سلامت نیوز :  پرفسور مهدی بلالی‌مود، در پاسخ به این که آیا متانول افزوده شده به بنزین خودروها ممکن است منجر به عارضه‌ای در شهروندان شود، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته که می‌خواهند آلودگی هوا نداشته باشند، در ترکیبات بنزین فقط از متانول استفاده می‌کنند، چون سوختش کامل است و هیچ ماده سمی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ فوق‌تخصص سم‌شناسی افزود: پیش از این تترا اتیلن که در ترکیب بنزین‌ استفاده می‌شد، موجب تولید سرب که ماده‌ای سمی و آلوده کننده هوا است، می‌شد، اما خوشبختانه در کشور ما هم از حدود 3سال پیش متانول جایگزین تترااتیل در ترکیبات بنزین شد که به این ترتیب میزان سرب تولید شده که از اگزوز خودروها خارج می‌شود، به حداقل رسید.

عضو جامعه سم‌شناسان پزشکی آسیا و اقیانوسیه همچنین به برخی آزمایش‌های انجام شده بر روی بنزین تولیدی کشور اشاره کرد و گفت: با این که گفته می‌شود، بنزین‌های جدید دیگر سرب وارد هوا نمی‌کنند، اما نتایج بدست آمده حاکی از آنست که هنوز مقادیری سرب جزو آلاینده‌های بنزین هست.

وی با رد هرگونه نگرانی درباره احتمال بروز عوارض خطرناک بدلیل وجود 35 درصد متانول در بنزین،اذعان کرد: متانول یا همان الکل صنعتی بدلیل این که محلول بسیار سمی و کشنده است، هیچ‌گونه مورد استفاده خوراکی و طبی ندارد و فقط باید در صنعت استفاده شود.

پرفسور بلالی‌مود هشدار داد: حتی میزان بسیار کم الکل صنعتی در حد یک قاشق غذاخوری برای یک کودک و یا 100میلی لیتر برای بزرگسال، خون را به شدت اسیدی کرده و منجر به مسمومیت شدید شده و گاه ممکن است فرد را به اغما برده و حتی موجب مرگش شود.

وی گفت: البته اگر حتی فرد در اغما فرورفته را بموقع به بیمارستان برسانند، امکان درمان با همودیالیز و پادزهری به نام اتانول وجود دارد اما عوارض بینایی که برای بیمار ایجاد می‌شود، ممکن است هیچ‌گاه رفع نشود و عصب بینایی فرد برای همیشه تخریب می‌شود.

این استاد گروه سم‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد افزود: متأسفانه طی 10 سال گذشته، وجود متانول در مشروبات‌الکلی بویژه دست‌ساز و خانگی، گاه اپیدمی‌های شدید مسمومیت را در برخی شهرهای کشور رقم زده که در جریان آن، بیش از 300مورد مرگ و میر گزارش شده است.

وی تأکید کرد: بر این اساس بابت وجود متانول در بنزین به هیچ‌وجه نگرانی وجود ندارد و تازه هوای سالمتری در شهر خواهیم داشت اما وجود این الکل در مشروبات الکلی عوارضی جبران‌ناپذیر برای سیستم بینایی و مغز و اعصاب به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha