سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 65661

سلامت نیوز : باغ اكولوژی و آربراتوم نوشهر در زمره باغ‌های رسمی جهانی و مایه مباهات، افتخار و نشانه هویت طبیعی كشور است. این مجموعه كه پیشینه آن بالغ بر 70 سال می‌شود. علاوه بر ارزش تحقیقاتی آن بعنوان تنها باغ اكولوژی ناحیه هیركانی در جهان و ایران، از نظر تاریخی نیز مورد توجه سازمان‌های جهانی (IUCN) و ملی (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) نیز قرار گرفته و جزو آثار ملی ثبت شده‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ در حال حاضر بیش از 400 گونه درخت و درختچه و گیاهان چوبی موجود در این باغ تحت بررسی‌های سازگاری، تولید مثل و قابلیت زادآوری، نرخ رشد و تولید بیوماس و ... قرار دارند. باغ گیاه‌شناسی و آربراتوم نوشهر در سال 1336 شمسی احداث شده است. قسمت عمده گیاهان این قطعه در سال‌های 1336، 1337 و 1338 كاشته شده‌اند و بدین ترتیب بالغ بر 50 سال عمر دارند. احداث جاده دسترسی از ضلع غربی باغ بدلیل از بین بردن بسیاری از درختان كهنسال آربراتوم كه امكان جابه‌جایی و تغییر محل آنها به علت كهنسال بودن آنها و همچنین به دلیل حساسیت برخی از گونه‌های آن، جابجایی در سنین بالا امكان پذیر نیست. اثرات حاصل از احداث این جاده روی مجموعه باغ اكولوژی باید به حداقل كاهش یابد. این اثرات شامل این موارد است:

1-عملیات راهسازی، جابه‌جایی ماشین‌آلات راهسازی و تردد آنها و جاده‌های دسترسی نباید در سمت باغ اكولوژی قرار داشته باشد.

2-هرگونه عملیات خاكبرداری و خاكریزی و نظایر آن كه منجر به ایجاد گرد و خاك (ذرات معلق) و نشست آنها روی گیاهان باغ اكولوژی باشد، كه موجب اختلال در فیزیولوژی رشد و فتوسنتز آنها می‌شود. باید تحت كنترل قرار داشته و با عملیات مداوم آب‌پاشی به حداقل ممكن كاهش یابد.

3-طبعا شیب عمومی باغ اكولوژی به سمت شمال و شیب جانبی آن به سمت شرق و غرب (به‌دلیل قرار داشتن 2 رودخانه در 2 سوی باغ) است. این امر موجب می‌شود در شرایط عادی جریان‌های سطحی و زیرزمینی آب در این جهات تخلیه شود. به‌دلیل وجود 2 خیابان اصلی در خارج بخش شمالی و غربی باغ كه زیرسازی عمیق‌تر دارند. زهكشی باغ صرفا در سمت شرق صورت می‌گیرد و لذا گذر شرقی باید محاسبات كافی برای خروج و عبور آب‌های سطحی و زیر زمینی را ملحوظ داشته باشد.

4-به علت تردد خودروهای سنگین از راه موردنظر و ایجاد آلاینده‌های حاصل از آنها نیاز به احداث دیواره‌ای با حداقل ارتفاع 3 متر برای جلوگیری از نفوذ مستقیم آلاینده‌ها، موردنیاز است. این دیواره باید در سر تا سر دیواره ایجاد شود ضمنا این دیواره بخشی از آلودگی صوتی حاصل از تردد خودروهای سنگین را به باغ اكولوژی كنترل خواهد كرد و لذا كمتر از مطلوبیت باغ اكولوژی بعنوان مكان تفرجی و آموزشی خواهد كاست.

5-در مسیر راه دسترسی بندر نباید دست انداز و سرعت‌گیر به‌كار رود چرا كه با عبور خودروهای سنگین از روی آنها ارتعاشات زیادی ایجاد می‌شود كه ریشه‌های گیاهان آربراتوم را تحت استرس قرار خواهد داد. این امر به‌ویژه به علت بافت سبك خاك آربراتوم و نفوذپذیری زیاد آن موجب اختلال در رشد درختان خواهد بود. توصیه می‌شود در حد فاصل دیواره جاده به سمت درون باغ حداقل 3 ردیف (عرض 15 متر) درختان افراپلت (Acer velutinum) كاشته شوند. این درخت دارای قابلیت زیادی در جهت كاهش صوت است و نسبت به كاهش آلودگی صوتی تا 12 دسی بل كمك خواهد كرد.

6-در طی عملیات جاده‌سازی و حتی بعد از آن باید سعی شود درختان توسكای موجود در محوطه باغ هیچ‌گونه آسیبی نبینند. این درختان روی خاك‌های هیدرومورف رشد كرده و با داشتن قابلیت تبخیر زیاد از انباشته شدن آب در خاك و آسیب‌های متعدد به سایر درختان جلوگیری می‌كنند. در حقیقت حضور درختان توسكا موجب ایجاد تعادل بین میزان آب و خاك در محدوده ریشه (كنترل بیولوژیك- اكولوژیك) شده و به علت حساسیت حاصل از مسدود بودن زهكش باغ در بخش شمالی و غربی از جایگاه و عملكرد اكولوژیك ویژه‌ای برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha