چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 65759
سلامت نیوز :همه مردم هر جای این كره خاكی كه زندگی كنند، برای هر كار و رفتارشان آدابی دارند. آدابی كه گاه می‌شود از كنارش گذشت و زمانی هم باید به آن پای‌بند بود، اما وقتی پای عروسی و مراسم ازدواج پیش می‌آید، هیچ كس نیست كه بدون آداب و رسوم خاص این كار را تمام كند؛ در این مورد همه افراد از هر كشور و ملیتی با هر دین، مذهب و آئینی، آداب خاص خودشان را اجرا می‌كنند و بسیار هم به آن اهمیت می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ البته قواعد و قوانین خاصی كه برای عروسی و قبل یا بعد از آن باید اجرا شود در كشورهای مختلف متفاوت است.

این تفاوت هم مانند بسیاری دیگر از این نوع موارد به فرهنگ آن منطقه و تاریخ و عقاید مردمش بر می‌گردد. در میان این همه تنوع، آنچه یكسان به نظر می‌رسد، جالب و خواندنی بودن این رسم‌ها و آیین‌هاست.

گلی برای آقای داماد

یكی از آداب جالبی كه تقریبا در تمام كشورها می‌توان شاهد آن بود، گذاشتن یك شاخه گل كوچك داخل جیب یا روی یقه كت داماد است البته مردم برخی كشورها، خیلی بیشتر و دقیق‌تر به این موضوع توجه می‌كنند و اگر داماد محترم گلی متفاوت با دسته گل عروسش انتخاب كند، برایشان معنای چندان خوبی ندارد!‌ مثلا در انگلستان، داماد حتما باید گلی را در جیب كتش بگذارد كه نمونه آن در دسته گل عروس هم وجود داشته باشد.

این رسم قدیمی از قرون وسطی نشأت گرفته است؛ از آن زمان كه شوالیه‌ها با پوشیدن لباسی همرنگ لباس همسرشان، عشق و علاقه خود را نسبت به او نشان می‌دادند.

در این كشور هر گلی هم معنای خاص خودش را دارد به عنوان مثال گل‌های نارنجی رنگ كوچك نشانه پاكی و عشق است و گل داوودی قرمز یعنی این كه زن و شوهر یكدیگر را بسیار دوست دارند.

چه روزی؛ چه جایی؟!

انگلیسی‌ها به هیچ وجه حاضر نیستند در ماه می ازدواج كنند. آن طور كه می‌گویند ملكه ویكتوریا فرزندش را از ازدواج در این ماه منع كرده است.

مردان انگلیسی در گذشته‌ای نه‌چندان دور هم برای برگزاری مراسم ازدواج در ماه آوریل شتاب زیادی داشتند؛ چون می‌دانستند كه هیچ دختری در ماه می جواب مثبت به آنها نخواهد داد. ‌

بسیاری از مردم، خورشید را سمبل باروری می‌دانند، عروس‌های اسكاتلندی حتما باید در روز عروسی همراه با خورشید راه بروند بنابراین آنها در روز عروسی‌شان در قسمت جنوبی كلیسا از شرق به سمت غرب حركت می‌كنند و پس از آن سه بار خلاف جهت حركت خورشید دور كلیسا می‌چرخند؛ آنها باور دارند این كار برایشان شانس و خوشبختی می‌آورد.

چینی‌ها هم حتما قبل از تعیین روز مناسب با یك فالگیر، تقویم‌های خاص، برخی سایت‌های اینترنتی یا كسی كه از خوب و بد هر روز مطلع است، مشورت می‌كنند تا بهترین روز برای خوشبخت شدن‌شان انتخاب شود، البته این انتخاب چینی‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد كه تاریخ تولد عروس و داماد هم یكی از آنهاست.

در ضمن، آنها به جای این كه سر یك ساعت خاص مراسم را شروع كنند، ترجیح می‌دهند وقتی ساعت به نیم می‌رسد (مثل هشت و نیم) مراسم شروع شود.

ریشه این باور هم مانند خودش عجیب است، چینی‌ها می‌گویند اگر آن زمان كه جهت حركت عقربه‌های ساعت به سمت بالاست، زندگی مشترك را شروع كنند، همیشه به سمت شكوفایی و خوشبختی حركت خواهند كرد.

همه باید از كیك عروسی بخورند

این روزها تقریبا اكثر عروس و دامادها یك كیك چند طبقه و بزرگ را انتخاب می‌كنند كه با خامه‌های رنگی تزئین شده و بسیار هم زیباست، اما اروپایی‌ها رسم عجیبی در مورد كیك عروسی داشته‌اند؛ در گذشته كیك عروسی از چند عدد كیك گندمی كوچك تشكیل می‌شد كه برای خوشبختی و باروری عروس خانم، باید چند تا از آنها را بالای سرش خرد می‌كردند!

ریختن چند دانه برنج روی سر عروس و داماد یكی دیگر از رسوم قدیمی است كه در كشورهای زیادی اجرا شده و هنوز هم می‌شود.

برنج همیشه نشانه فراوانی، بركت و باروری بوده و این باور در مراسم عروسی پر رنگ‌تر است. به همین دلیل در بسیاری از كشورها، مهمانان با آرزوی خوشبختی دختر و پسر، روی سرشان برنج می‌ریزند. در بعضی از فرهنگ‌ها حتی چنین تصور می‌شود كه ریختن برنج روی سر عروس و داماد آنها را از شر شیطان حفظ می‌كند.

خوشبختی با گربه سیاه و رنگین‌كمان!

خیلی از عروس و دامادهای اروپایی فكر می‌كنند اگر تا كلیسا قدم بزنند و پیاده مسیرشان را طی كنند، خوشبخت‌تر خواهند شد.

آنها تصور می‌كنند در طول این مسیر شانس بیشتری دارند كه نشانه‌های خوشبختی را ببینند. براساس فرهنگ آنها، دیدن رنگین كمان، درخشش آفتاب روی صورت عروس، دیدن یك گربه سیاه یا رد شدن از زیر یك دودكش، همگی نشانه‌های خوبی است كه عروس و داماد را خوشبخت خواهد كرد.

بارش باران؛ شانس و خوشبختی عروس و داماد

در حالی كه خیلی از مردم نگران بارش باران در روز عروسی‌شان هستند و سعی می‌كنند هماهنگ با پیش‌بینی‌ هواشناسی روزی را انتخاب كنند كه هوا صاف و آفتابی باشد، بسیاری از اقوام مانند هندوها، باریدن باران را نشانه بركت و خوش‌شانسی عروس و داماد می‌دانند.

برخی هم بر این باورند كه باران نشانه‌ای است برای داشتن فرزندانی خوب و نیكو. البته اگر در روز عروسی برف ببارد، خوشبختی زن و مرد تكمیل می‌شود؛ چراكه از نظر هندی‌ها برف یعنی پول و ثروت در كنار داشتن فرزندانی پاك طینت.

هندی‌ها مراقب «چشم‌زخم‌ها» هستند

در جنوب آسیا و بخصوص در هندوستان مردم همیشه از «چشم بد» یا «چشم زخم» می‌ترسند و به هر شیوه‌ای سعی می‌كنند از آن دور شوند. از نظر آنها خطر چشم زدن و حسودی اطرافیان در مراسمی مانند عروسی بیشتر هم می‌شود و برای همین تلاش می‌كنند چشم بد را از خودشان دور كنند.

بعضی از خانواده‌های هندی در روز نامزدی یك چاقو یا شیء تیز و فلزی به عروس می‌دهند كه تا زمان ازدواج باید همراه خودش داشته باشد. هندی‌ها عقیده دارند این چاقوی تیز عروس را از چشم‌های بد محافظت می‌كند.

در بعضی از مناطق هندوستان هم داماد باید اعضای خانواده‌اش را به دیدن عروس بفرستد تا آنها محبت و علاقه خود را نسبت به این دختر نشان دهند، اما اگر خدای ناكرده، خانواده شوهر سر راهشان مردی نابینا، راهب یا زنی باردار ببینند، آن ازدواج نباید اتفاق بیفتد البته اگر آنها كبوتر، گرگ یا بزی سر راهشان دیدند، نشانه خوبی و خوشبختی عروس و داماد است؛ یعنی این كه دیگر نباید برای این ازدواج «نه» بر زبان آورد!

مردم ژاپن هم رسم و رسوم جالبی دارند. یكی از قوانین عروسی ژاپنی‌ها این است كه در روز عروسی به هیچ وجه نباید از كلمات «بازگشت» یا «رفتن به خانه» استفاده كرد.

از نظر ژاپنی‌ها گفتن چنین عبارت‌هایی برای زن و شوهر بدشانسی می‌آورد و باعث جدایی آنها می‌شود و عروس دوباره به خانه پدرش باز می‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha