سلامت نیوز : علیرضا زالی بیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح دومین کنگره آندومتریوز با اشاره به اینکه برای تشخیص بیماری آندومتریوز در نظام سلامت نیازمند بازنگری هستیم افزود: دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور باید در سال‌های آتی توجه بیشتری به این بیماری داشته باشند چرا که تشخیص زودهنگام آندومتریوز نیاز به کار تیمی و حرکت‌های چند جانبه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی هم در این بین می‌تواند حضور پررنگی داشته باشد گفت: جای خالی انجمن آندومتریوز در این بین احساس می‌شود و باید از ظرفیت بخش خصوصی در این پروژه استفاده کرد. چرا که برخی بزرگان کشور ما با سختکوشی در بخش خصوصی دستاوردهای بزرگ علمی داشته‌اند که می‌تواند این مهم در حوزه بیماری آندومتریوز هم اتفاق بیفتد.

زالی تصریح کرد: با اینکه آندومتریوز یک بیماری سیستمیک است اما هنوز مفهوم روشنی درباره فیزیولوژی این بیماری وجود ندارد.

معاون نظارت و راهبردی سازمان نظام پزشکی آلودگی هوا، تغذیه و ویتامین D3 را از عوامل بروز این بیماری عنوان کرد و گفت: آندومتریوس به بخش زیادی از قشر جوان جامعه که در سنین بارداری قرار دارد آسیب می‌زند حتی سبک زندگی را هم تغییر می‌دهد.

وی بیان داشت: باید در آینده به سمت تشخیص بیشتر بیومارکرها و اسکیرینگ این بیماری پیش رویم و طراحی یک نظام غربالگری برای تشخیص آندومتریوز ضروری است. تا زمان تشخیص قطعی طولانی نشود.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه باید روش‌های جایگزین درمان سنتی آندومتریوز اصلاح شود گفت: اکنون درمان‌های آندومتریوز با روش‌های محافظه کارانه صورت می‌گیرد که در این راستا نیازمند افزایش مهارت پزشکان و تدوین پروتکلی برای این بیماری هستیم.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی گفت: اگر چه مستندات دقیقی در مورد میزان ابتلا به این بیماری در کشور نداریم اما به نظر می‌رسد نسبت به نرم جهانی سن ابتلا نسبت به کشورهای دیگر پایین‌تر و شدت بیماری بالاتر است.

به گزارش خبرنگار فارس؛ آندومتریوز نوعی بیماری است که در لایه خارجی رحم بانوان ایجاد می‌شود و موجب چسبندگی‌ها و دردهایی در ناحیه شکمی می‌شود که ممکن است به نازایی و ناراحتی‌های زنانه منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha