یک متخصص ارتوپدی و جراحی استخوان و مفاصل، از بالا بودن شیوع ابتلا به پوکی استخوان در بین زنان ایرانی خبر داد.

دکتر محمود شیرازی با اشاره به اینکه 80 درصد زنان ایرانی بعد از 35 سالگی دچار مشکلات استخوانی می شوند، به مهر گفت: پوکی استخوان یکی از شایع ترین بیماریها در بین زنان است.

این متخصص ارتوپدی و جراحی استخوان و مفاصل، از پوکی استخوان به بیماری خطرناکی که تراکم استخوانها را کم می کند، یاد کرد و افزود: پوکی استخوان تا آنجا پیش می رود که ممکن است فرد با یک زمین خوردن ساده برای همیشه بستری شود.

شیرازی با اشاره به اینکه علائم بروز پوکی استخوان در مراحل اولیه به ندرت ظاهر می ‌شود، تصریح کرد: این امر تشخیص بیماری را دشوار می ‌کند.

به گفته وی؛ پوکی استخوان در مراحل بعدی موجب بروز مشکلاتی از قبیل شکستگی مفاصل‌ ران، کمر و ستون مهره ‌ها که غالبا این اولین علامت است، کمردرد شدیدی در یک نقطه خاص که نشانه یک شکستگی است، قوز کردن پشت که موجب انحنای پشت یا قوز درآوردن می‌ شود و کوتاه شدن قد در اثر پوکی استخوان در طی سالهای متمادی، می ‌شود.

این متخصص ارتوپدی و جراحی استخوان و مفاصل اظهار داشت: در افراد مبتلا به این عارضه، استخوانهای ضعیف به راحتی می شکند و به سختی جوش می خورد.

شیرازی، علت شیوع پوکی استخوان در زنان را ناشی از استروژن هورمون زنانه‌ ای که از کاهش توده استخوان جلوگیری می ‌کند، دانست و افزود: تولید استروژن در تخمدانها بعد از یائسگی متوقف شده و ‌در نتیجه از دست رفتن توده استخوان تسریع می‌ شود.

این متخصص ارتوپدی و جراحی استخوان و مفاصل، افزود: زنانی که یائسگی زودرس دارند (قبل از 45 سالگی)، مانند زنانی که تخمدانهای آنها با جراحی از بدن خارج شده است، بیشتر در معرض ابتلاء به پوکی استخوان هستند.

وی به مصرف ویتامین D و کلسیم برای ساخت دوباره استخوانهای از دست رفته و همچنین، ورزش منظم، اشاره کرد و گفت: این توصیه پزشکان برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha