سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳

براساس برآورد انجام شده در کشور حدود 3 تا 6 هزارنفر در سال دچار مرگ مغزی می شوند که اگر حتی 20 درصد از بستگان فرد دچار مرگ مغزی حاضر به اهدای عضو شوند هیچ بیماری در فهرست انتظار نمی میرد.

نیاز سالانه به اهدای عضو 2هزار مرگ مغزی
سلامت نیوز : رییس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: براساس برآورد انجام شده در کشور حدود 3 تا 6 هزارنفر در سال دچار مرگ مغزی می شوند که اگر حتی 20 درصد از بستگان فرد دچار مرگ مغزی حاضر به اهدای عضو شوند هیچ بیماری در فهرست انتظار نمی میرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ این درحالی است که رییس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده در حال حاضر 63 درصد خانواده‌ها به اهدای عضو رضایت نمی‌دهند.براساس آمار اعلام شده از سوی واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حدود 20 هزار بیمار در ایران در انتظار عمل پیوند، روزهای زندگی را به تلخی پشت سر می گذارند. در این میان با احتساب تعداد افراد خانواده های در انتظار عمل پیوند، به رقمی دست خواهیم یافت که بیان می کند در ایران پهناور تعداد زیادی درگیر مبارزه با این بیماری هستند تا جانی دوباره یابند و نفس های یکی درمیان را برای همیشه خاک کنند و حق حیات بیابند.

فقط 20 درصد عضو اهدا کنند
دکتر کتایون نجفی زاده رییس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درگفت و گو با «حمایت»، می گوید: برآورد شده در کشور حدود 3 تا 6 هزارنفر در سال دچار مرگ مغزی می شوند که اگر حتی 20 درصد این افراد عضو اهدا کنند، هیچ بیماری در فهرست انتظار نمی میرد و لازم نیست بیمار نیازمند به پیوند کلیه از فرد زنده کلیه بگیرد.

وی با اشاره به اینکه اولین عمل پیوند کلیه در ایران در سال 1347 انجام شده، اضافه می کند: تاکنون 23 هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده است و طبق این آمار سالانه 2 هزار پیوند کلیه در کشور انجام می شود که در سال 89، 26 درصد و در سال گذشته 33 درصد از عمل های پیوند کلیه از افراد مرگ مغزی و بقیه به وسیله افراد زنده انجام شده است. این ها درحالی است که با وجود نیروی متخصص و امکانات پزشکی مطلوب در بخش پیوند اعضا می توان با فرهنگسازی میان مردم در این زمینه به آینده بیماران در انتظار پیوند عضو، امیدوار شد.

وی در خصوص آمار افراد در فهرست انتظار می گوید: در این فهرست دست کم 300 نفر برای عمل پیوند قلب، 350 نفر برای پیوند ریه و 900 نفر برای پیوند کبد در انتظار به سر می برند که البته این آمار به این معنی نیست که فقط این تعداد نیازمند عمل پیوند هستند.

مرگ مغزی با کما فرق دارد
رییس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به پرسش «حمایت» مبنی بر اینکه تاکنون چه فعالیت هایی در زمینه فرهنگسازی اهدای عضو انجام شده؟ می گوید: دربرنامه ریزی های این واحد، حدود 70 طرح فرهنگی در نظر گرفته شده که از این تعداد حدود 30 برنامه اجرا شده و حدود 40 طرح در دست اجراست. وی یادآور شد: افراد در صورت تمایل می توانند به سایت www.ehda.ir مراجعه و نسبت به تکمیل برگ اهدای عضو اقدام کنند. همچنین 9 سال است که این واحد جشن نفس را برای ترویج فرهنگ اهدای عضو برگزار کرده است.

نجفی زاده با بیان اینکه فرد مرگ مغزی دچار یک ضایعه نخاعی شده که امکان بازگشت به زندگی به هیچ عنوان برای او مقدور نیست، اظهار امیدواری می کند: با فرهنگ سازی، افراد تفاوت میان کما و مرگ مغزی را بدانند. در حالت کما فرد احتمال بازگشت به زندگی را به دلیل زنده شدن احتمالی سلول ها دارد اما در حادثه مرگ مغزی چنین چیزی ممکن نیست و عروق خونی عمل خون رسانی را به مغز انجام نمی دهند در نتیجه امکان حیات دوباره وجود ندارد.

پیوند مغز استخوان در کشور 20 ساله است!
در این میان دکتر محمد عقیقی رییس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اعلام اینکه 47 دانشگاه فعال در زمینه اهدای عضو در کشور وجود دارد، می گوید: از 11 سال گذشته در وزارت بهداشت مرکزی با عنوان اداره پیوند مستقر شده است و گروه‌های تایید کننده مرگ مغزی در دانشگاه‌های کشور هستند که ‌کارشان تشخیص، تایید و قطعی کردن بیماران مرگ مغزی است. عقیقی با اشاره به آغاز ‌فعالیت پیوند قرنیه از سال‌های بسیار دور در کشور می افزاید: پیوند مغز استخوان حدود 20 سال قبل در کشور شروع شده است.

عمل پیوند کبد، قلب و ریه به نسبت ،عمل‌های سخت‌تری محسوب می‌شوند که قدمت زیادی ندارند و از جمله برنامه‌های جوان وزارت بهداشت به شمار می‌روند. وی در خصوص چگونگی به تصویب رسیدن پیوند اعضا می گوید: در سال 76 نخستین فتوا از مراجع عظام صورت گرفت و تقریبا تمامی مراجع رای به مجاز بودن برداشت عضو از فرد مرگ مغزی دادند و در سال 79 در مجلس شورای اسلامی نیز برداشت عضو برای پیوند اعضا به صورت قانونی تصویب شد.

تناقض در آمار مسئولان
در حالی که رییس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به« حمایت» گفته بود که تاکنون 23 هزار پیوند کلیه در ایران انجام شده، رییس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: تاکنون بیش از 31 هزار عمل پیوند کلیه در کشور صورت گرفته که از جمله افتخارات ما در منطقه خاورمیانه به شمار می آید! تاکنون 110 مورد عمل پیوند پانکراس، یک مورد پیوند ریه، 47 هزار مورد پیوند قرنیه و 4 هزار و 600 مورد پیوند استخوان در کشور انجام شده و عمل پیوند کبد نیز با سرعت خوبی در حال پیش روی است.

وی می گوید: ‌30 واحد بخش پیوند کلیه، 8 بخش قلب، 6 واحد کبد، 55 بخش پیوند قرنیه و 2 واحد ریه در کشور فعال است.‌ رییس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه بخش پیوند عضو به شدت با بحث‌های اخلاقی عجین است، اضافه می کند: اهدای عضو از افراد زنده یکی از موضوعات تنش برانگیز است. عقیقی با اشاره به اینکه روند تساعدی و روبه رشد در بحث پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی داشتیم، می افزاید: در 3 سال اخیر آمار اهدای کلیه به 180 درصد رسیده‌ است. رشد خوبی در زمینه جلب رضایت از خانواده‌های پیوند عضو داشتیم در حالی که رضایت نداشتن خانواده‌ها در سطح کشور همچنان بالاست.

هزاران بیمار محتاج عضو پیوندی با رنج بسیار روزهای عمر خود را به تلخی سپری می‌كنند و درصد زیادی از این بیماران در فهرست های انتظار فوت می‌كنند. این در حالی است كه با افزایش روزافزون تعداد افراد مرگ مغزی در بیمارستان های كشور، می توان جان افراد بسیاری را با اهدای اعضای بدن بیماران مرگ مغزی نجات داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha