سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 65709
سلامت نیوز : یک متخصص فیزیوتراپی با بیان اینکه لفظ دیسک، اصطلاح اشتباهی است که در میان عامه رایج است، گفت: بین تمام مهره‌های ستون فقرات شامل مهره گردن، مهره‌های پشتی و ناحیه کمر دیسک وجود دارد و اینکه افراد می‌گویند دچار دیسک شده‌اند اشتباه رایج است.

نوید طاهری در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز فتق دیسک ستون فقرات موثرند، اظهار کرد: وضعیت شغلی فرد، وضعیت انعطاف بدنی، قدرت عضلانی و حتی سابقه ژنتیکی از جمله عواملی است که در شکل گیری این بیماری نقش دارند.

وی با بیان اینکه طبق آخرین تحقیقات انجام شده نقش ژنتیک در بروز فتق دیسک ستون فقرات ثابت شده است، افزود: اگر در خانواده‌ای یکی از والدین دچار فتق دیسک ستون فقرات شد، بر اساس سابقه ژنتیکی احتمال دارد که فرزندان نیز مستعد ابتلا به فتق دیسک ستون فقرات باشند، اما باید توجه داشت ژنتیک تنها یک فاکتور در کنار فاکتورهای دیگر است و باید عوامل دیگر را نیز مد نظر قرار داد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه گفتن لفظ دیسک، اصطلاح اشتباهی است که در میان مردم از آن استفاده می‌شود، اضافه کرد: بین تمام مهره‌های ستون فقرات شامل مهره گردن، مهره‌های پشتی و ناحیه کمر دیسک وجود دارد و اینکه افراد می‌گویند دچار دیسک شده‌اند اشتباه رایج است.

طاهری در ادامه بیان کرد: اصطلاح درست و آنچه که مد نظر پزشکان است، لفظ فتق دیسک به معنی بیرون زدگی دیسک است، به این معنی که بیمار دچار بیرون زدگی یا پارگی دیسک شده است.

وی با بیان اینکه دیسک در تمام افراد وجود دارد، تصریح کرد: به تعداد مهره‌های بدن دیسک وجود دارد و واسطه اتصال همه مهره‌های بدن با یکدیگر دیسک است و به همین دلیل فتق دیسک می‌تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد و به سمت بیرون زده شود و به ریشه‌های عصب فشار وارد کند.

این متخصص فیزیوتراپی با بیان اینکه در هر نقطه ای از بدن احتمال بروز فتق دیسک وجود دارد، اذعان کرد: فتق دیسک بیشتر در ناحیه کمر و گردن اتفاق می‌افتد.

طاهری در خصوص روش‌های تشخیص فتق دیسک کمر با بیماری‌های ارتوپدی گفت: با وجود مجموعه ای از علامت‌های بالینی مشخص می‌شود بیمار فتق دیسک دارد، هم‌چنین فتق دیسک بیشتر در افراد 40 تا 50 سال و میانسالان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: ایجاد اختلال حس یا بی‌حسی در نقاط خاص دست یا پا و هم‌چنین ضعف در قسمت خاصی از عضلات دست یا پا از دیگر علایمی است که می‌توان به بروز فتق دیسک در بیمار مشکوک شد که بهتر است برای اطمینان بیشتر معاینات بالینی صورت گیرد و با روش‌های تشخیصی و تصویربرداری مانند ام آر آی از وجود فتق دیسک مطمئن شد.

این متخصص فیزیوتراپی با بیان اینکه درمان فتق دیسک با دو روش جراحی و غیر جراحی انجام می‌شود، اذعان کرد: 80 تا 90 درصد فتق دیسک کمر به درمان‌های غیر جراحی جواب می‌دهند و فقط حدود 10 درصد این بیماران نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کنند و حتی بر اساس آمار پزشکی این رقم کمتر از 10 درصد است چرا که در در درمان‌های غیر جراحی با دارو درمانی و فیزیوتراپی مشکل بیماران برطرف می‌شود.

طاهری با بیان اینکه در این بیماران باید دوره درمانی به صورت کامل انجام شود، گفت: دوره درمان به روش غیر جراحی سه تا شش ماه طول می‌کشد، اما بیماران وقتی تا اندازه‌ای وضعیت بدنی بهتری پیدا کردند، فراموش می‌کنند که باید دوره درمان را به صورت کامل طی کنند.

وی ادامه داد: بیماران باید در مدت درمان صبر، حوصله و استراحت کافی داشته باشند و تا پایان دوره درمان از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنند و فیزیوتراپی را به همراه ورزش‌های موثر انجام دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اگر بیمار دوره درمان سه تا شش ماهه را به خوبی انجام دهد، درمان فتق انجام می‌شود، اضافه کرد: بیمار می‌تواند زیر نظر پزشک در ماه‌های آخر درمان ورزش‌هایی مانند شنا یا راه رفتن در آب را انجام دهد.

طاهری با اشاره به اینکه احتمال دوباره فتق دیسک پس از درمان وجود دارد، تصریح کرد: اگر بیمار در انجام برنامه‌ها و ورزش‌های دوره درمان غیر جراحی سه تا شش ماهه سستی کند و آن را ناقص انجام دهد، احتمال بازگشت فتق دیسک وجود دارد.

این متخصص فیزیوتراپی با بیان اینکه بیماران فتق دیسک باید شیوه زندگی خود را تغییر دهند، افزود: اگر بیمار در گذشته فعالیت‌های طولانی مدت انجام می‌داده، پس از بروز فتق دیسک و درمان آن باید مراقبت بیشتری کند و هر 15 تا 20 دقیقه یکبار از جای خود بلند شود و اجسام را به درستی از جای خود بردارد.

طاهری با اشاره به اینکه شیوع این بیماری در نوجوانان و جوانان بستگی به شغل آن‌ها دارد، ادامه داد: بروز فتق دیسک در نوجوانان شایع نیست، اما در مواردی شغل فرد فشار زیادی را به مهره‌ها وارد می‌کند، مثلا در ورزش کشتی به مهره‌های گردن فشار وارد می‌شود و یا در برخی از موارد فرد مجبور است به مدت طولانی در وضعیت نشسته قرار گیرد یا اجسام سنگین را جابه جا کند.

وی با بیان اینکه انجام حرکات ورزشی نقش موثری در جلوگیری و درمان فتق دیسک کمر دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین درمان‌های غیر جراحی انجام فیزیوتراپی و ورزش است و تحقیقات علمی و پزشکی بسیاری موثر بودن تمرینات ورزشی در درمان فتق دیسک را ثابت کرده است.

این متخصص فیزیوتراپی اظهار کرد: تعدادی از ورزش‌ها در مراحل اولیه، بعضی دیگر در مراحل حاد و یکسری از ورزش‌ها در مراحل مزمن بیماری به بیمار توصیه می‌شود که هر کدام نتایج مشخصی دارند.

وی در خصوص نشانه‌های فتق دیسک کمر اذعان کرد: علایم این بیماری با توجه به مهره‌ها متفاوت است، اما معمولا فتق دیسک کمر با درد در ناحیه پا شروع می‌شود و بیمار در منطقه خاصی از پا و یا انگشت‌های پا احساس کرختگی و بی‌حسی می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اگر فتق دیسک پیشرفته شود بعضی از حرکت‌های پا ضعیف شده و حتی در موارد خیلی پیشرفته ممکن است عضلات پا لاغر و ضعیف شده و پا شکل مخصوص پیدا کند.

طاهری با بیان اینکه علایم فتق دیسک ناحیه کمر با نشستن تشدید می‌شود، اضافه کرد: با پیاده روی و راه رفتن علایم درد کاهش می‌یابد، بهترین را تشخیص فتق دیسک معاینه بالینی و در صورت نیاز استفاده از روش‌های تصویربرداری مانند ام آر آی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha