چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 65772
سلامت نیوز : زیره گیاهی است گرم و خشک و از این جهت بهترین فصل استفاده از زیره زمستان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ زیره گیاهی است یکساله کوچک و علفی که ارتفاع آن ۶۰ سانتی‌متر است، ریشه آن دراز و باریک به رنگ سفید، ساقه آن راست و برگ‌هایش به شکل نوار باریک و نخی شکل و به رنگ سبز است.

گلهای زیره را می‌توان از رنگ سفید یا صورتی چتری در انتهای ساقه ظاهر می‌شود تشخیص داد. این گیاه بطور وحشی در مناطق مدیترانه می‌روید. زیره به رنگ‌های زرد تیره، سبز و خاکستری وجود دارد.ترکیبات شیمیایی زیره دارای تانن، روغن زرین و اسانس است.

اسانس زیره را از تقطیر میوه له شده تحت اثر بخار آب بدست می‌آورند. این اسانس مایعی است بیرنگ که در اثر ماندن ابتدا به رنگ زرد و سپس قهوه‌ای رنگ می‌شود.

مهم‌ترین موارد مصرف زیره مربوط به قابض بودن و خشک کنندگی آن است. زیره خاصیت ضد تشنجی دارد و برای برطرف کردن بیماری صرع مفید است.این گیاه از دیرباز به قاعده آور و عرق آور شناخته می‌شود و در دفع گاز و برطرف کردن سوءهاضمه مفید است.همچنین مطالعات تجربی پزشکان، نشان می‌دهد که زیره ترشحات زنانگی را برطرف می‌کند.

پزشکان توصیه می‌کنند برای رفع برونشیت از دم کرده زیره استفاده کنید و برای تحریک اشتها، زیره سبز را با سرکه و آب مخلوط کرده و قبل از غذا بخورید.

همچنین این گیاه گرمابخش برای کسانی که از ادرار قطره‌ای رنج می‌برند به شکل سرخ کرده زیره با آب به شکل خوراکی قابل استفاده است.

کاربردی‌ترین اثر زیره در درمان نفخ روده و معده است، خصوصا در غذاهایی مثل حبوبات که نفاخ هستند.

از دو طریق می‌توان از خواص زیره بهره برد یکی دم کرده زیره، ‌دیگری اسانس آن برای تهیه دمنوش ۵ گرم از زیره را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده شود.

یک راه آسانتر نیز وجود دارد؛۲ قطره از آسانس آماده داروخانه‌ای در یک لیوان آب نیم گرم کافی است تا از منافع آن بهره‌‌مند شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha