سلامت نیوز : یک جراح و متخصص گوش، گلو و بینی با اشاره به اینکه گرفتگی و مشکلات بینی عامل مستعد کننده مشکلات گلو و سینوزیت است، گفت: شست و شوی روزانه دو نوبت با آب معمولی موجب تخلیه فضای بینی می‌شود.

دکتر علی اصغر پیوندی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه عفونت گوش میانی پس از سرماخوردگی شایع‌ترین علل مراجعه کودکان به پزشک است، گفت: عدم درمان به موقع و یا درمان ناقص سرماخوردگی موجب التهاب حلق و انتقال عفونت به شیپور استاش شده، عدم کارکرد مناسب این فضا و تجمع باکتری‌ها در فضای بسته گوش میانی موجب بروز علائم گوش درد در کودکان می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مهمترین مشکل گوش درد عدم پاسخ به مسکن‌ها است، یادآور شد: وجود ترشحات در فضای گوش میانی موجب افزایش فشار وارده به دیواره گوش میانی شده، درد شدید و عمقی را ایجاد می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: علائم مشخصه عفونت حاد گوش میانی این است که کودک از شدت درد از دست و پای والدین بالا می رود و آرام و قرار ندارد.

وی همچنین گفت: گرفتگی گوش، وزوز، عدم تعادل، سردرد شدید و تب از علایم عفونت گوش میانی در کودکان است و در بزرگسالان این علائم با تهوع نیز بروز می‌کند.

دکتر پیوندی با تاکید بر اینکه کودکان مبتلا به گرفتگی گوش و عفونت مزمن اغلب تمایل به بلند کردن صدای تلویزیون دارند، تصریح کرد: در صورت عدم درمان مناسب، کاهش شنوایی و کاهش یادگیری بچه‌ها در مدرسه ایجاد می‌شود.

وی گفت: درمان کامل دو هفته‌ای عفونت گوش میانی موجب بهبودی کامل این عارضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در 50 درصد کودکان پس از درمان عفونت مجددا عود می‌کند، گفت: باید پس از اتمام درمان دو هفته‌ای عفونت گوش، کودک توسط پزشک معالج معاینه شود تا در صورت لزوم روند درمان ادامه یابد.

وی همچنین یادآور شد: جهت پیشگیری از عفونت گوش میانی در شیرخواران باید سر کودک هنگام شیر خوردن کمی بالاتر از تنه قرار گیرد، در صورت عدم توجه به وضعیت کودک هنگام شیرخوردن شیر از شیپور استاش وارد گوش میانی شده، زمینه ایجاد عفونت را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه گرفتگی و مشکلات بینی عامل مستعد کننده مشکلات گلو و سینوزیت است، گفت: شست و شوی روزانه دو نوبت با آب معمولی موجب تخلیه فضای بینی می‌شود، در نوبت صبح شست و شو به مدت 2 تا 3 دقیقه و هنگام شب شست و شو با آب ساده به مدت یک دقیقه جهت تخلیه ترشحات بینی، کفایت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه کودکانی که در خانواده‌های سیگاری زندگی می‌کنند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های مجاری تنفسی هستند، گفت: درمان اولیه سرماخوردگی در صورت رعایت نکات بهداشتی و تغذیه‌ای نیازی به درمان دارویی ندارد.

دکتر پیوندی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت بروز سردرد و تب هنگام سرماخوردگی، باید اقدامات درمانی مناسب توسط پزشک انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha