چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 65742

باید متخصصان در هر ساعت ۴ بیمار را معاینه کنند به شرطی که مبلغ ویزیت به گونه ای باشد که معاینه ۳ تا ۴ بیمار در هر ساعت هزینه زندگی آنها را پاسخگو باشد.

ویزیت گروهی؛ پایمال شدن حقوق بیماران!
سلامت نیوز : 2 هفته قبل برای گرفتن وقت به مطب یکی از پزشکان قلب و عروق مراجعه می کند. منشی مطب برای او وقت تعیین می کند و چند بار تاکید می کند که حتما «راس ساعت ۷ این جا باشید».او هم از بیم این که اگر دیرتر نشده نوبتش را از دست می دهد یک ربع زودتر در مطب حاضر می شود. اما حالا ۲ساعت گذشته و نه تنها نوبتش نشده بلکه اعتراض های چند باره او هم به جایی نمی رسد و هر بار منشی پاسخ می دهد: «بنشینید صدایتان می کنم.»بالاخره پس از 2.5ساعت تاخیر منشی نام او را صدا می  زند و او البته همراه با ۲بیمار دیگر وارد اتاق پزشک می شود. او پیش دستی می کند و در صندلی مقابل پزشک می نشیند و هنوز شرح بیماری اش را نصف و نیمه برای پزشک نگفته است، پزشک رو به دستیارش می گوید: «خانم را برای گرفتن نوار قلب آماده کنید» و از بیمار دیگر می خواهد شرح بیماری  اش را بگوید.

نوبت اختصاصی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ مطب یکی دیگر از پزشکان است. نوبت های طولانی باعث شده است تا بیماران از ساعت ها قبل از آمدن پزشک به مطب مراجعه کنند شاید زودتر نوبت آن ها شود. اما هر یک از آن ها حداقل باید چند ساعتی را در انتظار بماند. البته در این مطب نیز چند بیمار با هم وارد اتاق پزشک می شوند و به نوبت باید شرح حال خود را برای پزشک بگویند. وقتی این مسئله با اعتراض یکی از بیماران رو به رو می شود، منشی می گوید: «اگر می خواهید نوبت اختصاصی داشته باشید باید تا آخر وقت صبر کنید.»

سه تا سه تا بیمار در اتاق پزشک

«عباس.م» نیز در این باره می گوید: چند وقت پیش به مطب پزشکی مراجعه کردم که منشی آن، سه تا سه تا بیماران را به اتاق پزشک راهنمایی می کرد. بعد از گذشت یک ربع، نوبت دسته سه نفری ما شد. وارد اتاق شدیم با خودم فکر کردم شاید بیماری مشکل خصوصی داشته باشد. نفر اول در جریان معاینه شرح حال خود را بازگو کرد و بیمار دیگر در این وضعیت شروع به خندیدن کرد. از این وضعیت پیش آمده بسیار ناراحت شدم و پس از خروج از اتاق به منشی اعتراض کردم که شاید بیماری مشکل خصوصی داشته باشد و نتواند بازگو کند که منشی پزشک به راحتی گفت ما این جا حرف های خصوصی نداریم.

به دنبال شکایت های متعددی که از سوی بیماران در مورد نوبت های طولانی و ویزیت های گروهی بیماران در مطب برخی پزشکان و همچنین زمان کمی که برخی پزشکان صرف معاینه بیماران می کنند، به وزارت بهداشت رسیده است ، چند سالی است که دولت همزمان با اعلام تعرفه ها زمان دقیق ویزیت پزشکان را نیز اعلام می کند که بر این اساس زمان معاینه بیمار در مطب پزشک عمومی ۱۵دقیقه، پزشک متخصص۲۰دقیقه و فوق تخصص ۲۵ تا ۳۰دقیقه است.به عبارت بهتر هر بیمار بابت تعرفه و ویزیتی که می پردازد می تواند زمان های بالا را در مطب پزشک به خود اختصاص دهد. اما بررسی ها و شواهد حاکی از آن است که این حق بیمار در مطب برخی از پزشکان رعایت نمی شود. علاوه بر این چند بیمار همزمان در مطب پذیرش می شوند که منجر به گلایه مندی بیماران شده است.

معاینه ۴ بیمار در یک ساعت؛ ویزیت استاندارد

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران درباره علت بی توجهی متخصصان در وقت گذاشتن برای بیماران گفت: باید متخصصان در هر ساعت ۴ بیمار را معاینه کنند به شرطی که مبلغ ویزیت به گونه ای باشد که معاینه ۳ تا ۴ بیمار در هر ساعت هزینه زندگی آنها را پاسخگو باشد.خسرونیا با بیان اینکه بسیاری از پزشکان رفتار مناسبی با بیماران دارند، گفت: بنابراین پزشکان باید احترام بیمار را حفظ کرده و برای آنها وقت کافی در نظر بگیرند البته احترام متقابل میان پزشک و بیمار لازم است چرا که متأسفانه امروزه پزشکان احترام ۳۵ سال پیش را ندارند که شاید به دلیل عدم رعایت مسائل اخلاقی از سوی برخی پزشکان باشد.رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران تصریح کرد: برخی پزشکان سریع عصبانی می شوند و وقت کافی برای بیماران اختصاص نمی دهند اما نباید این خصوصیت را به تمام جامعه پزشکی تعمیم داد.

۵ دقیقه وقت برای بیماران شهرستانی جایز نیست

وی گفت: برخی از بیماران ساعت ها منتظر معاینه پزشک می مانند و از شهرستان ها به تهران می آیند.جایز نیست که پزشک معالج فقط ۵ دقیقه برایش وقت بگذارد.خسرونیا طبق آمار جهانی اعلام کرد: در دنیا یک متخصص باید برای هر بیمار ۱۵ دقیقه زمان صرف کند در حالی که در کشور ما به دلیل کافی نبودن درآمدها و واقعی  نبودن سرانه درمان این کار انجام نمی شود.مسعود مسلمی فرد نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی نیز به فارس گفت: هر پزشک عمومی باید برای هر بیمار ۱۰ دقیقه زمان صرف کند اما با توجه به شناختی که از جامعه پزشکان عمومی وجود دارد گاهی کمتر از ۵ درصد از آنها در مطب های خود ۲ تا ۳ بیمار را به صورت همزمان معاینه می کنند که این خلاف ادب و اخلاق پزشکی است و این رفتار از نظر قانونی نیز موجه نیست.

حریم بیمار در هم شکسته می شود

وی ادامه داد: پزشکان باید محرم اسرار بیمار خود باشند و با این حال بیمارانی که تمایل دارند مطالب خود را فقط با پزشک در میان بگذارند در این حالت دچار اضطراب شده و مشکلات خود را بیان نمی کنند.مسلمی فرد گفت: گاهی در شرایط اضطرار ممکن است به دلیل نبود وقت کافی چند بیمار را همزمان معاینه کرد اما در شرایط عادی قانونی نیست و پزشکان باید برای بیماران حتماً وقت کافی در نظر بگیرند.نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی گفت:البته اکثریت پزشکان تقریباً بیش از زمان قانونی وقت می گذارند چرا که با توجه به شکایت های صورت گرفته از پزشکان و بازرسی های انجام شده مشخص شد که ۹۵ درصد از پزشکان عمومی به درستی وقت می گذارند و با آنهایی که خلاف ادب رفتار می کنند برخورد قانونی شده است.

معاینه ۱۳۰ بیمار در یک شیفت

وی افزود: با توجه به شرایط بیماری ها برای یک پزشک عمومی ویزیت حدود ۶ بیمار در یک ساعت در نظر گرفته شده است در حالی که مطب پزشکان عمومی این حجم را نداشته و فقط در مراکز وابسته به .... آن را شاهد هستیم به طوری که در یک شیفت حتی بیش از ۱۳۰ بیمار معاینه می شوند.

افزایش شکایت از پزشکانی که برای بیمار وقت نمی گذارند

دادیار انتظامی نظام پزشکی کشور هم با اشاره به این که شکایت از پزشکانی که وقت کافی برای بیماران نمی گذارند افزایش یافته است در این باره به خراسان گفت : بحث حقوق بیمار به طور جدی در دنیا مطرح است و در کشور ما هم شرح حقوق بیمار و وظایف پزشک تدوین شده است اما معضل اختصاص ندادن وقت کافی برای بیماران از سوی پزشکان به دلیل سیاست های نامناسب مسئولان سلامت کشور ایجاد شده است.

دکتر قیامت افزود: سرانه درمان پایین و تعرفه ویزیت پزشکان غیرواقعی است و این بی عدالتی موجب سوق برخی از پزشکان به سمت این تخلف و افزایش این گونه تخلفات شده است.وی با بیان این که وزارت بهداشت یارانه درمان را از پزشکان دریافت می کند، گفت: با این حال وقتی پزشک برای رعایت اخلاق حرفه ای سوگند می خورد باید به سوگند خود وفادار باشد و نباید مرتکب تخلف شود.دکتر قیامت با بیان این که تاکنون شکایت خاصی درباره اختصاص ندادن وقت کافی برای بیمار نشده است گفت: نظام پزشکی هم در این باره فقط تذکر می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha