سلامت نیوز : دبیر انجمن تالاسمی ایران با بیان اینکه مشکل فیلترهای حین تزریق بیماران تالاسمی که توسط اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در اختیار این بیماران قرار می‌گرفت، هنوز حل نشده است و بسیاری از بیماران تالاسمی همچنان در دسترسی به این نوع فیلترها مشکل دارند، گفت: با وجود اینکه این فیلترها بایستی به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار بگیرد، برخی بیمارستان‌ها، آنها را در ازای دریافت وجه نقد به بیماران می‌دهند.

محمدرضا مشهدی در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن اعلام این خبر که مشکل کمبود فیلتر لکوسیت با مساعدت سازمان انتقال خون حل شده است، عنوان کرد: بیماران تالاسمی در حال حاضر می‌توانند از فیلتراسیون پیش از ذخیره‌سازی بهره‌مند شوند.

وی با توضیح این مطلب که بیماران تالاسمی به منظور جدا کردن لکوسیت از گلبول قرمز و کاهش واکنش‌های ناشی از تزریق خون از فیلتراسیون بهره می‌برند، گفت: دو نوع فیلتر برای تزریق خون بیماران تالاسمی وجود دارد که در واقع یک نوع آن فیلتر قبل از ذخیره سازی و دیگری فیلتر در حین تزریق است. اما مشکل فیلترهای حین تزریق بیماران تالاسمی که توسط اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در اختیار این بیماران قرار می‌گرفت، هنوز حل نشده است و بسیاری از بیماران تالاسمی همچنان از دسترسی به این نوع از فیلترها محروم هستند.

مشهدی با بیان اینکه این فیلترها بایستی به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار بگیرد، افزود: این در حالی است که برخی مراکز فیلترهای حین تزریق را در ازای دریافت وجه نقد در اختیار بیماران می‌گذارند.

دبیر انجمن تالاسمی در خاتمه سیاست‌های وزارت بهداشت در خصوص توزیع فیلترهای حین تزریق خون را عامل ایجاد بازار انحصاری برای کارخانه تولید کننده آن عنوان و اعلام کرد: عواقب احتمالی ایجاد چنین بازارهای انحصاری، قطع ناگهانی تولید و عدم دسترسی بیماران به تجهیزات مورد نیاز خود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha