سلامت نیوز : هیات مركزی نظارت بر ششمین انتخابات سازمان نظام پزشكی بعد از پایان مهلت اعلام تایید و رد صلاحیت‌های نامزدان این انتخابات، صلاحیت دو تن از نامزدهای این انتخابات را رد و مراتب را به ایشان اعلام كرد. دكتر تهرانچی و دكتر افخمی، نامزدهای منتخب شهر همدان روز یكشنبه نامه رد صلاحیت خود را در حالی دریافت كرده‌اند كه مهلت اعلام تایید و رد صلاحیت‌ها، در واپسین ساعات روز 30 دی ماه به پایان رسیده و تمام نتایج بنا بر قانون مصوب هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشكی، باید تا پایان وقت روز 30 دی ماه اعلام می‌شد. با رد صلاحیت دو نامزد مستقل از شهر همدان، تعداد رد صلاحیت‌شدگان ششمین انتخابات نظام پزشكی به 28 نفر افزایش یافته در عین آنكه حدود نیمی از رد صلاحیت‌شدگان از چهره‌های اصلاح‌طلب بوده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ رد صلاحیت‌هایی كه در میان آنان می‌توان از اسامی اعضای فعلی هیات‌مدیره تهران بزرگ، شورای عالی و حتی ریاست سازمان نظام پزشكی هم سراغ گرفت، این سوال را در ذهن جامعه پزشكی ایجاد كرده كه اگر این افراد كه اكنون دارای كرسی مسوولیت در بدنه اجرایی سازمان و شورای عالی هستند، فاقد صلاحیت بوده‌اند به چه دلیل در انتخابات سال 87 تایید صلاحیت شده‌اند و آیا باید نتایج بررسی هیات نظارت فعلی را مورد سوال قرار داد روز یكشنبه دكتر علی تاجرنیا رییس ستاد انتخاباتی ائتلاف سفید به «اعتماد» گفت: «تقریبا هیچ یك از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشده‌اند و ما تریبونی برای طرح نظرات خود در تركیب آتی سازمان نداریم. در واقع، با حذف 12 نفر از مجموع 17 منتخب اصلاح‌طلبان، تقریبا تمام نامزدهای ما كه احتمال رای‌آوری بالایی داشتند حذف شدند و چنین برخوردی به معنای آن است كه ما در دور آتی فعالیت سازمان، امكان حضور نداریم.

البته جامعه پزشكی كشور یك جامعه سیاسی نیست اما بدنه این جامعه، نظرات اصلاح?طلبانه است علاوه بر آنكه آرای تهران را می‌توان به نوعی، شاكله سازمان و شورای عالی و ریاست تلقی كرد. به همین علت است كه حذف منتخبان تهران موضوعیت دارد. در شهرهایی مثل همدان، قم، شیراز یا كرمان هم شاهد حذف چهره‌هایی بودیم كه اگرچه چهره سیاسی نبودند اما نامزد مستقل به شمار می‌آمدند و البته با جریان فعلی سازمان همسو نبودند.»قرار است یك هفته پس از برگزاری ششمین انتخابات نظام پزشكی در 4 اسفند ماه سال جاری، نتایج اعلام شده و انتخاب رییس كل، اعضای هیات‌مدیره و شورای عالی نظام پزشكی به سال آینده موكول شود. تاجرنیا در پاسخ به «اعتماد» ارزیابی خود را از تركیب آتی این سازمان در نبود چهره‌های رد صلاحیت شده كنونی چنین می‌گوید: «تاثیر‌گذاری سازمان حتی نسبت به دوره فعلی هم كاهش می‌یابد زیرا بخشی از نفوذ و اثر‌گذاری سازمان معطوف به پشتوانه آن است.

ما در این دور از انتخابات نظام پزشكی، افزایش صددرصدی حضور جامعه پزشكی را پیش‌بینی می‌كردیم اما با حذف چهره‌های شاخص و همچنین انصراف دكتر ملك‌زاده از حضور در انتخابات، احتمال می‌دهیم كه حتی بسیاری از انجمن‌های پزشكی هم از شركت در ششمین انتخابات نظام پزشكی دلسرد شوند.» عزل وزیر بهداشت از سوی رییس‌جمهوری، انتصاب دكتر محمدحسن طریقت‌منفرد به سمت سرپرستی وزارت بهداشت و تغییر ریاست هیات اجرایی انتخابات نظام پزشكی از سوی وی اقدامات یك ماه گذشته بوده كه تاثیرات آن در تصمیم آتی جامعه پزشكی كشور مشهود است. تاجرنیا در پاسخ به این سوال «اعتماد» كه اگر دكتر مرضیه وحید دستجردی همچنان در مقام وزارت باقی بود، آیا ممكن است كه رد صلاحیت غیر صنفی نامزدهای انتخابات در این حد گسترده نمی‌شد و تصمیم جامعه پزشكی هم به مسیر متفاوتی هدایت می‌شد، می‌گوید: «این امكان وجود دارد و من آن را نفی نمی‌كنم اما بازی سیاسی شدن انتخابات نظام پزشكی را تركیب فعلی سازمان آغاز كرد كه مقدمه آن هم بیانیه رییس كل سازمان طی هفته‌های گذشته بود و فضای انتخابات به سمت سیاسی شدن هدایت شد كه شاید احتمال برد در ایجاد چنین فضایی برای این مجموعه متصور بود. وقتی رییس هیات نظارت تهران حاضر نیست حتی نام خود را ذیل برگه‌های رد صلاحیت بنویسد به این معناست كه حتی او هم نمی‌خواهد بار این تصمیم اشتباه را بپذیرد. در شهر قم بدون هیچ استنادی، به رد صلاحیت‌شدگان اعلام شده كه دلیل حذف آنها، نامه برخی نهادها بوده است.

شاید اگر دكتر دستجردی در سمت وزارت بود در مقابل این روند گسترده رد صلاحیت‌ها مقاومت می‌كرد وی همچنین در پاسخ به این سوال «اعتماد» كه آیا چهره‌های تایید صلاحیت شده نمی‌توانند افراد موثر و قابل وثوقی برای جامعه پزشكی بوده و رغبت به حضور در انتخابات را ایجاد كنند، می‌گوید: «تایید صلاحیت‌شدگان، چهره‌های شناخته شده و حاذقی هستند اما انسان‌های جدا از هم، حتی اگر تكنوكرات و صاحب اندیشه‌های بسیار والا هم باشند، چون جمع نیستند و نگرش مشخصی را پیگیری نمی‌كنند، به آسانی در مجموعه سازمان كنار گذاشته می‌شوند.»به زعم تاجرنیا، تركیب فعلی هیات مركزی نظارت بر ششمین انتخابات نظام پزشكی هم در حذف صلاحیت‌ها بی‌تاثیر نبوده، چنانكه می‌گوید: «از آنجا كه مجموعه حاكمیت در دست جریان اصولگرایی است، طبیعی است كه تركیب هیات نظارت هم از چنین روندی پیروی كند اما از آنجا كه اعضای هیات، چهره‌های شاخصی نیستند، قدرت مقاومت در برابر استعلام‌های شهبه دار را هم ندارند.»

اكنون انتخابات بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نهاد صنفی كشور در حالی گرفتار سیاست زدگی شده كه طی هفته‌های گذشته، رسانه‌های همسو با دولت و مخالف جریان اصلاحات، قلم در تشویق به حذف اصلاح‌طلبان برداشتند چنانكه در یكی از نشریات سراسری چنین تقریر شد: «در شرایطی كه طی این هفته، اعضای هیات نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پزشكی در حال بررسی صلاحیت كاندیداها هستند، جامعه پزشكان كشور نگران آلوده شدن این انتخابات كاملا صنفی به رادیكالیسم و پوپولیسم سیاسی‌اند؛ از این رو، از هیات نظارت بر ششمین انتخابات نظام پزشكی انتظار می‌رود برای سیاسی نشدن این انتخابات، كاندیداهای رادیكال سیاسی را رد صلاحیت كنند تا دود سیاسی‌كاری یك اقلیت به چشم اكثریت مردم، جامعه پزشكی و كشور نرود. این روزها و با آغاز جنب و جوش‌های غیررسمی تبلیغات ششمین دوره از انتخابات نظام پزشكی، اخبار و اطلاعات موجود حاكی از آن است كه در كنار چهره‌ها، گروه‌ها و كاندیداهایی كه با نگاه صنفی و با دغدغه حل مسائل و مشكلات جامعه پزشكی وارد گود رقابت شده‌اند، عده‌یی هم با نگاه و رویكرد افراطی سیاسی وارد فضای رقابت در انتخابات نظام پزشكی شده‌اند و درصددند تا از امكانات و تریبون سازمان نظام پزشكی برای رسیدن به اهداف شخصی و رادیكال سیاسی (فردی و گروهی) استفاده ابزاری كنند.

این افراد، كسانی هستند كه در برهه‌های مختلفی همچون فتنه 88 و در ماجرای طومار‌نویسی برای محكوم كردن بشار اسد و حاكمیت سوریه، نشان داده‌اند برخلاف سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی حركت می‌كنند و همه مسائل و عرصه‌ها را محلی برای عرض اندام سیاسی و حزبی می‌پندارند!آن زمان و در بحبوحه شرایط حساس بین‌المللی، برخی رادیكال‌های سیاسی كه این روزها نامزد انتخابات نظام پزشكی شده‌اند، مصالح ملی را زیر پا گذاشتند و با صدور نامه‌یی خطاب به بشار اسد، از تروریست‌های سوریه حمایت كردند! اقدامی كه صددرصد بر خلاف سیاست‌های جمهوری اسلامی، منافع استراتژیك ملی و تاكیدات رهبر معظم انقلاب بود. البته آنها در آن نامه هیچ توضیحی نداده بودند كه بر چه اساس، چنین نامه و اقدامی جزو وظایف پزشكان به شمار می‌رود! و اكنون، این عده قلیل آمده‌اند تا انتخابات نظام پزشكی را پلی كنند تا با به حاشیه بردن مسائل قشر فرهیخته پزشكان و جان و سلامت مردم، از زاویه سیاست رادیكالی به طبابت نگاه كنند!»

 این نشریه، بهانه ادامه مقال خود را، نارضایتی مردم از تعرفه‌های درمان و وضعیت بهداشت و سلامت جامعه قرار داده و به اظهارات رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس و انتقاد وی از كیفیت فعالیت سازمان نظام پزشكی اشاره كرده بود اما جملات آغازین، منظر اصلی چنین موضع‌گیری را مشخص می‌كرد. امروز، 28 نفر از منتخبان جامعه پزشكی و مسوولان فعلی سازمان نظام پزشكی در حالی برگ رد صلاحیت خود را در دست دارند كه ماده 23 قانون سازمان نظام پزشكی، شرایط نامزدهای شركت در انتخابات این سازمان را تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران، نداشتن فساد اخلاقی و مالی، داشتن حسن شهرت اجتماعی و شغلی در عمل به اجرای اصول پزشكی و رعایت اخلاق و شئون پزشكی، داشتن حسن شهرت در تعهد عملی به احكام دین مبین اسلام و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و دارا بودن حداقل سه سال سابقه عضویت در نظام پزشكی قرار داده و حتی در معنای ضمنی این شروط هم، فعالیت سیاسی منعی برای حضور در انتخابات برشمرده نمی‌شود.

در عین حال، با نگاهی به نتیجه پنجمین دور از این انتخابات كه زمستان سال 87 برگزار شد و 200 نفر از نامزدهای حضور در انتخابات رد صلاحیت خود را از هیات مركزی نظارت بر انتخابات دریافت كردند، شاید امروز اعضای هیات نظارت كه 3 نماینده مجلس، 2 نماینده منتخب وزیر بهداشت، نماینده وزارت كشور و نماینده قوه قضاییه هستند، بتوانند از عملكرد خود در مقایسه با همتایان‌شان در سال 87 دفاع كنند. اما جمله صریح رییس هیات مركزی نظارت بر ششمین انتخابات نظام پزشكی كه در گفت‌وگو با نشریه حامی دولت، بر حذف «چهره‌های صنفی و سیاسی مورد‌دار» تاكید كرده بود، احتمال این دفاع و تاثیر‌گذاری آن را كاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha