پرونده رسیدگی و برخورد با تخلفات ناشی از تبلیغ فرآورده‌های دارویی غیرمجاز در کشور هنوز باز است و علیرغم اطلاع‌رسانی و هشدارهای جدی مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت، برخی از مردم براحتی و با اعتماد با شماره تلفنی که در ضمن اینگونه تبلیغات اعلام می‌شوند، تماس می‌گیرند و از طریق پیک، محصول مورد نظر را دریافت می‌کنند.

برخورد با عاملین تبلیغات داروهای ماهواره‌ای به کجا رسید؟
سلامت نیوز : پرونده رسیدگی و برخورد با تخلفات ناشی از تبلیغ فرآورده‌های دارویی غیرمجاز در کشور هنوز باز است و علیرغم اطلاع‌رسانی و هشدارهای جدی مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت، برخی از مردم براحتی و با اعتماد با شماره تلفنی که در ضمن اینگونه تبلیغات اعلام می‌شوند، تماس می‌گیرند و از طریق پیک، محصول مورد نظر را دریافت می‌کنند، اما متاسفانه نمی‌دانند که گاهی بهای آزمودن تاثیرات معجزه‌آسای این داروها و محصولات جادویی که مدام در بوق و کرنای شبکه‌های بی‌نام و نشان ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند، زندگی و هستی آنهاست.

در همین راستا روند شناسایی و کشف مکان تهیه و توزیع داروها و کالاهای غیرمجاز دارویی، آرایشی و بهداشتی که در شبکه‌های ماهواره‌ای به صورت مرتب تبلیغ می‌شوند را از مسئولان سازمان غذا و دارو پیگیر شدیم.

دکتر سید حیدرمحمدی، کارشناس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه وزارت ارشاد مرتبا شماره‌هایی را که در تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای اعلام می‌شوند را به منظور بررسی محصولات و پیگیری‌های لازم به سازمان غذا و دارو ارائه می‌کنند، اظهار می‌کند: اطلاعات مربوط به تبلیغ محصولات بدون مجوز را در اختیار مراجع قضایی می‌گذاریم، اما اگر دارویی مجوزدار باشد، طبق قانون موجود با آن برخورد می‌کنیم.

وی درباره جزئیات برخورد با عاملین تبلیغ داروهای غیرمجاز توضیح می‌دهد:‌ اگر محصولی مجوز نداشته باشد با همکاری پلیس آگاهی محل تهیه و توزیع آن را شناسایی کرده و پلیس آگاهی افراد خاطی را بازداشت می‌کند، بازرسان ما نیز داروها را امحا و پرونده به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

از این پس برای هر شماره، پرونده مجزایی تشکیل می‌شود

مسدود شدن شماره‌های تماس، پس از محرز شدن تخلف، دستگیری و تشکیل پرونده

سجاد شجاعی، کارشناس بازرسی سازمان غذا و دارو نیز با بیان اینکه چندی پیش چند نامه حاوی 800 شماره تماس برای پیگیری ومسدود شدن آن به مراجع قضایی تحویل شد، می‌گوید:‌ اما با توجه به اینکه همه پرونده‌ها مختومه نمی‌شد و مواردی چون اطاله دادرسی پیش می‌آمد، بنا شد این روند اصلاح شود. به همین خاطر اکنون با تنظیم بیش از 800 نامه به صورت جداگانه برای هر شماره و هر محصولی که تبلیغ می‌شود، پرونده‌ها در حال تشکیل هستند. این امر نشان دهنده آن است که در واقع برای هرشماره‌، پرونده مجزایی تشکیل می‌شود.

وی اضافه کرد: در این صورت پس از شناسایی فرد و مشخص شدن نشانی وی، تیمی متشکل از چند دستگاه به محل اعزام و با بکارگیری تمهیداتی، برای دستگیری افراد متخلف وارد عمل می‌شوند. بنابراین برخلاف رویه پیشین، شماره تماس بلافاصله و تا زمان محرز شدن تخلف مسدود نمی‌شود.

شجاعی با بیان اینکه میزان مجازات بسته به حجم داروهایی که فرد نگهداری می‌کند و سایر موارد تخلف، تفاوت می‌کند، عنوان کرد:‌ به عنوان مثال در جریان بازرسی‌ها با موردی برخورد کردیم که فرد یک مکمل چربی سوز فاسد قاچاق را که بوی بسیار نامطبوعی هم داشت از بسته بندی اولیه خارج و با پودر چربی سوز دیگری مخلوط کرده و در داخل کپسول‌های جدید و بسته بندی‌های متفاوت قرار می‌داد. این فرد دستگیر شده و پرونده‌اش جاری است.

عمده تبلیغات حول محور محصولات چاقی، مشکلات جنسی، افزایش قد، پوست و مو دور می‌زنند

کارشناس بازرسی سازمان غذا و دارو افزود:‌ تبلیغات کنندگان دائم با یکدیگر رقابت می‌کنند و تنوع این محصولات با ادعاهای دروغین جدید بالاست. اما اغلب این تبلیغات حول محور محصولات چاقی، رفع مشکلات جنسی، افزایش قد، پوست و مو دور می‌زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha