چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 65753
سلامت نیوز : دکتر گری اسمال – کارشناس ارشد عصب شناسی در دانشگاه UCLA  - می گوید: «همه ما فکر می کنیم گجت ها و دستگاه های مبنتی بر فناوری به دلیل دسترسی 24 ساعته به منبع اطلاعات و افراد دیگر، به ما کمک می کنند تا کارهایمان را سریع تر انجام دهیم. بله، درست است. فناوری مزیت های بیشماری دارد. از جمله می توان به ارتباطات نزدیک تر آدم ها در فواصل جغرافیایی دورتر یا رد و بدل کردن اطلاعات بین همکاران با روشی ساده و پرسرعت اشاره کرد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ اما برای بسیاری از ما همین فناوری های خوب باعث بروز عارضه هایی برای مغز و اعصاب می شود که دکتر ادواد هالوول آن را «خاصیت کمبود حواس» می نامد که با حواس پرتی و بی حوصلگی مشخص می شود. دکتر اسمال می گوید: «ما به طور مدام به دنبال یافتن صدای آمدن پیغام جدید یا زنگ تلفن هستیم» و دکتر هالوول اضافه می کند: «و نمی توانیم در مورد پیغام های باز نشده مقاومت کنیم و می خواهیم آنها را باز کنیم. اگر چه می دانیم که خودمان را گول می زنیم و وقتمان را تلف می کنیم».

دستاورد تحقیقاتی که دانشگاه میشیگان انجام داده است، نشان می دهد مردم نمی توانند در برابر گجت های خود خیلی مقاومت کنند.

در نتیجه، صرف نظر از اینکه تلفن همراه، کامپیوتر، ایمیل، پیامک و نرم افزارهای مختلف کمک می کنند تا چند کار همزمان را بهتر مدیریت کنیم اما ما را از انجام کارهای واجبمان نیز باز می دارند. دکتر هاوول می گوید: «منظور مردم از انجام چندکار همزمان این است که بتوانند خیلی سریع، توجه خود را از یک کار به کار دیگر متمرکز کنند. اما بدانید هر بار که این کار را انجام می دهید، قسمتی از توجه و تمرکز خود را از دست می دهید.»

اما شما می توانید روی استفاده از گجت های مختلف کنترل داشته باشید. در اینجا چند راهکار هوشمندانه برایتان نام برده ایم که کمک می کنند تا هنگام استفاده از وسایل الکترونیک، تمرکز ذهنی خود را نیز حفظ کنید و بازدهی بهتری داشته باشید.

اجتناب از خورنده های زمان

آیا باید کاری رابه انجام برسانید اما وسوسه خواندن ایمیل های شخصی شما را راحت نمی گذارد؟ برای این کار می توانید از ابزار و نرم افزارهایی استفاده کنید که کارایی شما را افزایش می دهند و می توانند شما را از وب گردی های بیهوده در زمان های نامناسب، بازدارند. LeechBlock، افزونه ای برای فایرفاکس است. این افزونه به کاربر اجازه می دهد سایت هایی موردنظر خود را در ساعت های مشخصی در شبانه روز مسدود کند. Freedom نیز که 10 دلار هزینه دانلود آن است برای  کاربران کامپیوتر و مک است و اتصال اینترنتی کاربر را برای حداکثر 8 ساعت در شبانه روز قطع می کند. راحت تر از این کارها نیز این است که می توانید ساعت تنظیم کنید و 25 دقیقه را روی کار واجب خود تمرکز کنید و به محض زنگ زدن ساعت، 5 دقیقه به خود استراحت دهید و در توئیتر، فیس بوک یا ایمیل هایتان بگردید.

مدیریت بهتر ایمیل

ایمیل نیز همچون تلفن همراه، یک ارتباط زنجیره ای و دنباله دار است. بنابراین، باید برای آن محدودیت هایی تعیین کنید. دکتر هالوول می گوید: «شما نمی توانید همزمان با خواندن ایمیل، فکر هم بکنید. برای اینکه ایمیل ها کمتر در کارتان وقفه ایجاد کنند، برای چک کردن آنها زمان مشخصی را تعیین کنید. به طور مثال، هر یک ساعت یکبار سراغ ایمیل های خود بروید. برای بهتر نتیجه گرفتن از این روش، بهتر است تنظیمات ایمیل خود را طوری تغییر دهید تا دریافت ایمیل جدید را به شما یادآوری نکند.»

در ضمن، اگر در طول تعطیلات آخر هفته یا شب در خانه ایمیل های کاری دریافت کردید، مجبور نیستید پاسخ دهید. توجه داشته باشید اگر این کار را خارج از زمان کار انجام دهید، دفعات بعد نیز ممکن است این اتفاق بیفتد.

اتاق خود را از فناوری های مختلف خالی کنید

شاید فکر کنید که استفاده از آی پد و کیندل فایر هنگام خواب بسیار لذت بخش است. اما باید بدانید محققان می گویند، باید لوازم تولید کننده نور همچون تلویزیون، لپ تاپ و تبلت را یک ساعت قبل از خواب خاموش کرد زیرا قرار داشتن در معرض این گجت ها باعث متوقف شدن تولید هورمون موردنیاز برای خواب می شود.
این وسایل باعث می شوند دیرتر به خواب بروید و فردا صبح تمرکز و هوشیاری کمتری داشته باشید. این اتفاق برای افرادی که در طول شب پیامک ارسال و دریافت می کنند نیز مصداق دارد. از دوستان و اعضای خانواده خود خواهش کند از یک ساعتی به بعد دیگر با شما تماس نگیرند و پیامک نیز ارسال نکنند. مگر در مواقع ضروری. برای داشتن خواب راحت، صدای آمدن پیامک و ایمیل گوشی خود را در طول شب قطع کنید و آن را دور از دسترس بگذارید.

استراحت کردن بدون گجت ها

این روزها بیشر مردم به جای مطالعه و استراحت های روزانه، وقت خود را با گوشی های همراهشان پر می کنند. در نتیجه زمان بسیار کمی برای اندیشه کردن و فکر کردن به خودشان دارند. بنابراین، سعی کنید کمتر از وسایل الکترونیک استفاده کنید. برای این منظور، تلفن همراه خود را هنگامی که به فروشگاه یا باشگاه می روید، داخل ماشین بگذارید و سعی کنید کارهای خود را بدون حضور موبایل انجام دهید. یک یا دو ساعت دور بودن از تلفن همراه شما را نمی کشد و حتی کمک می کند تا کارهای خود را سریع تر به انجام برسانید.

اگر در طول شب تماس ها و ایمیل های کاری دریافت می کنید و نمی توانید آنها را نادیده بگیرید، برای خود یک زمان استراحت تعیین کنید و در طول آن زمان به هیچ کدام از ایمیل ها و تماس ها پاسخ ندهید.برای اینکه برای طرف مقابل شما این شبهه به وجود نیاید که او را فریب می دهید، پیغامی بر این اساس که «من از ساعت 6 تا 9 در دسترس نیستم» برای او ارسال کنید. به این ترتیب، دیگر مشکلی برای کارتان نیز پیش نمی آید.

ساده ترین کاری که می توانید انجام دهید نیز این است تا دقایقی را بیرون بروید. محققان ثابت کرده اند در طبیعت بودن به مغز کمک می کند تا انرژی خود را دوباره به دست بیاورد. حتی تحقیقاتی نشان داده اند، داشتن گلدان طبیعی روی میز کار می تواند کارکرد مغز را افزایش دهد.

کنار گذاشتن فناوری در ماشین

سعی کنید در ماشین و هنگام رانندگی از موبایل استفاده نکنید. البته برخی از فناوری ها هستند که هنگام رانندگی به کمک راننده می آیند؛ به طور مثال، گوش دادن به سیستم گویای  GPS بسیار بهتر از نگاه کردن به نقشه است. یا داشتن DVD پلیر در صندلی های عقب اتومبیل، باعث می شود تا دیگر حواس راننده برای تعویض آهنگ پرت نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha