سلامت نیوز : محمد مهدی آخوندی، رئیس پژوهشگاه ابن سینا صبح امروز در افتتاحیه دومین کنگره آندومتریوز که در دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت:‌ بیماری آندمتریوز در کشور مسئله فراموش‌شده‌ای است که معمولاً بسیار دیر تشخیص داده می‌شود و پزشکان مختلف آموزش‌های نادر را برای تشخیص زودهنگام این بیماری فرا بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: بحث تولید مثل و چالش‌های موجود در این حوزه مسئله و فراموش‌شده‌ای به نام آندومتریوز سبب شده تا به این سمت حرکت کنیم.وی اظهار امیدواری کرد: ما با برگزاری این کنگره درصددیم تا نظر سیاستگذاران کشور به اهمیت این موضوع جلب شود تا برنامه‌ریزی‌های لازم در این حوزه را داشته باشند.

این متخصص زنان و نازایی با تاکید بر اینکه از سال 84 کارگروه‌های متعددی در زمینه آندومتریوز توسط پژوهشگاه ابن سینا برگزار شده، گفت:‌ خوشحالیم که این موضوع باعث شد تا هم‌اکنون علاوه بر پژوهشگاه ابن سینا ده‌‌ها طرح تحقیقاتی دیگر در این زمینه در دانشگاه‌های دیگر کلید بخورد.

وی تأسیس نخستین کلینیک آندومتریوز را در پژوهشگاه ابن سینا نقطه عطفی برای تشخیص زود هنگام و درمان این بیماری دانست و افزود: تأسیس انجمن آندومتریوز نیز می‌تواند در پیگیری و تعامل با سایر گروه‌های پزشکی برای درمان این بیماری مؤثر باشد.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا آندومتریوز را بیماری پنهانی خواند که شناسایی و درمان آن مشکل است و نیاز به تعامل تشکل‌های مختلف دارد.

وی اندمتریوز را از جمله عوامل ناباروری عنوان کرد و گفت:‌ هوای آلوده، آب آلوده و در کل یک محیط آلوده می‌تواند نقش جدی در توسعه این بیماری داشته باشد.

در ادامه این کنگره عادل شروین، رئیس کلینیک آندومتریوز پژوهشگاه ابن سینا تشخیص دیرهنگام این بیماری در کشور را تأسف‌برانگیز عنوان کرد و گفت: زمانی این بیماری تشخیص داده می‌شود که تنها راه درمان آن جراحی لاپاراسکوپی است.

وی تأکید کرد: نباید دردهای قاعدگی در زنان و دختران را در سنین باروری عادی تلقی کرد، چرا که یک دوره ماهیانه طبیعی نباید با درد فلج‌کننده یا علائم گوارش ادراری همراه باشد.

شروین با اشاره به اینکه آمار دقیقی از ابتلا به این بیماری در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: آمار مراجعات نشانگر شیوع بالای این بیماری است که متأسفانه افراد در مراحل پیشرفته بیماری مراجعه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار فارس، دومین کنگره اندمتریوز از 3 تا 5 بهمن در تالار امام علی دانشکده پزشکی علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور صاحبنظران این حوزه برای ارائه آخرین اطلاعات علمی پزشکی در مورد آندومتریوز برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha