سلامت نیوز : حسن طریقت منفرد در گفت‌وگو با فارس، افزود:‌ برنامه اول وزارت بهداشت این است که تعرفه‌های خدمات پزشکی را واقعی کنیم و واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی در سال آینده یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت است.

زیرمیزی‌ها حذف می‌شود

وی ادامه داد:‌ تعرفه‌های فعلی با تعرفه‌های واقعی فاصله زیادی ندارند اما مشکل نامتعادل بودن این تعرفه‌هاست تا غیر واقعی بودن آنهاست بنابراین اگر بتوانیم تعادل را در تعرفه‌ها به وجود بیاوریم مقداری زیادی از نارسایی‌ها بر طرف می‌شود و خود به خود زیرمیزی‌ها هم حذف می‌شوند.

سرپرست وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش فارس که تعادل بین تعرفه‌ها چگونه ایجاد می‌شود، توضیح داد: توضیح آن خیلی مفصل است اما اقدامی که ما انجام می‌دهیم این است که جاهایی که تعرفه‌ها خیلی زیاد و نامعقول است، تعرفه‌ها را کم کنیم و در جای دیگر که تعرفه به نسبت پایین است، آن را افزایش دهیم.

تحمیل خدمات غیر ضروری جراحی به مردم  

وی گفت: به عنوان مثال وقتی فاصله تعرفه خدمات جراحی به نسبت ویزیت خیلی بالا باشد ،باعث می‌شود یک مقداری خدمات غیر ضروری به مردم ارائه شود و البته اجرای پزشک خانواده به ساماندهی این مسائل کمک می‌کند که توسعه این برنامه نیز اولویت مهم وزارت بهداشت است.

طریقت منفرد در پاسخ به این پرسش فارس که رشد تعرفه‌ها در سال آینده چقدر خواهد بود، ادامه داد: قطعاً تعرفه‌ها رشد خواهد داشت، بدون رشد که غیر ممکن است اما میزان رشد آن بستگی به بودجه‌هایی دارد که در دولت و مجلس تصویب می‌شود.

زمان اعلام تعرفه‌های پزشکی

وی در پاسخ به این پرسش فارس که آیا تعرفه‌های پزشکی سال آینده قبل از شروع سال 92 اعلام می‌شود، توضیح داد: ما سعی می‌کنیم، کارهای کارشناسی تعرفه‌ها را تا پایان امسال برای سال آِینده در شورای عالی بیمه تمام کنیم و بعد سال آینده به محض تصویب بودجه در مجلس، خیلی سریع تعرفه‌ها را اعلام کنیم.

شورای عالی بیمه درمانی به کار خود ادامه می‌دهد

سرپرست وزارت بهداشت گفت: در مورد فعالیت شورای عالی بیمه نیز گر چه قانون ایجاد شورای عالی بیمه سلامت را تصویب کرده است و باید این شورای جدید با تغییراتی در ترکیب شورای عالی بیمه خدمات درمانی فعلی تشکیل شود اما شورای عالی بیمه قبلی هنوز وجود دارد و تا زمان تشکیل شورای جدید به کارش ادامه می‌دهد.

رفع تبعیض بیش از ۱۰ برابری درآمد پزشکان

طریقت منفرد افزود: در مجموع در مورد تعرفه‌ها رفع تبعیض بین گروههای پزشکی برای ما از رشد تعرفه‌ها مهمتر است. اگر موفق شویم این کار را بکنیم، انگیزه پزشکان برای خدمات بهتر به مردم بیشتر می‌شو‌د و قطعاً شاهد تضمین کیفیت و کمیت خدمات پزشکی به مردم خواهیم بود.

وی گفت: اگر پزشکان احساس کنند که گروهی از همکارانشان بی‌دلیل درآمدهای آنچنانی دارند، این تبعیض برایشان آزار دهنده خواهد بود و متأسفانه در زمان حاضر این تبعیض وجود دارد و درآمد اقشار کم درآمد پزشکان با پر درآمدها بیش از 5 تا 10 برابر فاصله دارد.

الگوبرداری از یک شرکت آمریکایی

وی ادامه داد: برای ایجاد تعادل در تعرفه‌های پزشکی یک شرکت آمریکایی وجود دارد که همه کشورها به مستندات آن توجه و از آن الگوبرداری می کنند ما هم با الگوبرداری از مستندات علمی این شرکت و با بومی‌سازی و هماهنگی آن با سیاستها و امکانات خودمان در مسیر ایجاد تعادل در تعرفه های پزشکی گام بر می داریم.

طریقت منفرد گفت: یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت در این مسیر افزایش حقوق دریافتی پزشکان عمومی با محوریت پزشک خانواده است و قطعاً این کار را می کنیم چون بی‌مایه فطیر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha