دولت در شرایطی از بودجه انقباضی سخن به میان می‌آورد که نظام سلامت در سال جاری سخت‌ترین دوره خود را تجربه می‌کند، افزایش قیمت داروها و تجهیزات پزشکی، کمبود دارو و مشکلات در ارائه خدمات درمانی از جمله موضوعاتی است که پیش از این بارها به عنوان مشکلات نظام سلامت، مطرح شده بود.

وزارت بهداشت 9 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ بودجه سال آینده انقباضی است، این خبر را بارها از زبان مسئولان وزارتخانه و اعضای کمیسیون‌های مختلف شنیده‌ایم، این موضوع اگر برای هر وزارتخانه و سازمانی شدنی باشد، برای وزارت بهداشت و به طور کلی نظام سلامت، مشکل ساز است. دولت در شرایطی از بودجه انقباضی سخن به میان می‌آورد که نظام سلامت در سال جاری سخت‌ترین دوره خود را تجربه می‌کند، افزایش قیمت داروها و تجهیزات پزشکی، کمبود دارو و مشکلات در ارائه خدمات درمانی از جمله موضوعاتی است که پیش از این بارها به عنوان مشکلات نظام سلامت، مطرح شده بود، اینک اما به جای افزایش بودجه، قرار است اعتبار این وزارتخانه که به طور مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد، انقباضی تعیین شود، موضوعی که از سوی نمایندگان مجلس نیز قابل قبول نیست، با این حال، طریقت منفرد که سرپرستی وزارت بهداشت را عهده دار است، در اظهاراتی هم از کاهش تعرفه درمانی در بخش‌هایی و هم افزایش و واقعی شدن آنها خبر می‌دهد، او در شرایطی این خبر را اعلام می‌کند که تعرفه‌های درمان در سال جاری آنقدر مشکل ساز بود که گروه‌های مختلف پزشکی با نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت تجهیزات پزشکی، خواستار تعیین تعرفه‌های مجدد شدند، اما سرپرست وزارت بهداشت که می‌داند بودجه سال آینده انقباضی است، می‌گوید:«قطعا تعرفه‌های درمان رشد خواهد داشت»، با این توضیح که:« میزان رشد آن بستگی به بودجه‌هایی دارد که در دولت و مجلس تصویب می‌شود.»

در این میان حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز درباره بودجه سال آینده وزارت بهداشت به آرمان می‌گوید:« قرار است بودجه کل کشور به صورت انقباضی تعیین شود، اما تاکنون راجع به بودجه وزارت بهداشت اطلاعی به ما داده نشده است.» او تنها راه حل را مدیریت اعتبار در نظام سلامت می‌داند و اینکه منظور ایجاد اصلاح مالی در بخش اداری وزارت بهداشت است. شهریاری اظهار امیدواری کرد که سیاست دولت در تعیین بودجه، منجر به افزایش پرداخت از جیب مردم نشود. در ارتباط با این موضوع با محمد حسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگوکردیم. با اینکه به گفته او از 15 هزار میلیارد تومان بودجه امسال وزارت بهداشت تنها 6 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده، اما پیش بینی می‌کند در بهترین شرایط، بودجه سال آینده نیز همین میزان تعیین شود.

ظاهرا قرار است، بودجه وزارت بهداشت برای سال 92 به صورت انقباضی تعیین شود، البته گفته می‌شود که بودجه کل کشور به همین صورت خواهد بود، به اعتقاد شما تعیین بودجه انقباضی برای وزارت بهداشت مشکلاتی را در نظام سلامت ایجاد نمی‌کند؟

وضعیت بودجه ما در سال 92 بهتر از سال 91 نخواهد بود، البته ما در تمام بخش‌ها و وزارتخانه‌ها با یک بودجه انقباضی مواجه هستیم، اما در بهترین شرایط باید بگوییم که بودجه سال 92 مشابه سال 91 خواهد بود، به هر حال در حوزه بهداشت و درمان به‌دلیل همین محدودیت‌های مالی با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.

راهکاری برای این موضوع در نظر گرفته شده؟

برای سال آینده قرار است بودجه وزارت بهداشت اولویت بندی شود، به این صورت که در ردیف اول تامین دارو و تجهیزات پزشکی، در ردیف بعدی حساب‌های جاری و در اولویت بعد از آن کارهای عمرانی قرار گیرد، به این معنی که برای هزینه‌کرد بودجه اهم و مهم در نظر گرفته شود، به هر حال چاره‌ای وجود ندارد و باید با همین بودجه انقباضی مدیریت کرد، رضایت پرسنل، تامین داروهای مورد نیاز و کارهای عمرانی از جمله مسائلی است که باید از سوی دولت مورد توجه قرار گرفته و برای آن برنامه‌ای تهیه شود.

مشخص شده که بودجه سال آینده وزارت بهداشت چقدر است؟

پیش بینی ما همان 15 هزار میلیارد تومانی است که برای بودجه سال 91 تعیین شده بود.

یعنی افزایشی نخواهد داشت؟

البته هنوز مشخص نیست که دولت این بودجه را چقدر تعیین کرده، هر چند که کمیسیون بهداشت می‌تواند در آن دخل و تصرف داشته باشد.

از بودجه 15 هزار میلیارد تومانی امسال، چه میزان از آن در سال جاری پرداخت شد؟

دولت تنها حدود 6 هزار میلیارد تومان را پرداخت کرده، اما وعده داده تا پایان سال این میزان را به 10 هزار میلیارد تومان برساند.

بنابراین افزایش تعرفه‌های درمانی، گرانی دارو و خدمات درمانی هیچ کدام در بودجه سال 92 لحاظ نشده است؟ با توجه به اینکه قطعا قیمت‌ها در سال آینده افزایش خواهد داشت.

با توجه به تحقق نیافتن برنامه‌های درآمدی دولت، وعده پرداخت 10 هزار میلیارد تومان از بودجه کلی سال 91 داده شده، به هر حال با این وضعیت ما با کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، مشکل در تامین حقوق پرسنل و پیشرفت نکردن در برنامه‌های عمرانی در سال آینده مواجه خواهیم بود.

کمیسیون بهداشت قرار نیست در این زمینه کاری انجام دهد؟

استراتژی ما این است که حداقل همان 15 هزار میلیارد تومان را برای سال آینده تصویب کنیم و نگذاریم کمتر از این باشد، چرا که در سال جاری نیز تمام بودجه پیش بینی شده پرداخت نشده است.

بر این اساس قرار است 4 هزار میلیارد تومان از بودجه اختصاص یافته وزارت بهداشت در دو ماه باقی مانده از سال پرداخت شود؟

دولت چنین وعده‌ای داده که حتی با پرداخت آن، بازهم 5 هزار میلیارد تومان آن باقی می‌ماند. به هر حال با توجه به کاهش صادرات نفت و تکیه نکردن به درآمدهای آن و محدودیت منابع مالی دولت ما انتظار داریم که حداقل همان 15 هزار میلیارد تومانی که برای سال 91 تعیین شده بود، برای سال 92 نیز تعیین شود.

اضافه نشدن به بودجه سال 92 وزارت بهداشت، در حالی عنوان می‌شود که امسال دانشگاه‌های علوم‌پزشکی حتی برای تامین حقوق پرسنل خود نیز با مشکل مواجه شده‌اند، بطوریکه به گفته وزیر سابق بهداشت، بسیاری از دانشگاه‌ها ناچار شدند تا از بودجه‌های عمرانی برای پرداخت حقوق پرسنل استفاده کنند، با این وجود قرار نیست به بودجه سال 92 اضافه شود؟

اشتباه وزارت بهداشت نیز همین بود و برخلاف قانون عمل کرده است، چرا باید از بودجه‌های عمرانی برای پرداخت حقوق پرسنل استفاده شود؟ ما انتظار داریم تا وزارت بهداشت خارج از چارچوب‌ها اقدام نکند، حتی اگر حقوق پرسنل پرداخت نشده، نباید از بودجه عمرانی استفاده شود، به هر حال دولت موظف است تا حقوق پرسنل را بپردازد، وزارت بهداشت بر اساس بودجه باید عمل کند، بودجه عمرانی این وزارتخانه حدود 10 درصد است، اگر همان نیز برای پرداخت حقوق پرسنل صرف شود، دیگر پولی برای این کار باقی نمی‌ماند و تخلف صورت گرفته است.

به اعتقاد شما افزایش نیافتن بودجه سال 92، باعث بالا رفتن میزان پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم نمی‌شود؟

ما در قانون یکسان سازی بیمه‌ها در بیمه سلامت و پرداخت تنها 30 درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم را داریم، اما متاسفانه اکنون بیش از 90 درصد هزینه‌های درمان از سوی مردم پرداخت می‌شود که این موضوع به هیچ وجه خوشایند نیست، ما می‌گوییم قانون اجرا شود، اگر شورای عالی سلامت تشکیل جلسه دهد و بیمه‌ها یکسان سازی شوند، قطعا این مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم را نخواهیم داشت، اگر دولت حیاط خلوتی برای خود ایجاد کند و فکر کند که اعتبارات را هر کجا که می‌خواهد می‌تواند هزینه کند، قطعا هیچ یک از مشکلات حل نمی‌شود.

ثابت ماندن بودجه و انقباضی بودن آن، به طور قطع منجر به کاهش کیفیت خدمات درمانی می‌شود. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق فکری شده‌است؟

ما امیدواریم که این اتفاق نیفتد، باید ردیف‌های بودجه را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند، ما نیز در کمیسیون بهداشت برای رایزنی با معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری و حتی کمیسیون تلفیق اقدام کرده تا بودجه وزارت بهداشت کاهش پیدا نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha