چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 65795

سلامت نیوز : دانشیار گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:‌ شناسایی سرطان پستان در مراحل اولیه با کمترین عارضه جسمی و بیشترین شانس بهبودی همراه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فاطمه همایی با اشاره به اینکه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است که هر سال در سرتاسر دنیا تعداد زیادی به آن مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: این نوع سرطان، اگرچه درصورت عدم درمان به موقع مشکلات زیادی برای بیمار و خانواده وی ایجاد می‌کند اما در صورت تشخیص زودرس واقدام سریع و به موقع قابل درمان است.

دانشیار گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه با افزایش سن شانس ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: ‌داشتن سابقه سرطان، سابقه خانوادگی مثبت، تغییرات ژنتیکی خاص، پرتودرمانی به قفسه سینه، سابقه بارداری اولیه در سن بالا، سابقه اولین قاعدگی قبل از 12 سالگی، استفاده از داروهای هورمونی به منظور جلوگیری از یائسگی، افزایش وزن و چاقی، نداشتن تحرک و فعالیت بدنی مناسب، استفاده از الکل از عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان به شمار می‌رود، هرچند داشتن یک عامل خطر به این معنی نیست که یک زن سرطان پستان خواهد گرفت و اکثریت زنانی که عوامل خطر دارند هرگز سرطان نمی گیرند.

توده یا تومور در پستان می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه توده یا تومور در پستان می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد، اظهار کرد: توده‌های خوش خیم به ندرت تهدید کننده حیات است، به سایر بافتهای اطراف تهاجم پیدا نمی کند در حالی که در توده‌های بدخیم گاهی می تواند تهدید کننده زندگی باشد و اغلب می توان توده را برداشت ولی گاهی برگشت می‌کند و می‌تواند به بافتها و اعضای اطراف و سایر نقاط بدن منتشر شود.

همایی درباره علائم سرطان پستان اظهار کرد: سرطان پستان در مراحل اولیه معمولا علامت ایجاد نمی‌کند اما همان طورکه تومور رشد می کند تغییراتی در ظاهر و احساس فرد ایجاد می شود.

دانشیار گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود:‌ ایجاد توده یا سفتی در پستان یا نزدیک آن یا در ناحیه زیر بغل، تغییر در اندازه و شکل پستان، کشیدگی یا چروکیدگی یا فرورفتگی در پوست پستان، فرورفتگی نوک پستان، ترشح مایع از نوک پستان بخصوص اگرخونی باشد، پوسته ریزی، قرمزی یا تورم و خارش درپوست پستان، نوک پستان یا اطراف نوک پستان (هاله پستان ) از جمله علائم این بیماری به شمار می رود هر چند که بیشتر مواقع این علائم ناشی از سرطان نیست و سایر بیماریها ممکن است آن را ایجاد کنند.

انجام معاینات کلینیکی منظم پستان و ماموگرافی

همایی گفت: پزشکان توصیه می کنند که زنان معاینات کلینیکی منظم پستان و ماموگرافی داشته باشند تا سرطان پستان درمراحل اولیه کشف شود وقتی سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان خیلی بیشتر موثر است.

دانشیار گروه رادیو تراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توصیه کرد: ‌کلیه زنان سنین 20 سال به بالا باید ماهانه پستان خود را معاینه و در صورت بروز مشکل به پزشک مراجعه کنند، زنان درسنین 20 تا 40 سالگی سالانه توسط پزشک یامامای دوره دیده معاینه کلینیکی پستان انجام دهند و کلیه زنان سنین 40 سال و بالاتر سالانه با مراجعه به پزشک وانجام ماموگرافی از لحاظ سرطان پستان بررسی شوند.

روشهای تشخیصی و درمانی سرطان پستان

دانشیار گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام ماموگرافی، MRI و دریافت تصاویرمتعدد از بافت پستان، انجام بیوپسی و برداشت بافت برای پیدا کردن سلولهای سرطانی از جمله مراحل تشخیصی سرطان برشمرد و خاطرنشان کرد: ‌اگر بیوپسی نشان دهد که فرد سرطان پستان دارد، پزشک باید میزان گسترش بیماری رابرای انتخاب درمان بهتر پیدا کند. مرحله سرطان براساس اندازه سرطان ومیزان تهاجم سرطان به بافتهای اطراف و انتشار به سایر نقاط بدن انجام می شود.

همایی خاطرنشان کرد: ‌برای فردی که سرطان پستان دارد راههای درمانی شامل جراحی، اشعه درمانی، هورمون درمانی وشیمی درمانی است که بستگی به مرحله بیماری از یک یا چند روش درمانی استفاده می شود.

گفتنی است، هشتم تا پانزدهم بهمن ماه هفته پیشگیری از سرطان نام گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha