سلامت نیوز : بحث آلودگی هوا و بنزین‌های آلاینده بحثی است كه با شروع فصل سرما و آلوده‌تر شدن روز به روز پایتخت و دیگر كلانشهرها، بر سر زبان‌هاست، روزی بحث بر سر بنزن و گوگرد سوخت است كه چندین برابر استاندارد جهانی است و روز دیگر بر سر متانول موجود در بنزین. در نامه‌یی كه هفته گذشته از سوی انجمن خودروسازان به معاونت سازمان حفاظت محیط زیست نوشته شده بود، متانول موجود در بنزین 35 درصد اعلام شد. قائم‌مقام سازمان با شنیدن این نامه و آمار اعلام شده از سوی این انجمن پاسخ به این نامه را به وزارت نفت واگذار كرده بود، اما روز گذشته، با اعلام اینكه خودروسازان متانول بنزین را به اشتباه 35 درصد اعلام كردند، عدد واقعی را یك دهم ادعای خودروسازان مطرح كرد. علی‌محمد شاعری در این خصوص به ایلنا گفت: «خودرو‌سازان در ارتباط با میزان متانول موجود در بنزینی كه قرار است با استاندارد یورو تولید شود اشتباه كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ عدد 5/3 درصد را درصد خواندند كه این اشتباه از ناحیه خودرو‌سازان بود. وزارت نفت با حذف سرب از بنزین mtbe را اضافه كردند و اكنون این وزارت، بنزین با غلظت 5/3 درصد را تولید خواهد كرد و این میزان متانول در سوخت آزمایشی است كه به صورت پایلوت در كرمانشاه تولید خواهد شد.» شاعری با مقایسه ایران و دیگر كشورها چون چین ادامه داد: «بسیاری از كشور‌ها بنزین با متانول ?? درصد هم تولید می‌كنند مانند چین و در بسیاری از كشور‌ها با درصدهای بالا‌تر از كشور ما تولید می‌شود. البته باید تاكید كنم كه این بنزین برای صورت و چشم مضر است و افراد هنگام استفاده از این سوخت باید مراقب باشند تا بنزین با صورت آنها تماس پیدا نكند و همچنین از عادت غلط میك زدن برای خروج بنزین از باك خودرو به طور حتم خودداری كنند چرا كه ممكن است عوارض سوء داشته باشد. ما اعلام كردیم كه برای جلوگیری از خوردگی موتور و همچنین جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی درصد متانول را به حداقل برسانند و از فرمول‌های مناسبی استفاده كنند كه آثار بد زیست محیطی نداشته باشد.

موضوع سلامت بنزین تولیدی توسط وزارت نفت ربطی به وزارت بهداشت ندارد و وزارت نفت بر اساس الگوهای جهانی تولید خواهد كرد.» جوابیه شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به نامه خودروسازان نشان از تولید بنزنی با مشخصات گوگرد ppm 20، مركاپتان ppm 7/1، عدد اكتان 90، محتوای بنزن صفر، اروماتیك 13 درصد حجمی، آزمایش خوردگی a1و مكمل‌های بازدارنده برای كنترل فشار بخار و جلوگیری از فرآیند دو فازی می‌داد. این شركت مزیت استفاده از این بنزین را عدد اكتان (134-129) و نسبت اكسیژن به كربن بالا در تركیب بنزین متانولی، راندمان بالای انرژی و كاهش قابل ملاحظه تركیبات آروماتیكی كه منجر به بهبود آرام سوزی و كاهش قابل ملاحظه انتشار تركیباتCO، HC و PMخواهد شد، دانست. 15 درصد حجمی متانول، عدد اكتان بنزین پایه را حداقل 6 واحد و نفتای پایه را با افزایش 35 درصد 66 واحد افزایش و انتشار آلایندگی را به میزان قابل توجه كاهش می‌دهد.

ارائه آمار 5/3 درصد متانول از سوی قائم مقام محیط زیست در حالی است كه معاون شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره اظهارات دبیر انجمن خودرو‌سازان كه این سوخت را دارای آثار خطرناك زیست محیطی خوانده بود، گفت: «این نمونه فقط تولید آزمایشگاهی شده است و این دستاورد به عنوان یك پیشنهاد به دستگاه‌های متولی همچون سازمان حفاظت محیط زیست عرضه می‌شود و اگر اشكالی در آن شناخته شود برطرف خواهد شد. امروزه این نوع سوخت در بسیاری از كشورهای جهان و به ویژه چین با تركیب 5 تا 85 درصد متانول وارد چرخه مصرف شده است. افزایش 6 درصدی اكتان در هر لیتر بنزین در پالایشگاه‌ها، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد به گونه‌یی كه برای تولید هر بشكه بنزین با اكتان بالا باید 5 تا 6 هزار دلار سرمایه‌گذاری شود، اما در این روش با اضافه كردن 15 درصد متانول به هر لیتر بنزین به راحتی 6 درجه اكتان آن بالا می‌رود و بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود كه این شاخص در آرام سوزی سوخت و افزایش راندمان موتور خودرو بسیار موثر است.»

این گفته‌ها در حالی است كه یك مقام مسوول نفتی با رد ادعای بنزین 35 درصد متانولی اعلام كرد به دنبال گرفتن مجوز افزودن درصد متانول به بنزین هستیم، در شرایط فعلی بحث افزودن 35 درصد متانول به بنزین جای بحث و نگرانی ندارد چنان‌كه برای این كار نه متانول كافی در اختیار داریم و نه برنامه‌ریزی لازم انجام شده است. در كشور حدود 60 میلیون لیتر روزانه بنزین مصرف می‌شود كه 35 درصد كل آن 20 میلیون لیتر می‌شود و چنین حجمی از متانول در كشور تولید نمی‌شود. اگر بخواهیم به كل بنزین كشور 35 درصد متانول اضافه كنیم اصلا متانول كافی برای تولید بنزین 35 درصدمتانول در اختیار نداریم چراكه همه تولید متانول كشور به صورت ماكزیمم 3 تا 5 میلیون لیتر است كه این میزان برای اضافه كردن كمتر از 10 درصد متانول به بنزین كفایت می‌كند. اظهارات این مدیران در حالی است كه در میان این تناقضات و اعداد و آمار متفاوت، متانول واقعی بنزین تولیدی و آنچه به مصرف خودرو‌ها می‌رسد معلوم نیست، همچنین میزان آلایندگی و بیماری زا بودن آن. انجمنی نامه‌یی می‌نویسد و تاكید می‌كند این میزان متانول باعث آسیب جسمی برای مصرف‌كنندگان خواهد شد و قائم مقام سازمان متولی هوای شهر عدد را غیرواقعی می‌خواند. آنچه در این بین اهمیت دارد تنها سلامت مردمی است كه از سوخت استفاده می‌كنند و آلودگی حاصل از آن به تن و جسم‌شان می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha