دستیابی به روان درمانی به دلیل هزینه زیاد و تحت پوشش بیمه‌ نبودن سخت‌تر است ولی اگر این دو درمان با هم انجام شود در درمان بیماری تأثیر بیشتری دارد.

روان درمانی و مصرف دارو مكمل یكدیگر در درمان افسردگی
سلامت نیوز :دكتر حقیقی ضمن بیان این مطلب اضافه كرد: امكاناتی برای روان درمانی در مركز آموزشی درمانی فرشچیان و در مراكز خصوصی وجود دارد اما به خاطر زمان‌بر بودن، هزینه زیاد و تحت پوشش بیمه نبودن كمتر مورد اقبال قرار می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ وی در ادامه به برخی از مشكلات بیمه‌ای بیماری‌های روانی پرداخت، و گفت: تحت پوشش بیمه بودن بهره‌گیری بیشتر مردم را از روان درمانی به همراه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینكه در تمام بیماری‌های روانپزشكی زمینه ژنتیکی لازم است، گفت: افسردگی از نظر متخصصین جزء بیماری‌هایی تلقی می‌شود كه بیشترین هزینه را ‌بر فرد و خانواده تحمیل می‌كند.

دكتر حقیقی افسردگی را از نظر شیوع نخستین بیماری شایع دنیا دانست و تأكید كرد: در سال‌های گذشته بیماری قلبی و سرطان‌ها شایع‌ترین بیماری‌ها تلقی می‌شدند اما در حال حاضر افسردگی جزء بیماری‌های شایع دنیا بوده و هر روز در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینكه تشخیص افسردگی در ظاهر راحت به نظر می‌رسد، تصریح كرد: بیماری افسردگی از دیدگاه افراد متخصص رنج‌آورترین و زجرآورترین بیماری تلقی می شود در حالی كه از دیدگاه مردم و جامعه ساده‌ترین بیماری روانی محسوب می‌شود.

بروز افسردگی در زنان بیشتر است

این روانپزشك ادامه داد: برای متخصص تفاوتی بین افسردگی خانم‌ها و آقایان وجود ندارد ولی میزان بروز افسردگی در جمعیت زنان بیشتر از مردان است كه افسردگی پس از زایمان با افسردگی اساسی تفاوت دارد و بیشتر در زمینه افسردگی‌های دو‌قطبی است و همچنین اگر فردی به لحاظ ارثی سابقه این بیماری را دارد احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان وجود دارد.

وی در خصوص نقش گیاهان دارویی در درمان افسردگی گفت: این فرض كه گیاهان دارویی بی نظیر هستند اشتباه است و گیاهان دارویی نیز در افسردگی در صورت لزوم باید  با نظر پزشك مصرف شوند و مصرف خودسرانه این دارو‌ها هم می‌تواند مضر باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: به طور مثال تبلیغ می‌شود در افشره گل سرخ ماده ضد افسردگی وجود دارد اما بررسی این نكته ضرورت دارد كه افشره گل سرخ كجا باید مورد مصرف قرار گرفته و برای چه نوع افسردگی مؤثر است.

وی با تأكید بر اینكه مصرف داروهای گیاهی و شیمیایی به صورت سر خود می‌تواند مضر باشد، گفت:  به عنوان مثال فرد به دنباله استفاده از افشره گل سرخ وارد فازمانیا یا شیدایی می‌شود لذا دارو‌های گیاهی كه صنعتی‌سازی شده نیز باید طبق دستور پزشك مورد استفاده قرار بگیرد.

دكتر حقیقی خاطرنشان كرد: فردی كه مقداری استرس دارد می تواند از دارو‌های گیاهی به صورت دم كرده استفاده كند اما هیچ دارویی را نباید بدون مجوز پزشك استفاده كرد.

وی در خصوص مقوله استرس ابراز داشت: بسیاری از استرس‌ها قابل كنترل نیست لذا قابلیت تطبیق با محیط یك توانمندی است و كسی كه قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به استرس‌ها و تطابق با محیط داشته باشد از سلامت روان بهتری برخوردار است.

این روانپزشك گفت: یكی از راهكار‌های افزایش این قابلیت تطابق فراگیری مهارت‌های زندگی است زیرا اگر فرزندان با مهارت‌های زندگی آشنا شوند می‌توانند قابلیت تطبیق با محیط را نیز ارتقا ببخشند چرا كه بروز افسردگی در جوانان و سالمندان امكان پذیر است.

درمان افسردگی حداقل به چهار هفته زمان نیاز دارد

وی با بیان اینكه اثر گذاری دارو نیازمند چهار تا شش هفته زمان است، اظهار كرد: مفهوم درمان در بیماری‌های روانپزشكی ممكن است با سایر بیماری‌ها متفاوت باشد به عنوان مثال زمانی كه یك نفر دچار درد آپاندیس می‌شود بعد از خارج كردن آپاندیس در مدت 24 ساعت بهبود می یابد و همچنین در برخی موارد فرد دارو را قطع و بیماری عود نمی‌كند لذا در بیماری روانپزشكی انتظار درمان مثل آپاندیسیت نباید باشد.

دكتر حقیقی با اشاره به شعار امسال هفته جهانی سلامت گفت: سلامت روان در بهبود شرایط سالمندی مؤثر است بوده به طوری كه در سالمندان اصلاح بیماری های طبی مزمن، مشكلات جسمی، بیوه شدن بروز افسردگی در سالمندی را زیاد می‌كند.

وی با بیان اینكه شكایت بدنی در افسردگی سالمندان زیاد است، گفت: سحرخیزی، ‌احساس بی ارزشی، خود بیمار ‌انگاری در افسردگی سالمندان كمتر دیده می‌شود و تغذیه مناسب و حمایت های خانواده می تواند در كمك به این افراد موثر باشد و نوع زندگی در جوانی نیز در دوران سالمندی مؤثر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه استفاده از داروهای خواب آور بدون دستور پزشك را مخرب ارزیابی كرد، و گفت: اگر فرد دچار بیماری های تنفسی باشد مصرف خودسرانه دارو های خواب آور ممكن است در بیماری وی اثر منفی داشته باشد.

وی ابراز كرد: فرد سالمند افسردگی را به مشكلات جسمی نسبت می‌دهد و كمتر به روانپزشك مراجعه می‌كنند، بسیاری از شكایات بدنی تابلوی افسردگی است.

دكتر حقیقی افزود: داروهایی كه در باشگاه‌های بدن سازی و آمپول‌هایی كه به صورت غیر مجاز برای افزایش حجم عضلات استفاده می‌شود ممكن است باعث بروز افسردگی شود و همچنین مصرف مواد غیر‌مجاز مانند شیشه موجب تشدید در بروز افسردگی می شود.

وی در پایان سخنان خود ضمن تأكید بر تغییر دیدگاه مردم و رسانه‌ها نسبت به بیماری‌های روانپزشكی خاطرنشان كرد: قرص‌های كاهش وزن و تمام داروهای غیر مجازی كه در بازار وجود دارد دارای تركیبات آمفتامین یا شیشه بوده و از این طریق باعث كاهش وزن می‌شود و متاسفانه عده ای به صورت ناآگاهانه مصرف كننده چنین موادی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha