سلامت نیوز : مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اثربخشی بالینی یکی از نیازهای نظام سلامت کشورهای در حال توسعه است، گفت: لازم است راهنماهای بالینی را بومی‌سازی کنیم زیرا این راهنما، خط مشی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را مشخص می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر حمیدرضا رواقی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری دومین جشنواره کشوری و کنگره علمی حاکمیت بالینی در روزهای هفتم و هشتم بهمن ماه ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه سیاست تشویق بیمارستان‌ها در جشنواره سال گذشته مد نظر وزارت بهداشت بود، اظهار کرد: در تلاش بودیم مفاهیم اولیه نظام حاکمیت بالینی جا بیفتد، مصادیق عینیت اولیه پیدا کند و فرهنگ‌سازی لازم در خصوص اجرای شاخص هفت‌گانه حاکمیت بالینی صورت پذیرد.

وی، اثربخشی بالینی، ممیزی بالینی، مدیریت خطر، مدیریت پرسنلی و کارکنان، آموزش، تعامل با بیمار و جامعه و استفاده از اطلاعات را از جمله شاخص‌های هفت‌گانه نظام حاکمیت بالینی برشمرد و گفت: بر اساس تجاربی که در سال گذشته کسب کردیم، به این نتیجه رسیدیم که بایستی مفاهیم هفت‌گانه را با مصادیق عینی و ملموس معین کنیم.

باید بتوانیم راهنماهای بالینی را بومی‌سازی کنیم

رواقی با بیان اینکه بر اساس نظرات ارزیابان وزارت بهداشت، مصادیق هر کدام از شاخص‌ها تعریف و ابلاغ و در نهایت برای هر کدام از آنها رتبه‌بندی مشخص در نظر گرفته شد، عنوان کرد: سعی کردیم اشکالات موجود در این طرح را به حداقل ممکن برسانیم. اثربخشی بالینی یکی از نیازهای نظام سلامت کشورهای در حال توسعه است. لازم است راهنماهای بالینی را بومی‌سازی کنیم. این راهنما خط مشی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را مشخص می‌کند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اضافه کرد: تکریم و ایمنی بیمار از جمله مواردی بود که در استقرار حاکمیت بالینی در سال جاری تاکید ویژه‌ای به آنها داشتیم. در همین راستا 20 استاندارد الزامی WHO برای ایمنی بیمار را به بیمارستان‌های سراسر کشور ابلاغ کردیم تا ارائه خدمات با ایمنی هر چه بیشتر صورت پذیرد.

وی با اشاره به متفاوت بودن نظرات و تجارب ارزیاب‌ها در نهایت به این نتیجه رسیدیم که دوره‌های آموزشی ویژه برای آنها برگزار کنیم، گفت: در حال حاضر 100 نفر در این دوره‌های آموزشی تخصصی شرکت کرده‌اند و ارزیابی نهایی بیمارستان‌ها از سوی آنها صورت پذیرفت.

اعطای لوح تقدیر جشنواره حاکمیت بالینی به 60 بیمارستان کشور

رواقی ضمن اعلام خبر "اعطای لوح تقدیر حاکمیت بالینی به 60 بیمارستان کشور"، عنوان کرد: علاوه بر این هفت بیمارستان در محور این نظام به صورت ویژه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: نگاه ما در ارزیابی بالینی بیمارستان‌ها رشد پیدا کرده‌ است اما این مسیر طولانی است و هنوز جای کار دارد.

وی درباره نحوه رتبه‌بندی بیمارستان‌های برتر، گفت: به علت اینکه امتیازها بسیار به هم نزدیک هستند، رتبه‌بندی مشخص درجه 1، 2 و یا 3 برای بیمارستان‌ها در نظر نگرفته‌ایم. اما می‌توان گفت از مجموع 52 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور، بیمارستان‌هایی از 29 دانشگاه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

رواقی افزود: 3 بیمارستان خصوصی، 10 بیمارستان دانشگاهی، 2 بیمارستان وابسته به ارتش، سپاه و صنایع دفاع و 2 بیمارستان تامین اجتماعی در استان تهران انتخاب شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha