چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 65776
سلامت نیوز : به نظر می‌رسد برنامه‌های كاهش آلودگی هوا در كلانشهرهای كشور اسیر سیاست یك بام و دو هوای مسئولان شده است.نمی‌شود از سویی قائل به مسئله كاهش آلودگی هوا بود و از سوی دیگر در مقابل گسترش حمل و نقل عمومی به عنوان بهترین راهكار دستیابی به هوای پاك ایستاد و از پرداخت بودجه مصوب و قانونی برای گسترش حمل و نقل عمومی سر باز زد.این دو رویكرد چون دو خط موازی هیچ گاه به هم نمی‌رسند و قابل جمع بستن نیستند.شاید در پیش گرفتن همین رویكرد سبب شده كه در تصمیم گیری‌های كلان كشور،برنامه كاهش آلودگی هوای كلانشهرها روی میز مسئولان دولتی جایی نداشته باشد. نیم نگاهی به تعهدات مصوب و قانونی دولت در قبال حمل و نقل عمومی به خوبی بیانگر رویكرد دوگانه مسئولان در تصمیم گیری‌ها و تخصیص اعتبارات است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در حالی كه بر اساس قانون، دولت ملزم به پرداخت 33درصد هزینه‌های جاری حمل و نقل عمومی است آمارها نشان می‌دهد که طی دو، سه سال اخیر دولت سهم 80درصدی خود را از یارانه خرید اتوبوس نپرداخته است.سرنوشت بودجه عمرانی مترو هم دست كمی از یارانه خرید اتوبوس ندارد و دولت در این زمینه از 274میلیارد تومان بودجه مصوب فقط 42میلیارد تومان پرداخت كرده است. از سویی دولت برای پرداخت سهم 10درصدی شهرداری‌ها از عوارض سوخت هم دست به جیب نمی‌شود،این در حالی است كه مردم هزینه سوخت خود را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند و نمی‌توان تخصیص ندادن این سهم را به مشكلات ارزی و كمبود بودجه و غیره گره زد.پرداخت فقط 7میلیارد از50میلیارد تومان سهم شهرداری از محل جرایم راهنمایی و رانندگی را هم باید به پرونده قطور قانون‌گریزی‌های دولت اضافه كرد. همه این تعهدات بر زمین مانده یك روی سكه است.روی دیگر سكه تبعاتی است كه كم توجهی به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و به وی‍ژه مترو و پرداخت نكردن تعهدات دولتی در این زمینه به بار می‌آورد.

بنابر آمار سال گذشته، آلودگی هوا 4500تهرانی را به كام مرگ فرستاده و سالانه 18میلیارد دلار به كشور خسارت وارد كرده است اما این آمار نگران كننده و زیانبار هم سبب نشده است رئیس قوه مجریه دستور وی‍ژه‌ای برای حل این مشكل صادر كند و مثلا دستگاه‌های متولی را موظف به پرداخت بودجه حمل و نقل عمومی به عنوان بهترین راهكار كاهش آلودگی هوا كند.حال این سوال پیش می‌آید كه سلامت مردم تا چه زمانی قرار است به وسیله آلودگی هوا تهدید شود و چند نفر باید به علت اثر سوءآلودگی بر جسم‌شان راهی بیمارستان یا قبرستان شوند تا فكری اساسی برای بیماری مزمن و خطرناك آلودگی هوا شود؟ جالب اینكه رئیس‌جمهور مخالف اجرای طرح زوج و فرد خودروها از در منازل است كه به گفته رئیس پلیس راهور تهران 60درصد از ترافیك پایتخت كاسته و به گمان او بهترین طرح برای كاهش آلودگی هوا بوده است.

به گفته مجتبی شفیعی، دبیر شورای عالی ترافیک،احمدی‌نژاد معتقد است نباید مردم را با اجرای این طرح‌ها به زحمت انداخت.حال سوال اینجاست كه مردم با اجرای این طرح‌ها به زحمت می‌افتند یا با اتوبوس‌ها و واگن‌های مترویی كه لبریز از مسافرند؟تا چه زمانی قرار است یارانه بلیت مترو و اتوبوس و بودجه عمرانی مترو در ایستگاه دولت متوقف بماند؟ گویا قرار نیست مسئولان سر كیسه را شل كنند و برای كاهش ترافیك و آلودگی هوا به‌دنبال راهكاری بلند مدت باشند.به هر حال دوباره با تشدید آلودگی هوای پایتخت ظرف امروز و فردا فیل مسئولان یاد طرح‌های تكراری می‌كند؛طرح‌هایی كه چون مسكن،زخم ناسور شهر را التیامی موقتی می‌دهد و تنها چند روز بعد با توقف این طرح‌ها، روز از نو و آسمان یكدست خاكستری تهران از نو.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha