سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 65667

اهمیت این موضوع تا به آن جاست که حتی گاهی تعبیر بارداری برای مردان نیز به کار برده می شود نه به معنای فیزیکی و جسمی بلکه به معنای اندیشه بارداری !

آنچه مردان باید درباره بارداری زنان بدانند
سلامت نیوز : از جمله دغدغه های بانوان در زمان بارداری چگونگی برخورد همسرانشان با آن هاست. به همین خاطر است که توصیه های فراوانی به مردان در طول دوره بارداری همسرانشان شده است. اهمیت این موضوع تا به آن جاست که حتی گاهی تعبیر بارداری برای مردان نیز به کار برده می شود نه به معنای فیزیکی و جسمی بلکه به معنای اندیشه بارداری و درک شرایط بسیار حساس و خاص همسر و همدلی لازم با او. در این نوشتار به بخشی از نکات ضروری که مردان در ایام بارداری همسرشان باید به آن ها توجه کنند، می پردازیم و توصیه هایی را بیان می کنیم.

بانوی باردار نگران واکنش شوهر است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ طبیعی است که بانوان اولین افرادی هستند که از بارداری خود آگاه می‌شوند، این آگاهی فی نفسه با تغییر حالات روحی و روانی و یا با احساساتی مانند اضطراب، شادی و شوق همراه است که گاهی به صورت غیر منتظره (به ویژه برای مادرانی که آمادگی بارداری نداشته اند) و گاهی با وجود آمادگی و انتظار قبلی فرد را غافل گیر می کند. شاید اولین تفکراتی که به سراغ زن باردار می آید چگونگی طرح موضوع و دادن خبر بارداری به شوهرش باشد. آن ها بسته به کیفیت رابطه ای که با همسر دارند، پیش‌بینی هایی از برخورد همسرشان و توقعاتی از او دارند. این برخورد اولیه تأثیر زیادی بر شکل گیری احساس مثبت یا منفی در آن ها نسبت به خود و همچنین به جنین شان دارد. در این شرایط به مردان توصیه می شود:

1- حتما با وی همدلی کنید، شادمانی خود را از ورود فرزند نشان دهید و به او بفهمانید که می دانید از این پس شرایط ویژه ای دارد و شما به آن توجه خواهید کرد.

2- به او بگویید که خیلی خوشحالید که مادر فرزند شماست.

3- از او قدردانی کنید که شرایط بسیار دشوار بارداری را پذیرفته است.

4- در صورت امکان با دادن هدیه یا شاخه گلی احساس مثبت و محبت خود را به او بیشتر نشان دهید.

5- درباره چگونگی خبردادن به خانواده هایتان از او نظرخواهی کنید.

از همسر باردار تعریف کنید!

نگرانی دیگری که هم زمان با بارداری به سراغ بانوان می آید، درباره تغییرات جسمانی، قیافه و شکل ظاهری آن هاست. بزرگ شدن شکم، تغییراتی که گاه در چهره ایجاد می شود و در برخی بانوان همراه با ظهور لکه هایی روی صورت است همه و همه باعث می شود که زن باردار نگران بی توجهی عاطفی احتمالی شوهرش باشد. زن درشرایط عادی دوست دارد که همسرش از زیبایی ظاهری و ویژگی های اختصاصی اش تعریف کند، بر این اساس شکل گیری چنین احساساتی با آغاز دوران بارداری طبیعی است. در این شرایط به شوهران توصیه می شود:

1- شگفت زدگی توأم با علاقه و توجه خود را از تغییرات پیش رو اعلام کنید.

2- گاهی درباره این تغییرات با همسرتان با حوصله صحبت کنید و از احساس و حالاتش پرس و جو کنید.

3- مطالعه کنید و از دایره اطلاعات خود استفاده کنید و به او اطمینان دهید که می دانید این تغییرات موقتی است و برطرف خواهد شد.

4- جادوی همدلی را فراموش نکنید. توصیه می کنیم از ظاهر سازی و همدلی زبانی و تصنعی پرهیز کنید. او همسر شماست و از نظر عاطفی و روانی بسیار به شما نزدیک و وابسته است و می تواند احساسات واقعی را از احساسات تصنعی تشخیص دهد.

5- اگر احساسات شما واقعی باشد و صمیمانه همسرتان را دوست داشته باشید، طبیعی است که شما نیز تغییراتی را در خود احساس کنید.این را با همسرتان در میان بگذارید.

متفاوت باشید، تکراری نباشید!

- بانوان باردار متناسب با شرایطی که دارند؛ مانند این که برای چندمین بار است که بارداری را تجربه می کنند، سن آن ها چقدر است و ... تغییرات خلقی نیز نشان می دهند. ممکن است حساس تر و زودرنج تر شوند. زودتر عصبی شوند. احساس دلتنگی بکنند و... واکنش های آن ها ممکن است در دوران بارداری با همسر، فرزندان دیگر، والدین خود و والدین همسر و ... متفاوت شود. در این شرایط به شوهران توصیه می شود:

1- باز هم از همان اکسیر جادویی همدلی استفاده کنید ولی همدلی موفق را بیاموزید.

2- برای گفت وگو، نوازش و همدلی و توجه از شیوه های تکراری استفاده نکنید! تلاش کنید با گذشت روزها و ماه ها توجه تان رابا شیوه‌های نو نشان دهید. عواطفش را به رسمیت بشناسید.

3- درباره نام فرزند، علایق او به عنوان مادر، احساسات مادرانه خاصی که در این دوران تجربه می کند، آرزوهای مشترکی که برای فرزند دارید، شکل و قیافه کودک و .... با هم صحبت کنید.

4- گاهی دست تان را روی شکم او بگذارید و احساسش را جویا شوید.

5- او دوست دارد بیش از شرایط عادی از لحاظ روانی و عاطفی به شما تکیه کند، او را به این باور برسانید که با تمام توان ، محبت و توجه کنارش هستید و می تواند همه جوره روی شما حساب کند.

6- احساسش را درباره زایمان بپرسید. اگر نگران است، دلداری اش دهید. بگویید که آمادگی دارید در صورت نیاز با پزشک مخصوصش صحبت کنید. از او بپرسید چه چیزی این نگرانی را رفع می کند، در صورت امکان آن کار را انجام دهید.

7- به تغذیه اش رسیدگی کنید. گاهی با آماده کردن میوه یا آب میوه و... از او بخواهید همواره مراقب خود و فرزندتان باشد.

به شوهرتان بگویید: فراموشت نخواهم کرد!

و اما نکاتی قابل توجه برای بانوان باردار:

گمان نکنید چون شما باردار هستید همه فشارها را تنهایی به دوش می کشیدو شرایط اطرافیان و به ویژه همسرتان هیچ تغییری نکرده است و درکی از این موضوع ندارند. شرایط خاص و دشوار شما قابل درک است و نیاز به توجه دارد ولی بپذیرید اطرافیان شما نیز اندکی از این تغییرات و شرایط را تجربه می کنند. مطالب ذیل را بخوانید :

1- شوهر شما مضطرب، نگران و ناآشناست! او یک مرد است و شرایط فیزیولوژیک و تغییرات جسمانی شما را تنها از روی مطالعات، توصیه های کارشناسان و یا بیان خود شما می شناسد. پس به او حق بدهید که ازدرک کامل بخشی از نیازهای شما ناتوان باشد. این تفکر منفی را از خود دور کنید که او عمدا به شما توجه نمی کند.

2- از طبیعی بودن حالات خود باخبرش کنید.

3- احساساتتان را ابراز کنید. در زمان همدلی و ابراز احساساتش قدردانی تان را نشان دهید و ابراز کنید که چقدر از وجودش شادمانید و به او می‌بالید.

4- نکته مهم: او نگران است با آمدن فرزند، توجه شما به او کم شود، حتی ممکن است افسرده و دلتنگ شود و سکوت بیشتری نشان دهد. به او اطمینان دهید که هیچ کسی در دنیا با هیچ نقش و جایگاهی جای او را در قلب شما نخواهد گرفت و با آمدن کودک، شما نقشی جدید به نقش  هایتان اضافه می کنید و پیش از مادر بودن، همسر او هستید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha