بگردید و پیدا كنید كه چه چیزهایی بیشتر روی خوابتان تاثیر می گذارد. مثلا خوابیدن در محیط پر سر و صدا بیشتر اذیت‌تان می‌كند یا نوشیدن یك فنجان قهوه یا نسكافه كه ممكن است خوابتان را بر هم بزند؟

بررسی عجیب‌ و غریب ترین اختلالات خواب
سلامت نیوز : «خواب، مرگ دوم است.»  متخصصان به‌دلیل متوقف‌شدن بعضی فعالیت‌های مغز، خواب را به نوع ضعیف‌تری از مرگ تشبیه كرده‌اند. مرگی كه به طور كامل فعالیت‌های مغز را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد اما باعث می‌شود عمل‌هایی مانند فكركردن، ‌تصمیم‌گرفتن و‌... متوقف شود. در حین خواب تنها علائم حیاتی توسط مغز سازماندهی می‌شود ولی جالب است بدانید گاهی‌اوقات افراد به‌طور ناخود‌آگاه دچار اختلالاتی در خوابشان می‌شوند كه به مشكلات جسمی،‌ تنش‌های روز‌،‌ عادات نادرست و‌... برمی‌گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ اگر بخواهیم در مورد اختلالات خواب صحبت كنیم؛ ابتدا یاد خرو‌پف كردن یا خوابگردی می‌افتیم اما باید گفت اختلالات خواب از این 2 دسته فراتر است. اختلالاتی كه به دلیل زندگی ماشینی به ما وصل شده‌اند. در حال حاضر در انگلستان و چند كشور دیگر كلینیك‌هایی برای رفع این مشكل وجود دارد ولی در ایران مراجعه به پزشك عمومی یا در‌نهایت روانشناس می‌تواند علت این مشكل را رفع كند. این روزها تعداد افرادی كه از كارهای عجیب و غریبی كه در خواب انجام می‌دهند،‌ شكایت می كنند، بیشتر شده است. بنا به تحقیقات سازمان سلامت روانی، ‌این مشكل می‌تواند نتایج جسمی و روحی بسیاری داشته باشد كه باید به طور ریشه‌ای حل شود.

بگردید و پیدا كنید كه چه چیزهایی بیشتر روی خوابتان تاثیر می گذارد. مثلا خوابیدن در محیط پر سر و صدا بیشتر اذیت‌تان می‌كند یا نوشیدن یك فنجان قهوه یا نسكافه كه ممكن است خوابتان را بر هم بزند؟

عادت‌ عجیب اول:

 خفگی در خواب

اگر در خواب نفس‌كشیدن‌تان برای زمانی قطع می‌شود،‌ بدانید كه دچار نوعی از اختلالات خواب هستید. این نوع اختلال را نمی‌توان در دسته اختلالات جدید قرار‌داد چون درصد بالایی از مراجعان این كلینیك‌ها را تشكیل می‌دهند. معمولا این اختلال به همراه خر‌و‌پف خودش را نشان می‌دهد، درست زمانی كه ماهیچه‌های گلو راه هوا را در نفس‌كشیدن سد می‌كنند (‌آپنه‌). مدت توقف تنفس در این دسته از كلینیك‌ها تا 26 ثانیه هم دیده شده است كه این موضوع می‌تواند خیلی ترسناك باشد. این وقفه‌ها در تنفس می‌توانند خیلی خطرناك باشند، چون در حالت خواب مغز با بدن مرتبط نیست و اینگونه افراد دم و بازدم را حس نمی‌كنند. به همین دلیل وقتی بیدار می‌شوند چیزی از آن اتفاق یادشان نمی‌آید. وقتی كه بیدار می‌شویم مغز یك دقیقه زمان می‌خواهد تا به بدن مرتبط شود. اما مسئله‌ای كه برای فرد صبح روز بعد پیش می‌آید این است كه او احساس خستگی مفرط می كند.

عادت‌ عجیب  دوم:

سندر‌م ‌صدای مهیب‌

وقتی در خواب شیرین به سر می‌برید و ناگهان صدایی مثل صدای منفجر‌شدن یك بمب در سر شما می‌پیچد، این صدا نوعی اختلال در سر شما ایجاد می‌كند به نام «سندرم انفجار سر.» افرادی كه از این اختلال رنج می‌برند معمولا از مواردی از قبیل‌: انفجار بمب،‌ صدای گلوله،‌ صدای رعد‌و‌برق و... شكایت می‌كنند. این اختلال باعث به وجود آمدن درد نمی‌شود ولی موجب بروز استرس می‌شود. بعضی افراد بعد از شنیدن این صداها بلند می‌شوند و به سمت پنجره می‌روند، ‌آنها باور دارند بیرون از خانه بمبی منفجر شده یا رعد‌و‌برقی به وجود آمده و مراجعان این سندرم انگشت‌شمار هستند. این موضوع كاملا بی‌خطر است. این اختلال مثل اختلالات دیگر به گرفته‌شدن جانتان تمام نمی‌شود اما می‌تواند در طول روز شما را تحت فشار عصبی و استرس قرار بدهد. این مشكل می‌تواند با دارو تا حدودی حل شود و اگر درمان نشود می‌تواند سال‌ها خواب شبانه شما را رعدو‌برقی كند. پس اگر دچار این سندر‌م هستید به‌دنبال درمان آن بروید.

عادت‌ عجیب سوم:

پیامک بازی!

تكنولوژی در حال حاضر نقش مهمی را در زندگی ما بازی می‌كند پس تعجبی نیست اگر عادات خواب ما تغییر كند. بیشتر مردم گزارش می‌كنند در بین خواب‌هایشان به وسیله تلفن‌همراهشان پیامك می‌فرستند. خیلی هم جای تعجب نیست. بیشتر ما در طول روز آنقدر به تلفن همراه خود وابسته می‌شویم كه همه‌جا آن را همراه خود می‌بریم. گاهی‌اوقات هم به دلیل اینكه ساعت هشدار آن را روشن می‌كنیم یا اینكه منتظر تماس كاری هستیم آن را به تختخواب‌مان می‌بریم. روانشناسان می‌گویند، این مسئله خیلی عادی است كه مردم كارهایی را كه در طول روز مرتب و به دفعات انجام می‌دهند در خواب هم تكرار می‌كنند. رفتارهای غیر مترقبه و ناخواسته‌ای مثل این رفتارها را كه در طول خواب اتفاق می‌افتد، «پاراسومنیا» می‌نامند. این رفتارها می‌تواند به سادگی باز و بسته‌كردن چشم‌ها در خواب یا به شدت رانندگی هنگام خواب باشد. آنچه در مغز ما هنگام خواب اتفاق می‌افتد یك راز بوده، رازی كه پی‌بردن به آن خیلی سخت است. پیامك‌دادن یكی از اختلالات بی‌خطری است كه متعاقبا نتیجه بدی برای فرد نخواهد داشت. بعضی از این اختلالات حتی می‌تواند باعث مرگ افراد شود.

  اگر نخوابید چه اتفاقی می‌افتد؟

خواب بد می‌تواند روی تمركز‌، حال روحی،‌ انرژی و حتی روابط تاثیر بگذارد.

سعی كنید از مواردی كه خوابتان را سخت می‌كند دوری كنید، مثل گرم‌كردن بیش از حد اتاق خواب.

ساعت‌های خواب خود را بنویسید تا در مدت طولانی‌تری نسبت به خوابتان اطلاعات كسب كنید. در این صورت می‌توانید ساعت استراحت بدن خود را پیدا كنید و متوجه شوید كه بدن شما به چند ساعت خواب در چه زمان‌هایی نیاز دارد.

بگردید و پیدا كنید كه چه چیزهایی بیشتر روی خوابتان تاثیر می گذارد. مثلا خوابیدن در محیط پر سر و صدا بیشتر اذیت‌تان می‌كند یا نوشیدن یك فنجان قهوه یا نسكافه كه ممكن است خوابتان را بر هم بزند؟

عادت‌ عجیب چهارم:

‌‌‌ آشپزی‌كردن و غذا‌خوردن‌:

اگر صبح‌ها بعد از بیدار‌شدن از خواب با یك آشپزخانه به هم ریخته یا یخچالی خالی رو‌به‌رو می‌شوید شاید نشان‌دهنده این است كه شما هم یك خواب‌رو هستید. اغلب خوردن یك خوراك سرپایی در خواب مشكل بزرگی نیست. اما در موارد شدیدتر این مورد به خوردن‌های شبانه ناخودآگاهانه تبدیل می‌شود. این مورد از آن دسته اختلالاتی است كه بیشتر مردم به خاطر آن به كلینیك‌های مربوطه مراجعه می‌كنند. كسانی كه از این اختلال رنج می‌برند ممكن است در طول یك شب چند‌بار به آشپزخانه حمله كنند و حتی یك خاطره هم از آن به یاد نیاورند. اینگونه افراد نه‌تنها نمی‌توانند خوب بخوابند بلكه دچار اضافه وزن‌های ناگهانی هم می‌شوند كه باعث مشكلات جسمی و روانی بسیاری می‌شود. این مسئله كمی نگران‌كننده است چون ممكن است باعث خفه‌شدن در خواب هم شود. غذا‌خوردن آن هم در طول خواب می‌تواند به اتفاقات قبل از خواب مربوط باشد. اتفاقاتی مثل گرسنه خوابیدن یا گرفتن رژیم‌های سخت كه باعث می‌شود با معده خالی بخوابید و حین خواب احساس گرسنگی كنید. حتی در افرادی كه این مشكل را شدیدتر دارند، دیده شده است كه در خواب آشپزی می‌كنند و صبح روز بعد چیزی به یاد نمی‌آورند. در این موارد می‌توان گفت كه فرد دچار نوعی از فراموشی شده است كه متخصصان به بررسی دلایل این اختلال یا ریشه‌یابی استرس فرد می‌پردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha