زنان خانه‌دار مراقب انتقال بیماری تب کنگو کریمه از طریق گوشت تازه و هنگام تکه تکه کردن گوشت باشند و برای این کار از دستکش استفاده کنند.

خطر ابتلا به تب کریمه کنگو در زنان خانه‌دار هنگام تکه کردن گوشت

سلامت نیوز : مجید محرابی توانا در گفت‌وگو با فارس، توصیه کرد: خانواده‌ها در مصرف گوشت قرمز زیاده روی نکنند. زیرا اگر چه این ماده غذایی برای بدن مفید و حاوی پروتئین است اما می‌توان پروتئین‌ لازم را از منابع دیگر غذایی از جمله پروتئین‌ گیاهی (حبوبات) یا گوشت سفید نیز تأمین کرد.

وی افزود: برخی بیماری‌های متابولیک بر اثر مصرف زیاد گوشت قرمز اتفاق می‌افتد. از جمله مصرف زیاد گوشت قرمز باعث افزایش کلسترول خون و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

این متخصص در ادامه درباره بهداشت گوشت قرمز تأکید کرد: این ماده غذایی در صورتی که از منابع موثق و مطمئن تهیه شود، به دلیل سیر مراحل بازرسی سالم و بهداشتی است و اگر دام در کشتارگاه‌ مجاز ذبح شود به تأیید متخصصان بهداشت و دامپزشکی می‌رسد.

وی نسبت به احتمال انتقال بیماری تب کریمه کنگو از گوشت غیربهداشتی به انسان هشدار داد و گفت: دام‌های قاچاق یا دام‌هایی که زیر نظر دامپزشکی ذبح نمی‌شوند احتمال آلودگی به این بیماری را دارند که ممکن است به مصرف‌کنندگان منتقل شود، بنابراین باید از مصرف این گونه گوشت‌ها خودداری شود.

به گفته وی، علاوه بر احتمال انتقال بیماری به افرادی که با دام بیمار در تماس هستند، تعدادی از زنان‌ خانه‌دار نیز از طریق گوشت‌ آلوده به بیماری دچار شده‌اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله توضیح داد: در صورتی که گوشت تازه آلوده بدون دستکش تکه تکه شود، احتمال انتقال بیماری از طریق خراش‌های موجود در دست‌ها و ابتلای فرد به بیماری تب کنگو کریمه وجود دارد.

محرابی توانا برای جلوگیری از احتمال انتقال بیماری تب کریمه کنگو از طریق گوشت تازه توصیه کرد: گوشت تازه‌ای که معلوم نیست از منابع موثق تهیه شده است را پیش از تکه تکه کردن باید 24 ساعت در فریزر نگهداری کرد. بعد از آن نیز باید با استفاده از دستکش تکه تکه شود.

وی افزود: آلودگی این گوشت در صورت پخته شدن از بین می‌رود و از نظر انتقال بیماری مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این متخصص بهداشت تأکید کرد: در صورت تهیه گوشت قرمز از منابع موثق فروشگاه‌های معتبر و ذبح دام در کشتارگاه‌ مجاز نگرانی از بابت آلودگی گوشت وجود ندارد.

وی همچنین تغییر رنگ و بوی گوشت را از نشانه‌های آلودگی آن عنوان کرد و گفت: بدبو و بدرنگ بودن گوشت قرمز از علائم سالم نبودن و فاسد شدن این ماده غذایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha