سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی با هشدار نسبت به مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در فصل سرما، گفت: در هفته گذشته 247 نفر که دچار مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شده بودند، توسط نیروهای اورژانس 115 نجات یافتند.

دکترغلامرضا معصومی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: متاسفانه با شروع فصل سرما و استفاده برخی از هموطنان از بخاری‌ها و وسایل گرمایشی و آبگرمکن‌های غیراستاندارد در هفته گذشته در 84 مورد گازگرفتگی با اورژانس 115 تماس و به دنبال آن 102 تیم امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: تکنسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی 30 نفر از مسمومان را در محل درمان کردند. همچنین پس از ارائه خدمات پزشکی اولیه به افرادی که دچار گازگرفتگی شده بودند، 217 نفر را جهت دریافت مراقبت‌های بیشتر به بیمارستان منتقل کردند.

معصومی مکش نامناسب و عدم مکش لوله‌های بخاری گازی یا نفتی، سوختن ناقص نفت بخاری، بد کار کردن شومینه گازی یا سوختن ناقص شومینه‌هایی که سوخت آنها چوب است، سوختن ناقص زغال (در منقل‌هایی که برای کرسی استفاده می‌شود)، بد کار کردن اجاق خوراک‌پزی، سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن ژنراتورهای خانگی و در جا کار کردن خودرو در پارکینگ دربسته را از دلایل عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن عنوان کرد.

وی تاکید کرد: پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن امری ضروری است که در این راستا استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می‌شود.

به گفته وی، از نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می توان به سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ اشاره کرد. همچنین اولین و مهم‌ترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به او است؛ به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کرد تا هوای تازه وارد اتاق شود. منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید و سریعا با اورژانس115 تماس بگیرید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha