با توجه به موفقیت محسوس همه آن عده ای که تمام دلمشغولی چند ماه اخیرشان در رنگ و لعاب زدن سیاسی به انتخابات صنفی پزشکان بود و بقای خود در انتخابات را در سیاسی جلوه دادن انتخابات می دیدند، باید منتظر بود و دید که چه کسی از سیاسی کردن انتخابات نظام پزشکی سود می‌برد و شورای نظارت در بازبینی اعتراض‌ها چگونه چالش پیش آمده را مدیریت خواهد کرد؟

سلامت نیوز :بدون شک اگر بخواهیم به سمت یک جامعه مترقی در حوزه بهداشت و درمان پیش برویم و شاخص‌های سلامت جامعه را مبتنی بر توانمندی‌های نخبگان پزشکی کشور ارتقا ببخشیم نیازمند این هستیم که تشکل‌ها و انجمن‌های علمی و صنفی در حوزه پزشکی را به شکل فعال و پویا تقویت کنیم و از بروز هرگونه جنجال آفرینی سیاسی و بهره‌برداری جناحی و حزبی از این قشر فرهیخته جلوگیری کنیم.

 به گزارش سلامت نیوز از سوی دیگر جامعه پزشکی نیز که یکی از گروه‌های مرجع اجتماعی است از بیشترین اعتماد عمومی برخوردار است و نظرسنجی‌ها طی سال‌های گذشته نشان‌دهنده این مساله است که جامعه پزشکی به عنوان یکی از اولین گروه‌های مرجع برای مشاوره و مرجعیت افکار عمومی مطرح است و باید خود نسبت به مساله فعالیت در انجمن صنفی مربوط حساسیت ویژه‌ای داشته باشد اما این حساسیت‌ها هفته گذشته سبب شد بحث‌ها و جدل‌هایی در خصوص کنش و واکنش‌های سیاسی پیرامون این انتخابات صنفی به صورت دو‌قطبی و یونیزه شده وارد فاز جدیدی شود.هفته گذشته بود که برخی رسانه‌ها با استناد به جمله معروف ریاست فعلی سازمان نظام پزشکی که در بیانیه وی منتشر شده بود و از انتخابات این دوره نظام پزشکی با عنوان «سیاسی‌ترین انتخابات نظام پزشکی‌» نام برده بود «اینجانب نیز تایید می‌نمایم که انتخابات پیش روی نظام پزشکی یکی از سیاسی‌ترین انتخابات صنفی کشور خواهد بود»، موضوع جبهه‌گیری‌ها و منازعات سیاسی و به تبع آن بحث احتمال جدی رد صلاحیت گسترده پزشکان را منتشر کردند.

 اما اعضای هیات نظارت چه کسانی هستند؟ و بر اساس کدام قانون اقدام به رد و تایید صلاحیت‌ها می‌کنند؟ طبق ماده «۱۹» قانون سازمان نظام پزشکی، ترکیب هیات نظارت مرکزی انتخابات هم از این قرار است:«یک نفر نماینده دادستان کل کشور، یک نفر نماینده وزارت کشور، دو نماینده از وزارت بهداشت و سه نماینده مجلس.» در این دوره از انتخابات- ششمین دوره- مرادهاشم زهی، نظری مهر و کائیدی از مجلس شورای اسلامی، محققی و سجادی از وزارت بهداشت، الهی‌منش از دادستانی کل و جعفری از وزارت کشور به عنوان اعضای هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی معرفی شده‌اند. مرادهاشم زهی، رییس هیات نظارت مرکزی ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی درباره چگونگی بررسی صلاحیت کاندیداها می‌گوید: ما از چهار مرجع استعلام می‌کنیم و بر اساس اسناد و اطلاعاتی که از این مراجع در اختیار ما قرار می‌گیرد، صلاحیت‌ها را تایید یا رد می‌کنیم. وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، وزارت اطلاعات و سازمان ثبت احوال، چهار مرجعی هستند که بنا به گفته مرادهاشم زهی، از آنها درباره کاندیداها استعلام صورت می‌گیرد.

دکتر غلامرضا انصاری، رییس سابق سازمان بهزیستی و عضو کمیسیون بهداشت دوره چهارم مجلس شورای اسلامی که جزو تدوین‌کنندگان قانون نظام پزشکی و اصلاحات اخیر آن نیز بوده است- هر چند امروز جزو رد صلاحیت‌شدگان قرار گرفته است- در خصوص قانون انتخابات نظام پزشکی می‌گوید: در تدوین قانون انتخابات نظام پزشکی به دلیل صنفی بودن سازمان نظام پزشکی، شرایط انتخاب شوندگان در آن بسیار آسان گرفته شده به طوری که تابعیت ایرانی داشتن، خوش‌نام بودن بین پزشکان، وفاداری به قانون اساسی و دین اسلام از جمله اینها است بنابراین برای ورود به سازمان نظام پزشکی حداقل‌ها پیش‌بینی شده و نگاه قانون‌گذار نیز استفاده از همه ظرفیت‌ها بوده است.

اما هشدارهای جامعه پزشکی در خصوص احتما رد صلاحیت گسترده پزشکان چند روز بعد در سرمقاله روز سه‌شنبه 26 دی‌ماه روزنامه کیهان سوژه مدیر مسوول قرار گرفت تا با حمایت از رد صلاحیت‌ها از تلاش سازمان یافته و دیکته شده عوامل وطن‌فروش فتنه، آمریکایی- اسراییلی 88 برای در اختیار گرفتن ریاست و مدیریت این سازمان خبر داده و نسبت به آن هشدار دهد.

 بهرام عین‌الهی، رییس شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی نیز با اشاره به اینکه افرادی فقط به دنبال انجام کار سیاسی به نظام پزشکی می‌آیند، می‌گوید: برخی افراد از این جایگاه به عنوان حوزه‌ای برای افرادی که ورشکستگان سیاسی در حوزه‌های دیگر هستند استفاده می‌کنند تا اهداف از دست رفته‌شان را در این سازمان جست‌وجو کرده و به آن برسند.

اما طبیعتا این هشدار حسین شریعتمداری بی‌پاسخ نماند و علی شکوری‌راد، رییس اسبق شورای عالی نظام پزشکی در پاسخ به سرمقاله حسین شریعتمداری درخصوص نظام پزشکی نوشت:‌ واژه‌های وطن‌فروش، فتنه، آمریکا، اسراییل، خیانت، منافقین، بهایی‌ها، سلطنت‌طلب‌ها، کموله، گروه عبدالمالک ریگی، تروریست، اهانت به ساحت عاشورا، آتش زدن مسجد، پاره کردن تصویر امام(ره)، آدم‌کشی چه ربطی به موضوع ساده انتخابات نظام پزشکی دارد که در آن قرار است پزشکان شریف کشور از بین خود کسانی را برگزینند تا سازمانی را که آنها را نمایندگی می‌کند، اداره کنند؟ چه خبر است آقای شریعتمداری؟ برای چه این همه گرد و خاک کرده‌اید؟ کجا را می‌خواهید فتح کنید؟ سر چه کسی را می‌خواهید ببرید؟ چه کسانی را می‌خواهید بترسانید؟

دکتر ایرج خسرونیا، رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی نیز با بیان اینکه انتخابات نظام پزشکی پیش‌مرگ انتخابات ریاست جمهوری شده معتقد است: گروه‌های سیاسی برای گسترش نفوذ خود در انتخابات بعدی در این انتخابات شرکت کردند که این موضوع با اساسنامه سازمان نظام پزشکی مغایرت دارد. پزشکان کاندیدا باید تنها مسایل صنفی و مشکلات مردم را در نظر بگیرند و اگر قرار باشد به سیاست بپردازند مشکلات موجود دو‌چندان می‌شود.

 محمدرضا ظفرقندی، رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز که خود یکی از رد صلاحیت‌شدگان است، می‌گوید: «متاسفانه در شرایطی اعلام می‌شود که بیش از یکصد نفر از نامزدهای انتخابات سازمان رد صلاحیت شده‌اند که پشتوانه این سازمان همین جامعه پزشکی و افرادی هستند که قرار است در انتخابات سازمان شرکت کرده و رای دهند. اگر یک تعداد زیادی را به‌دلیل نگرش‌های سیاسی‌شان رد صلاحیت کنند، دیگر نمی‌توان گفت که ما از یک انتخابات پرشور برخوردار هستیم.»

همچنین دکتر مصطفی معین، عضو شورای عالی نظام پزشکی، رد صلاحیت عده‌ای از چهره‌های شاخص علمی و متعهد جامعه پزشکی را رویدادی نگران‌کننده و هشدار‌دهنده دانست و تاکید کرد:«امیدوارم مراکز موثر و تصمیم‌گیرنده با درک ضرورت پرهیز از سیاست‌زدگی، تنگ‌نظری و توطئه‌اندیشی در برخورد با مسایل علمی و تخصصی و امر سلامت شهروندان، راه دیگری را در این شرایط بگشایند و جامعه پزشکی ایران را از انتخاباتی مشروع و مقبول که می‌تواند نمای کوچکی از آینده پیش روی کشور باشد، محروم نسازند.»

 به گزارش سلامت نیوز  البته‌ هاشم زهی درباره اینکه گفته می‌شود بعضی از رد‌ ‌صلاحیت‌ها سیاسی بوده است، اظهار می‌دارد: «هیات نظارت بدون در نظر گرفتن اسامی و جایگاه‌های خاص سیاسی، تایید یا رد صلاحیت‌ها را انجام داده و با وجود حرف‌هایی که رد و بدل می‌شود هیچ یک از تایید و رد صلاحیت‌ها جنبه سیاسی نداشته‌اند. برای گزینش کاندیدا‌های انتخابات نظام پزشکی قانون و مقرراتی از پیش تعیین شده وجود دارد که برای همه افراد منتخب به یک شکل اجرا خواهد شد. هیچ‌کس از این قوانین مستثنا نیست.»

سخن پایانی آنکه با توجه به موفقیت محسوس همه آن عده ای که تمام دلمشغولی چند ماه اخیرشان در رنگ و لعاب زدن سیاسی به انتخابات صنفی پزشکان بود و بقای خود در انتخابات را در سیاسی جلوه دادن انتخابات می دیدند، باید منتظر بود و دید که چه کسی از سیاسی کردن انتخابات نظام پزشکی سود می‌برد و شورای نظارت در بازبینی اعتراض‌ها چگونه چالش پیش آمده را مدیریت خواهد کرد؟


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha