سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
سلامت نیوز : عوامل قطعی ایجاد حمله قلبی مربوط به رسوب چربی در شریان‌هاست كه به باریك‌شدن آنها در سراسر بدن منجر می‌شود. می‌توان با پیشگیری از این عوامل خطرزا یا كاهش آنها شانس دچار شدن به سكته قلبی را كاهش داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ سن: آقایان چهل و پنج ساله یا بیشتر و خانم‌های پنجاه و پنج ساله یا بالاتر بسیار بیشتر از افراد جوان‌تر در معرض سكته قلبی هستند.

دخانیات: سیگار كشیدن یا در معرض دود سیگار بودن منجر به آسیب‌هایی به دیواره عروق می‌شود و كلسترول و سایر مواد در عروق خونی رسوب می‌كنند. سیگار كشیدن همچنین خطر ایجاد لخته‌های خونی مرگبار را كه منجر به سكته قلبی می‌شوند نیز افزایش می‌دهد.

دیابت: در بیماری دیابت، بدن قادر به تولید میزان كافی انسولین نیست. انسولین هورمونی است كه توسط لوزالمعده ترشح می‌شود و امكان استفاده از گلوكز را به بدن می‌دهد. دیابت می‌تواند در كودكی ایجاد شود، ولی تظاهر غالب آن در میانسالی و در میان افراد چاق است.

فشار خون بالا: فشار خون بالا در طول زمان باعث آسیب به شریان‌های تغذیه‌كننده قلب می‌شود. احتمال ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن بیشتر می‌شود؛ ولی در بیشتر افراد داشتن رژیم غذایی سرشار از نمك و داشتن اضافه وزن عامل اصلی آن است. فشار خون بالا می‌تواند ارثی نیز باشد.

بالا بودن سطح كلسترول یا تری‌گلیسرید خون: كلسترول از عمده موادی است كه می‌تواند در عروق رسوب كرده و باعث باریك شدن آنها شود. كلسترول بد یا LDL بیشترین عامل باریكی عروق است. تری‌گلیسرید بالا نیز در اثر رژیم غدایی نامناسب ایجاد می‌شود. كلسترول خوب یا HDL باعث از بین رفتن كلسترول اضافی می‌شود و خطر ایجاد سكته قلبی را كاهش می‌دهد.

سابقه خانوادگی به ‌حمله قلبی: اگر یكی از والدین یا سایر بستگان مبتلا به سكته قلبی بوده‌اند، احتمال سكته برای شما هم چند برابر دیگران است. ممكن است خانواده‌تان از نظر ژنتیكی در شرایطی باشند كه سطح كلسترول خون‌شان بالاست یا فشار خون بالا دارند كه هر دوی این عوامل منجر به افزایش خطر سكته قلبی می‌شود.

نداشتن فعالیت جسمانی: فعالیت بدنی كم باعث ته‌نشین شدن كلسترول در عروق می‌شود. افرادی كه به طور منظم تمرین‌های ایروبیك انجام می‌دهند از سیستم قلبی ـ عروقی سالم‌تری برخوردارند و خطر سكته قلبی در آنها بسیار كمتر است. نرمش و ورزش همچنین در كاهش فشار خون نیز موثر است.

چاقی: از آنجا كه افراد چاق دارای چربی بیشتری هستند و فشار خون بالاتری دارند و احتمال ابتلا به دیابت در آنها بالاتر است، شانس ابتلا به سكته قلبی نیز در آنها به مراتب بیشتر است.

استرس: داشتن استرس بیش از حد و عصبی بودن، فرد را مستعد حمله قلبی می‌كند.

مواد مخدر: استفاده از موادی مانند كوكائین و آمفتامین احتمال اسپاسم شریان‌های كرونری را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha