چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 65786
سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به رشد منفی جمعیت در کشور اشاره کرد و گفت: منطقی این است که درباره ابعاد کیفی جمعیت صحبت کنیم. باید به گونه‌ای عمل کنیم که نخبگان به سمت فرزنددار شدن روی آورند تا اینکه به سمت خانواده‌های فقیری برویم که حتی نمی‌توانند خودشان را اداره کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ علیرضا مرندی در نهمین کنگره تغذیه و آلرژی غذایی در کودکان که صبح امروز در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ و صنایع غذایی کشور آغاز به کار کرد، با بیان اینکه گروه پزشکی برای سلامت جامعه وارد عرصه شده است، گفت: اما متاسفانه به دلیل بدآموزی، تمرکز بیشتر بر روی درمان بوده است تا پیشگیری.

وی ادامه داد: منافع پزشکان و برخی کارخانه‌هایی که ما را اداره می‌کنند، در بروز این عامل بی‌تاثیر نبوده است. شرکت‌ها و کمپانی‌هایی هستند که به ما القا می‌کنند با استفاده از تجهیزات خاص می‌توان سلامت مردم را تامین کرد، در صورتی که این گونه نیست و تجهیزات پیچیده پزشکی تنها چهار درصد در تامین سلامت افراد نقش بازی می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با هر چه روشن‌تر شدن ابعاد سلامت، می‌توان به نقش حائز اهمیت عوامل اجتماعی پی برد، گفت: شرایطی که ما انسان‌ها در آن به دنیا آمده، رشد کرده و زندگی کرده‌ایم و به ویژه عوامل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی همگی بر سلامت تک تک افراد جامعه تاثیرگذار هستند، به گونه‌ای که گفته می‌شود میزان تاثیر عوامل اجتماعی بر سلامت حداقل 50 درصد و حداکثر 75 درصد است و سایر ارگان‌های نظام سلامت از جمله وزارت بهداشت تنها 25 درصد در سلامت جامعه نقش دارند.

مرندی تاکید کرد: عوامل اجتماعی تعیین‌کننده عدالت در سلامت هستند.

از تاثیر بیماری‌های غیرواگیر در سلامت جامعه غافل هستیم

رییس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر همچنین بر تاثیر بیماری‌های غیرواگیر بر سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: بیماری‌های غیرواگیر که بیشترین نقش را در بروز مرگ و میر در کودکان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه دارند، تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شوند، اما ما از تاثیر این بیماری‌های غیرواگیر غافل هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه نوع تغذیه و استعمال دخانیات در سلامت کودکان نقش دارند، گفت: صحیح است که استعمال دخانیات به گروه پزشکی مرتبط نمی‌شود، اما مسوولیت سلامت افراد در این خصوص بر عهده ماست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین به رشد منفی جمعیت در کشور اشاره کرد و گفت: منطقی این است که درباره ابعاد کیفی جمعیت صحبت کنیم. باید به گونه‌ای عمل کنیم که نخبگان به سمت فرزنددار شدن روی بیاورند تا اینکه به سمت خانواده‌های فقیری برویم که حتی نمی‌توانند خودشان را اداره کنند.

وی افزود: همچنین نباید به فواصل زمانی فرزنددار شدن بی‌اعتنا باشیم، چرا که همین موضوع هم بر سلامت سایر کودکان در خانواده نیز تاثیر می‌گذارد.

رییس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر در ادامه ضمن تاکید بر اینکه نظام ارائه خدمات سلامت بایستی بسته به اینکه اهداف و عملکردش چه باید باشد، در سراسر کشور به صورت منظم گسترده شود، گفت: اولویت‌های نظام سلامت و برقراری عدالت در توزیع خدمات سلامت از جمله المان‌های تعیین‌کننده سلامت خانواده و مجموعه جامعه هستند.

مرندی به نقش رسانه‌ها در ارتقای سواد سلامت نیز اشاره کرد و گفت: صحیح است که نقش رسانه‌ها در افزایش آگاهی به مردم بسیار موثر است، اما گاهی برخی از ما متخصصان مشکلات را زیاد می‌کنیم، زیرا با حضور در رسانه ملی، شروع به توضیح مطالبی می‌کنیم که در خصوص تاثیر آن کمتر توجه داریم. گویی سر کلاس درس در حال آموزش به یک دانشجوی دوره فوق تخصص هستیم و ممکن است مادری که پای تلویزیون نشسته، با مشاهده علائم مشترک یک بیماری با علائم فرزند خود به طور خودسرانه اقداماتی را انجام دهد و به عنوان مثال اگر تصور کند کودکش دچار آلرژی شده، شیر خود را قطع کند و به مصرف شیر خشک روی بیاورد. بایستی به بروز این قبیل از مشکلات نیز توجه کرد.

وی اضافه کرد: با این حال رسانه با ارتقای سواد سلامت می‌تواند به توانمند شدن مردم در حفظ سلامت خودشان نقش موثری داشته باشد، به گونه‌ای که در نهایت بتوانیم شاهد رشد شاخص‌های سلامت در جامعه باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه تکنولوژی‌های پیچیده تنها کمتر از چهار درصد در سلامت مردم نقش دارند، گفت: این در حالی است که بیشتر تاکید ما در آموزش بر روی همین تکنولوژی‌های پیشرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha