سلامت نیوز : ˈمحمد هاشمیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به بروز بیماریهای ناشی از کمبود کلسیم در سنین بالا از جمله پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن، لازم است تا لبنیات به مقدار کافی در جیره غذایی روزانه همه گروه های سنی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شیر و لبنیات باید به صورت روزانه در برنامه غذایی افراد گنجانده شود، گفت: برخی از افراد از جمله خانم های باردار، شیرده یا یائسه به مقادیر بیشتری از لبنیات به صورت روزانه نیاز دارند.

هاشمی اضافه کرد: لبنیات شامل شیر و تمام فرآورده های آن می شود که کلسیم موجود در خود را حفظ می کنند اما فرآورده هایی که حاوی مقادیر ناچیز کلسیم هستند و همچنین مقدار چربی و کلسترول آن بالا است مثل خامه و کره از این گروه نیستند.

این عضو انجمن علمی متخصصین غدد درون ریز ایران گفت: لبنیات به دلیل دارا بودن مواد مغذی سهم بسزایی در تکمیل تغذیه و تامین مواد مورد نیاز بدن انسان دارند از جمله این مواد می توان به کلسیم، پتاسیم، پروتئین، فسفر، ویتامین های گروه بی و آ و مقادیری ویتامین دی اشاره کرد.

هاشمی اضافه کرد: لبنیات از عمده ترین منابع تامین کلسیم بدن به شمار می رود که دارای عناصری با خواص حیاتی ویژه ای است.

وی، استحکام استخوان ها و دندان ها، حضور در ماده پلاسما به عنوان یکی ازعوامل انعقاد خون، اثر قابل ملاحظه در تحریک و کشش عضلات و ماده موثر در انقباضات قلبی را از خواص حیاتی لبنیات برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha