چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶

مصرف ماده مخدر شیشه در میان دانشجویان به ویژه دانشجویان رشته‌های پزشکی رواج زیادی پیدا کرده است، به‌طوری‌که در یکی از خوابگاه‌های دانشجویی تهران از ساعت ۱۰ شب به بعد برخی دانشجویان که عمدتا دختران هستند شیشه مصرف می‌کنند.

«شیشه» درخوابگاه دختران!
سلامت نیوز : بلای خانمان سوز اعتیاد کم کم دایره سوزاندنش از «خانمان» بیشتر می‌شود. روند و تنوع مصرف مواد مخدر در کشور گسترش بیشتری پیدا کرده و حال دیگر معضلات مواد مخدر را باید در گروه‌هایی چون دانشجویان جست‌و‌جو کرد. چنانچه منابع آگاه در ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گویند که «مصرف ماده مخدر شیشه در میان دانشجویان به ویژه دانشجویان رشته‌های پزشکی رواج زیادی پیدا کرده است، به‌طوری‌که در یکی از خوابگاه‌های دانشجویی تهران از ساعت ۱۰ شب به بعد برخی دانشجویان که عمدتا دختران هستند شیشه مصرف می‌کنند و...»

افزایش دانشجویان دختر سیگاری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ وضعیت گرایش دختران دانشجو به انواع مواد دخانی و البته گروه‌هایی از مخدر‌ها در کشور نگران کننده است. این نگرانی را می‌توان از صحبت‌های یکی از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور فهمید که اگرچه گفت که به نامش اشاره‌ای نشود، اما گفت که «استفاده مواد دخانی و شیشه در برخی خوابگاه‌های دانشجویی بیشتر شده است. این مطالب بر اساس مستندات یکی از دانشگاههای علوم پزشکی بوده و ۶۰ درصد دانشجویان این دانشگاه نیز سیگاری هستند.»

شیشه پرمصرف‌ترین ماده مخدر در کشور

افزایش مصرف مخدر‌ها در کشور که اکنون «شیشه» تابلوی مصرف آن‌ها شده است، هنوز آمار و ارقام دقیقی از میزان گرایش و مصرف به خود ندیده است. با این حال مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدرنیز چندی پیش اعلام کرده بود: شیشه به پرمصرف‌ترین ماده مخدر در کشور به‌ویژه در میان جوانان تبدیل شده است. حمید صرامی با اشاره به مطالعات انجام شده درباره بررسی و شیوع‌شناسی اعتیاد اعلام کرد : نتایج حاصل از این تحقیقات نشان می‌دهد هم اکنون حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر در ایران به مصرف مواد مخدر به‌صورت دائمی و یا تفننی اعتیاد دارند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که الگوی مصرف مواد مخدر به سرعت در حال تغییر است و مصرف مواد مخدر سنتی رو به کاهش و مواد مخدر صنعتی پرخطر همچون شیشه رو به افزایش است.

صرامی با بیان اینکه در گذشته شیشه جزو مواد مخدر بسیار پر مصرف نبود و در جایگاه پایین مواد مخدر مصرفی قرار داشت، گفته بود: اما حالا به جایگاه دوم رسیده است و این یعنی بیشترین شمار معتادان یا تریاکی هستند یا شیشه مصرف می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: علت افزایش مصرف شیشه این است که قیمت این ماده مخدر در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است و در عوض قیمت برخی دیگر از انواع مواد مخدر همچون تریاک بیشتر شده؛ یعنی قاچاقچیان مواد مخدر در این مدت با افزایش قیمت مواد مخدر سنتی و ارزان‌تر کردن مواد مخدر صنعتی، ‌ قصد داشتند الگوی مصرف مواد مخدر را تغییر بدهند که در این زمینه نیز موفق بوده‌اند. علاوه بر قیمت ارزان‌تر مواد مخدر صنعتی، باورهای غلط، تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای، استفاده از القاب و نام‌های شیک و تبلیغ اینکه این مواد باعث لاغری، چاقی و یا افزایش میل و توان جنسی می‌شود نیز از دیگر دلایل افزایش میزان مصرف شیشه بیان شده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: این تغییر هشدار دهنده و نگران کننده است زیرا افزایش شمار مردان متأهل معتاد، به افزایش شیوع اعتیاد در میان همسران آنان نیز می‌انجامد و به این ترتیب شمار زنان معتاد نیز در آینده بیشتر خواهد شد. مصرف کنندگان مواد مخدر نخستین مکان شروع مصرف را به ترتیب اولویت، منزل دوستان، منزل خود، اماکن مخروبه و پارک‌ها، کوچه و خیابان مطرح کردند که بر این اساس ضرورت دارد والدین بیشتر بر فرزندان و نحوه ارتباط آنان با دوستان و مدیریت اوقات فراغت فرزندان، نظارت داشته باشند. هم اکنون در کشور حدود ۴۵ درصد مصرف کنندگان زیر ۲۹ سال و حدود۳۰ درصد بین۳۰ تا ۳۹ سال سن دارند.

اعتیاد به شیشه از علل افزایش طلاق

«لیلا قهرمانی» روانپزشک نیز در این باره می‌گوید: اعتیاد به شیشه به دلیل ایجاد اختلالات شخصیتی در معتادان، یکی از علل افزایش طلاق در کشور است. وی با بیان اینکه شیشه ماده محرک اعتیادآور و خطرناک است که مصرف کننده این ماده دچار سوء ظن و بدبینی شده و به آزار و اذیت همسر و فرزندانش می‌پردازد، اظهار می‌دارد: تحریک پذیری و پرخاشگری از عوارض دیگر مصرف شیشه است و فرد معتاد به هر خشونتی از جمله کتک زدن همسر و فرزندانش دست می‌زند. با توجه به عوامل یاد شده، بسیاری از زنانی که همسرشان شیشه مصرف می‌کنند، دچار افسردگی شدید می‌شوند و دیگر حاضر به ادامه زندگی با این افراد نیستند.

«حامد اختیاری» عضو سازمان علوم روانشناختی نیز با اشاره به اینکه مصرف شیشه از حدود پنج سال قبل در بازار سوء مصرف مواد ایران معرفی شده که روز به روز در حال افزایش است، می‌گوید: شیشه یا مت‌آمفتامین کریستال شده یک ماده شیمیایی با ساختاری نسبتا ساده است که پس از مصرف به صورت تدخینی، خوراکی و تزریقی به سرعت وارد مغز انسان می‌شود و با تاثیر بر بخش‌های لذت و انگیزش موجب احساس سرخوشی می‌شود. وی هشدار می‌دهد: توان اعتیاد زایی، تخریب عصبی و تاثیرات رفتاری این ماده مخدر به مراتب فرا‌تر از مواد محرکی مانند کوکائین یا اکستازی است.

تولید داخلی شیشه و کاهش قیمت روزانه آن در کشور

اختیاری با اشاره به اینکه شیشه عموما در کیسه‌های کوچک پلاستیکی به‌صورت بلورهای کوچک (شبیه شکر) یا کمی بزرگ‌تر (شبیه‌ذرات زاج سفید) به فروش می‌رسد، می‌گوید: مقدار ماده موثر فروخته شده در هر بسته حدود یک دهم گرم یا اصطلاحا یک سوت است و تولید شیشه در داخل کشور علاوه بر کاهش قیمت این ماده، تلاش برای بستن مرز‌ها و اقدامات نظامی در این حوزه را تا حدود زیادی بی‌تاثیر خواهد کرد. اختیار ادامه می‌دهد: شیشه از سال‌های قبل در بازار مواد اعتیادآور کشورهایی مانند آمریکا حضور چشمگیر داشت اما با توجه به اینکه در این کشور متوجه شدند، آثار و عوارض شیشه تخریب کننده و نابودگر است، کوکائین را جایگزین آن کردند.

کوکائین یک داروی محرک قوی است که به‌صورت سنتی در کشورهایی مانند آمریکا حضور فعال دارد و این ماده اگر چه خاصیت اعتیاد زایی و عوارض بالایی به همراه دارد اما توان تخریب آن بسیار پایین‌تر از شیشه است. این درمانگر اعتیاد تصریح می‌کند: اما در ایران شیشه تقریبا سوار یکه‌تاز بازار مواد محرک است و این بد‌ترین گزینه این بازار به سرعت مشغول گسترش قلمرو و تاثیر خود در کشور شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha