سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱
سلامت نیوز : شاید بخشی از شوخ‌طبعی افراد ارثی باشد و به عالم كوروموزوم‌ها ارتباط پیدا كند، اما شوخ‌طبعی بیشتر از آن‌كه وراثتی باشد، یك رفتار اكتسابی است كه می‌توان آن را آموخت و به كار برد.روا‌ن‌شناسان بر این باورند افرادی كه از هوش هیجانی بالاتری برخوردار هستند، توانایی شوخ‌طبعی بیشتری نسبت به دیگر افراد دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اگر از مجموعه شوخی‌های زشت و تحقیركننده فاكتور بگیریم، معمولا شوخی‌های مثبت و خلاقانه می‌تواند فضا را برای دیگران دلپذیرتر كند؛ حتی اگر امروزه به سخنرانی‌ها و نشست‌های خبری شخصیت‌های مطرح جهانی نگاه كنیم، براحتی می‌بینیم كه شوخی‌ها و مزه‌پرانی‌ها بخش جداناپذیری از فعالیت‌های آنهاست كه البته این نوع شوخی‌ها بسیار حساب شده و دقیق هستند كه در اصطلاح به آن، شوخی‌های دیپلماتیك می‌گوییم.

شوخ‌طبع‌ها معمولا خلاقیت‌شان در سایر امورات زندگی بالاتر است، طوری كه براحتی می‌توانند یك جمع را شیفته خود كنند و فضا را برای حاضران دلچسب كنند.

افراد شوخ طبع با انزوا بیگانه هستند و بندرت پیش می‌آید یك فرد شوخ طبع، شخصیتی منزوی و گوشه‌گیر داشته باشد.

این افراد معمولا اعتماد به نفس بیشتری برای حرف زدن دارند و از اظهار‌نظر درباره موضوعات گوناگون ابایی ندارند.

شوخ‌طبع‌ها معمولا در حل مسائل زندگی راحت‌تر و موفق‌تر عمل می‌كنند زیرا به طور اتوماتیك‌وار یاد گرفته‌اند به مسائل با دید جدی و خشك نگاه نكنند و چنین نگاهی به آنها در یافتن راه‌حل‌های درست برای غلبه بر مشكلات كمك می‌كند.

جدا از این‌كه شوخ‌طبعی و خوش‌برخوردی با همدیگر گره خورده است، شوخ‌طبع‌ها كمتر دچار افسردگی می‌شوند، اما این گفته به این معنا نیست كه شوخ‌طبع‌ها هیچ وقت افسرده نمی‌شوند، بلكه می‌توان گفت میزان ابتلای شوخ‌طبع‌ها به افسردگی پایین است، زیرا به دنیا با عینك فانتزی و غیر‌جدی نگاه می‌كنند.

شوخ‌طبعی را قاتل استرس می‌دانند؛ البته در اینجا منظور از شوخ‌طبعی، تنها به شوخی كردن در جمع محدود نمی‌شود، بلكه در سطحی عمیق‌تر، شوخ طبعی به این معنا در نظر گرفته شده است كه یك فرد شوخ‌طبع به دنیا و مشكلاتش، نگاه ماشینی و خشك ندارد، بی‌دغدغه به راه‌حل‌های پیش‌رو فكر می‌كند و در نتیجه چنین فردی استرس ناشی از بزرگ كردن مصائب را هم نمی‌آفریند.

شوخ‌طبع‌ترین كشورهای دنیا

تردیدی نیست كه شوخی و خنده با سطح مالی شهروندان یك جامعه رابطه مستقیم دارد. نمی‌توان انتظار داشت در جامعه‌ای كه اغلب مردم برای رفع نیازهای روزمره خود در تنگنا به سر می‌برند و با مشقت زندگی ‌می‌كنند، فضای شادی و شوخی در آن جامعه موج بزند.

از سوی دیگر، هم نمی‌توان با قاطعیت گفت در كشورهای ثروتمند، سطح شوخی و خنده مردم بالاتر از سایر افراد جامعه است، زیرا شرایط و بسترهای اجتماعی متفاوت در جوامع گوناگون نیز در سطح شوخی‌های افراد ارتباط دارد و در حقیقت می‌توان گفت غنای مالی افراد در جامعه می‌تواند به‌عنوان یكی از عوامل گسترش شوخ طبعی افراد در جامعه باشد.

چندی قبل رویترز، فهرستی از شوخ‌طبع‌ترین جوامع جهان را منتشر كرد كه گرچه نسبت به این رتبه‌بندی، انتقادهای متنوعی وجود دارد، اما این رتبه‌بندی تا حدودی شمایل كلی از مردمان شوخ‌طبع جهان را ترسیم می‌كند.

مطابق این نظرسنجی كه 30 هزار نفر در آن شركت كرده بودند، آلمانی‌ها، جدی‌ترین و خشك‌ترین مردم جهان و مردم آمریكا نیز شوخ‌طبع ترین افراد شناخته شدند.

مردم اسپانیا در مقام دوم این رتبه‌بندی قرار دارند و ایتالیایی‌ها هم سومین كشور شوخ‌طبع جهان به شمار می‌آیند.

ساكنان كشورهای برزیل، فرانسه، مكزیك و انگلیس هم در رتبه‌های بعدی این نظرسنجی جای می‌گیرند.

البته نباید از خاطر برد كه همواره شوخ‌طبعی به معنای شاد بودن یا احساس خوشبختی كردن نیست و مثلا می‌توان فردی را پیدا كرد كه در زندگی‌اش احساس شادی و خوشحالی می‌كند، اما ذاتا انسان شوخ‌طبعی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha