سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
سلامت نیوز : پژوهش جدید دانشكده پزشكی هاروارد نشان داده كه برداشتن تخمدان زنان منجر به افزایش خطر زوال روانی در سنین پیری می‌شود. این فرآیند كه یك یائسگی ناشی از جراحی را ایجاد می‌كند، اغلب به دلیل سرطان بر روی زنان جوان انجام می‌شود و معمولا با برداشتن رحم موسوم به هیستركتومی نیز همراه است. دانشمندان، 1837 زن بین سنین 53 تا 100 سال را بررسی كردند كه یك سوم آنها تجربه یائسگی ناشی از جراحی را داشتند. به این زنان، آزمایشاتی برای اندازه‌گیری مهارتهای تفكر و حافظه ارایه شد. نتایج این پژوهش نشان داده كه داشتن تجربه یائسگی ناشی از جراحی در سنین جوان‌تر با زوال سریع‌تر قابلیت تفكر و انواع خاص حافظه در ارتباط است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ملت ما ؛ هر دو حافظه طولانی‌مدت مرتبط با مفاهیم و ایده‌ها و حافظه دوره‌ای رویدادها تحت تاثیر این فرآیند قرار گرفته بودند. نتایج این پژوهش در نشست سالانه آكادمی عصب‌شناسی امریكا در سان‌دیگو ارایه شده است. به گفته محققان، نتایج به دست آمده نشان‌دهنده یك مزیت بالقوه برای درمان هورمونی جایگزین است. این موضوع به این دلیل است كه به نظر می‌رسد هورمون استروژن كه توسط تخمدان تولید می‌شود، از تاثیر محافظتی بر عملكرد شناختی برخوردار است.  بر این اساس، زنانی كه از درمانهای هورمونی جایگزین استفاده می‌كنند، از احتمال كمتری در ابتلا به زوال عقل برخوردارند. همچنین یك ارتباط چشمگیر بین سن در یائسگی ناشی از جراحی و رسوبات مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر مشاهده شده است.

پژوهش قبلی كه در مجله Norology منتشر شده، نشان داده بود زنانی كه یك یا هر دو تخمدان خود را پیش از یائسگی از دست داده بودند، دو برابر زنانی كه این عمل را انجام نداده بودند، در معرض مشكلات شناختی یا زوال عقلی قرار داشتند. بسیاری از زنان حاضر در این پژوهش، همچنین در یك پژوهش بزرگ‌تر قرار داشتند كه بر اساس آن زنانی كه تخمدان خود را پیش از یائسگی برداشته یا یك یا دو تخمدان خود را پیش از 42 سالگی با عمل برداشته‌اند، تقریبا دو برابر بیش‌تر امكان ابتلا به پاركینسون را داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha