چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 65785
سلامت نیوز : مدیر گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه گاهی مادران اصرار دارند غذایی را که خودشان علاقه دارند به کودک بخورانند، توصیه کرد: باید توجه داشت که کودک برای انتخاب غذای خود، قدرت انتخاب دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر اکبر سیاری در حاشیه نهمین کنگره تغذیه و آلرژی غذایی در کودکان که از صبح امروز در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ و صنایع غذایی کشور آغاز به کار کرد، درباره بدغذایی و کم غذایی کودکان، عنوان کرد: از جمله مشکلات کودکان همین بد غذایی و کم غذایی است. گاهی مواقع مادران اصرار دارند هر چیزی را که خودشان به آن علاقه‌مند هستند به کودکشان بدهند، در صورتی که کودک باید قدرت انتخاب داشته باشد.

وی ادامه داد: در صورت بی‌توجهی به این مسئله، کشمکشی بین مادر و کودک به وجود می‌آید و کودک هم با روش‌های خود به مقابله با آن برمی‌خیزد، اما در این جنگ مادر است که شکست می‌خورد، زیرا به نیاز استقلال و قدرت انتخاب کودکش توجهی نکرده است.

سیاری ادامه داد: درگیری روانی و خطای مادران از جمله عوامل بروز کم غذایی و بد غذایی کودکان هستند. درباره خطای مادران باید گفت کارت‌های رشد، وضعیت تغذیه‌ای کودک را نشان می‌دهند و اگر مادر به استانداردها و شاخص‌های رشد از جمله قد و وزن کودکش توجه نکند، دچار اشتباه می‌شود. اگر شاخصه‌های رشد کودک همگی در حد استاندارد باشد، نشان‌دهنده این است که وضعیت تغذیه وی مطلوب است و به حد کفایت از مواد غذایی بهره‌مند می‌شوند. متاسفانه بسیاری از مادران علاقه وافری دارند که کودکشان تپل باشد و مدام وی را با اطرافیانش مقایسه می‌کنند.

وی با بیان اینکه این مادران باید توجه باشند که میزان و نوع تغذیه در همه کودکان یکسان نیست، اظهار کرد: باید بپذیریم هر کودکی با توجه به خصیصه‌هایی که به ارث برده است، رشد می‌کند. ژنتیک، وضعیت به دنیا آمدن، وزن کودک هنگام تولد، عوامل محیطی، نحوه نگهداری و مراقبت و چگونگی تغذیه همگی از جمله عواملی هستند که در رشد کودک موثرند.

رییس نهمین کنگره تغذیه و آلرژی غذایی در کودکان با اشاره به اینکه علاوه بر موارد ذکر شده، برخی بیماری‌ها هم می‌توانند عامل بروز بد غذایی یا کم غذایی در کودکان باشند، گفت: کم اشتهایی، استفراغ، عفونت، سوء جذب و برخی بیماری‌های متابولیکی شناخته نشده از جمله این بیماری‌ها هستند که می‌توانند در بروز کم غذایی و بد غذایی کودک نقش داشته باشند. به عنوان مثال هر کودک به طور متوسط سالانه 6 تا 9 بار دچار سرماخوردگی شده و سه بار مبتلا به اسهال می‌شود که هر دوی اینها کم‌ اشتهایی وی را در پی دارد.

سیاری در ادامه و در پاسخ به اینکه آیا تغذیه با شیرخشک می‌تواند در ذائقه کودکان در بزرگسالی تاثیر داشته باشد، گفت: توصیه می‌کنیم تا یک سالگی و به ویژه در شش ماه اول تولد هرگز شکر و نمک یا ادویه‌جات به غذای کمکی کودک اضافه نشود. البته شیرخشک هم طعم شیرینی دارد و می‌تواند در ذائقه کودک تاثیر بگذارد. باید توجه کرد که ذائقه‌سازی برای کودک از همان ابتدای تولد آغاز می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha