سلامت نیوز : متخصص رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: مهم‌ترین مشکل در بحث سرطان عدم آگاهی کافی مردم است که باعث می‌شود در مراحل پیشرفت طرح به مراکز درمانی مراجعه کنند.

دکتر سید امیر آل‌ داوود در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: سرطان گوارش، معده،‌ مری و روده بزرگ در کل جمعیت ایران و سرطان پستان در خانم‌ها از جمله شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران است و هر ساله 80 هزار مورد سرطانی جدید در کشور شناسایی می‌شود که 8 درصد سرطان‌ها مربوط به استان خراسان است.

وی ادامه داد: سرطان‌ اگر در مراحل ابتدایی شناسایی شود با روش‌های ساده‌تر، کم‌عارضه‌تر و کم هزینه‌تر قابل درمان است، همچنین امکان درمان قطعی آن‌ها نیز وجود دارد اما معمولا افراد در مراحل پیشرفت‌تر است که از وجود سرطان مطلع می‌شوند.

آل‌داوود اظهار کرد: سرطان پوست نیز از جمله شایع‌ترین سرطان‌هاست اما به دلیل این که سریع‌تر از دیگر سرطان‌ها شناسایی می‌شوند لذا زودتر نیز درمان می‌شود.

تغذیه نامناسب، استعمال دخانیات و آلودگی هوا از جمله دلایل بروز سرطان‌ هستند

وی با اشاره به اینکه علل بروز سرطان‌ها مختلف است اما مهم‌ترین علت آن وضعیت تغذیه و زندگی افراد است، بیان کرد: استفاده از غذاهای آماده و نیمه‌آماده که اغلب با روغن‌های ناسالم و مواد نگهدارنده غیرطبیعی درست می‌شوند، استفاده کم از میوه‌جات و سبزیجات، استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان، آلودگی شغلی و آلودگی هوا از جمله دلایل بروز سرطان هستند.

رییس بیمارستان امید اظهار کرد: کاهش فعالیت‌های فیزیکی،‌ ورزش نکردن و چاقی از دیگر عوامل بروز سرطان هستند که اگر افراد این عوامل را شناسایی و آن‌ها را رعایت کنند درصد قابل توجهی از سرطان‌ها پیشگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: سرطان‌ها به سه طریق جراحی، شیمی‌ درمانی و پرتو درمانی قابل درمان هستند که با توجه به قدمت دانشگاه علوم پزشکی مشهد این سه روش در مشهد انجام می‌شود و از این لحاظ مشکلی نداریم هر چند کمبودهایی داریم اما تاکنون نیازهای بیماران را توانسته‌ایم برطرف کنیم.

آل‌ داوود با بیان اینکه بروز سرطان مخصوص سن خاص نیست اما عمده‌ترین سرطان‌ها با افزایش سن بیشتر بروز می‌کنند، اضافه کرد: مهم‌ترین مشکل بیماران سرطانی تامین هزینه‌های دارویی است که خیلی گران برای آن‌ها تمام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت پوشش بیمه‌ها برای بیماران سرطانی متفاوت است اما در حالت کلی وضعیت خوب و پوشش مناسبی را شامل نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha