بگیرند و این در حالی است که ایستگاه‌های لرزه‌نگاری جنوب شرقی و شرق حدود ۲۰۰ کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند و این موجب می‌شود که دقت ثبت لرزه‌ها تا حد محسوسی کاهش پیدا کند.

وی در رابطه با گسل‌های تهران خاطر نشان کرد: خوشبختانه تا کنون هیچ گونه فعالیت مشکوکی از گسل‌های دیده نشده است ولی با توجه به تنوع زمین لرزه‌ها نمی‌توان پیش بینی دقیق از عملکرد گسل‌های تهران ارائه کرد چرا که در بسیاری از مواقع خبری از پیش لرزه و یا زمین لرزه‌های خفیف نیست.

احمدی گیوی ادامه داد: در ورزقان تا قبل زلزه اصلی حدود ۳۰ تا ۴۰ حتی یک زلزله ۴ ریشتری هم نداشیتم لذا نمی‌توان از روی رفتار گسل‌ها زلزله‌ها را به صورت دقیق قبل از اتفاق افتادن پیش بینی کرد ولی می‌توانیم این ادعا را کنیم که هیچ رفتار مشکوکی در تهران دیده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha